تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

باز هم هزینه ای بر دوش مردم 

ابراهیم ناظمی روزنامه خراسان صفحه اجتماعی ۲۶/۱/۸۳ 
گرانی دارو بار دیگر مشکلی را بر سیستم درمان کشور اضافه کرد و این رویه که هر سال به نوعی تکرار می شود موجب نگرانی بیش از پیش بیماران و بویژه استفاده کنندگان از داروهای خاص شده است.
تاکنون در این باره بحث های فراوانی شده و گزارش های متعددی تهیه شده است. اما جای این سخن خالی مانده که بالاخره برای مراعات مردم و بیماران چه باید کرد؟ اگر قرار باشد هر سال با حذف یارانه از دارو و نیز آزادگذاری داروخانه داران و داروسازان در تبیین نرخ انواع داروهای ساخت داخل تنها فشار بر مردم وارد شود پس چه چیزی برای مراعات حال مردم باقی می ماند؟
گرانی داروهای خاص و نیز داروهای معمولی در داروخانه ها به حدی است که گاهی سهم فراوانی از توان اقتصادی مردم صرف دارو می شود و کسانی که مجبور به مصرف مستمر داروهای قلب و بیماریهای خاص هستند بخش عظیمی از درآمد خود را باید به خرید دارو اختصاص دهند.
از سوی دیگر بحث حق فنی در داروخانه ها که مختص زمان دفاع مقدس و به منظور جبران سود کم در داروها بوده است اکنون با گذشت 14 سال از جنگ همچنان به قوت خود باقی است و علیرغم افزایش سود در داروها، هنوز داروخانه داران مبادرت به دریافت حق فنی از خریداران دارو می نمایند و علاوه بر آن به انحاء مختلف از فروش داروهایی نظیر داروهای ساختگی و... در داروخانه ها سود می برند و این در حالی است که سازمان های بیمه نیز هزینه داروهای گران و ضروری برای بیماران را به عهده نمی گیرند و برخی از اقلام دارویی به محض گران شدن از سبد دارویی سازمان های بیمه خارج می گردد و اینجاست که هزینه های دارویی به ویژه داروهای خاص به مردم تحمیل می شود.
از جانب دیگر بحث نظارت بر فعالیت داروخانه ها به سبب مسائلی که در نسخه پیچی وجود دارد ضعیف به نظر می رسد و سازمان های بیمه ای نیز نمی توانند به تخلفات مرتبط با نسخه های بیمه ای خود، رسیدگی نموده و کنترل بایسته را به عمل آورند.
بنابراین به نظر می رسد مسئولان ذی ربط قبل از هر چیز خود را در شرایط بیمارانی بگذارند که اگر قادر به چشم پوشی از خیلی هزینه ها چون خوراک و پوشاک و... باشند توان حذف هزینه ضروری ترین اقلام دارویی مورد نیازشان که در ارتباط مستقیم با سلامت و ادامه حیاتشان است ندارند، به همین دلیل باید در پی حل مشکلاتی باشند که در نظام درمانی مردم با آن دست به گریبانند.