تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

دیپلماسی رو به جلو یا رو به عقب

دیپلماسی رو به جلو یا رو به عقب

 

خبرهایی از تغییر دیپلماسی ها در کشور به گوش می رشد ( تغییر دیپلماسیتغییر در همه چیز ) لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در تلاش برای این تغییر دیپلماسی است ( جلسه غیر علنی با مجلسیان ) و به زودی مذاکرات ایران و آمریکا در باره عراق آغاز می شود و این اولین گام به سوی مذاکره با آمریکا است ( مذاکرات با ایران ) اما کاخ سفید در واکنشی مذاکرات با ایران در باره عراق را ، بی تاثیر بر پرونده هسته ای ایران دانسته است( گفتگو با ایرانبی ربط به پرونده هسته ای ) با این حال استراو وزیر امور خارجه انگلیس مذاکره با ایران را سخت و دشوار خوانده است و در عین حال اظهار تمایل به انجام مذاکره نموده است ( مذاکره با ایران ) اما چرا انگلیس و فرانسه از اختلافات در شورای امنیت بر سر اقدام علیه ایران به خشم آمده اند ( انگلیس و فرانسه )

با این همه، من نمی دانم دیپلماسی ایران رو به جلو است یا رو به عقب ؟؟

شیرینی چهارشنبه سوری به تلخی نگراید

شیرینی چهارشنبه سوری به تلخی نگراید

 

چهارشنبه آخر سال را مردم ایران به عنوان جشن ملی می شناسند و آن را با روشن کردن آتش و از روی آتش پریدن گرامی می دارند ، اما بازی با آتش خطرات زیانباری هم دارد که نباید از آن غافل شد ، بازی با آتش همانند راه رفتن بر لبه تیغ است ، طبیعی است که جشن های چهارشنبه سوری هر چه قدر هم مورد علاقه مردم به عنوان یک جشن ملی و باستانی باشد مراقبت ها و مواظبت ها را کم اهمیت نمی نماید .

از آلودگی و تخریب ناشی از روشن کردن آتش در محلات که بگذریم اصولا" این امر زمانی موجب شادی و نشاط و جشن و سرور ملی می شود که دیگر آزاری برای دیگران نداشته باشد گرچه جشن هایی از این قبیل در جامعه ایرانی ما کم است مانند شب چله ، سیزده بدر ، نوروز ، و مهرگان ( آغاز پائیز)

اما هرجشن و شادی نبایستی داغ و مصیبت بردل همنوعان و هموطنان و خانواده ها بگذارد که اگر چنین شد همان شادی، به عزا تبدیل می شود و رنج و مصیبت رفتارهای غیرعاقلانه و خسارت های وارده تا سال ها باقی می ماند و چه بسا در صورتی که بازی با آتش موجب سوختگی ، کوری و غیره شود تا پایان عمر فرد و خانواده را می آزارد پس برای برگزاری این جشن ملی مراقب باشیم از شرکت در آن پشیمان نشویم ، یکدیگر را نیازاریم و برای مردم در محلات زحمت درست نکنیم .

جشن و شادی را نباید محدود کرد جشن و شادی لازمه تقویت و شادابی روح و روان آدمی است به شرط آن که بر جان بنشیند و پر حلاوت باشد نه اینکه از جان بکاهد و تلخی بیاورد و روزگار آدمی را تیره و تار کند. یک کبریت سوخته و یا یک ته سیگار را اگر در جای نامناسب بیاندازیم ممکن است آتشی در خرمن شود و هست و نیست یک محیط را بسوزاند پس مراقب باشیم آتش درخرمن هستی دیگران نیاندازیم و کام شیرین را به دیگران تلخ نکنیم و فقط در مکان های خاصی که به این منظور در شهرها تعیین شده و می شود آتش برافروزیم و مزاحمت برای دیگران درست نکنیم .

فرار مغزها و اثرات زیان بار


فرار مغزها و اثرات زیان بار

 

فرار مغزها یا نخبگان علمی از کشور یکی از مباحثی است که درباره آن همیشه سخن از روی تاسف به میان آمده و نگرانیهایی را از باب حسن وطن‌پرستی و خدمت به کشور به وجود آورده است.

تقریبا" همه هموطنان و مسئولان و مدیران کشور، و حتی خود نخبگان علمی که اقدام به مهاجرت می‌کنند از این پدیده نگران و ناراضی هستند و مایلند هرچه زودتر و بهتر راه چاره‌ای برای جلوگیری از مهاجرت یا همان فرار مغزها بیابند.

البته بر اساس احادیث و روایات اسلامی اصل مهاجرت برای کسب علم و پیشه و جهان شناختی امری پسندیده و سفارش شده است ، به شرط اینکه ثمره این مهاجرت یعنی کسب علم و تخصص به کشور بازگردانده شود و درخدمت میهن و هموطنان قرار گیرد و سرمایه‌ای شود برای آبادانی و احیاء سرزمین اجدادی.

کارشناسان می‌گویند: جذب هر فرد تحصیل کرده با مدرک فوق‌لیسانس یا دکتری از کشورهای جهان سوم یک میلیون دلار سود عاید کشورهای مهاجرپذیر می‌کند که به این ترتیب کشورهای جهان سوم با وجود دارا بودن 80درصد جمعیت جهان تنها 20 درصد درآمد جهان و یک درصد توان علمی دنیا را در اختیار دارند.

برهمین اساس سرمایه اصلی کشورهای در حال توسعه که نیروی انسانی متخصص می‌باشد به بهای ارزان در اختیار کشورهای توسعه‌یافته قرار می‌گیرد و کشورهای جهان سوم هرسال میلیاردها دلار از طریق مهاجرت از دست می‌دهند.

آمار صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد ایران از نظر فرار مغزها در بین 91 کشور درحال توسعه و توسعه‌نیافته جهان در مقام اول قرار دارد. طبق همین آمار سالانه بین 150 تا 180 هزار نفر از ایرانیان تحصیل‌کرده برای خروج از ایران اقدام می‌کنند.

* 90 نفر از 125 نفر دانش‌آموزی که طی سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند هم‌اکنون در دانشگاههای آمریکا تحصیل می‌کنند و امید به بازگشت آنان به کشور فقط 3درصد است.

در حال حاضر نیز بیش از 150 هزار نفر از مهندسان و پزشکان ایرانی در آمریکا اقامت دارند. پیشگیری و مقابله با این مسئله مستلزم عزم ملی، درک بحران توسط شبکه مدیریت کشور، ایجاد ساز و کار مدیریتی لازم برای پیگیری مسئله، تدوین راهبردها و سیاست‌های مشخص و هماهنگ و انجام اقدامات مستمر و حساب‌شده است.

فضای متلاطم و ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی همانگونه که در حوزه اقتصاد مانع سرمایه‌گذاری بلندمدت برای تولید می‌شود در سایر حوزه‌ها جامعه را از حضور افرادی که نمی‌خواهند سرمایه‌های ذهنی‌شان در محیط پراسترس و متلاطم هدر برود، محروم ساخته و حدود 50 میلیارد دلار هزینه در سال به خاطر فرار مغزها به جامعه تحمیل می‌نماید.

تعداد کل اساتید دانشگاههای ایران قریب دو هزارنفرهستند در حالی که ایرانیان خارج از کشور که صاحب کرسی‌می باشند با درجه پروفسوری 420 نفرند و تنها طی دو دهه اخیر 92 درصد دارندگان مدال‌های المپیادهای جهانی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

آمریکا سالانه 200 هزار نخبه را از سراسرجهان جذب کرده و پروانه اقامت و تابعیت آمریکایی می‌دهد که دراین رابطه تنها در هزینه‌های آموزشی خود سالانه 10 میلیارد و 500 میلیون دلار صرفه‌جویی می‌نماید درحالی که ایران از مهاجرت مغزهایش سالانه 38 میلیارد دلار متضرر می‌گردد.

فرار مغزها از کشور، از نظر علوم اجتماعی ضعف روابط اجتماعی و اصول حاکم بر آن، از نظر علوم اقتصادی کمبود نیروی انسانی و اختلال در روند توسعه و عمران، از نظر سیاسی ضعف نظام و تشکیلات سیاسی و از نظر فرهنگی نقصان در باورها و اعتقادات اصیل را باعث می‌شود و در نتیجه پیامدهایی چون آسیب‌های اجتماعی بیکاری، تخریب و بازسازی فعالیت‌ها و تحقیقات انجام شده و دوباره‌کاری‌ها و نیز آسیب‌رسانی به توان و استعداد نیروی انسانی را به بار می‌آورد.

                                                                              چاپ شده در روزنامه خراسان 21/12/84 صفحه علم و فن آوری

جزئیات افزایش حقوق کارگران در سال 85

جزئیات افزایش حقوق کارگران در سال 85

 
حداقل حقوق و مزایای کارگران که برای سال 1385 اعلام شده است برای برخی از شهروندان و یا کارگران ایجاد شبهه کرده و برای کسانی که با ریز برنامه‌های حقوقی آشنایی کمتری دارند جای پرسش و پاسخ را بوجود آورده است از این رو گزارشگر ما ضمن پرداختن به این موضوع چگونگی افزایش حقوق و مزایای کارگران را مورد بررسی قرار داده است.

جراید و اخبار رسانه‌های ملی کشور نیز به نقل از مسئولان ذیربط حقوق و مزایای کارگران را به دو گونه اعلام کرده‌اند که در حقیقت هر دو صورت آن درست است منتها چون تا به حال اعلام حداقل حقوق کارگران، تنها در رقم اصلی حقوق پایه تعریف و بیان می‌شده برای کارگران ایجاد سئوال کرده است.

میزان دستمزد و مزایا

میزان دستمزد و مزایای سال جاری برای کارگرانی که سال اول اشتغال آنها می‌باشد ماهیانه 1225920 ریال « یکصد هزار ریال حق مسکن « 40 هزار ریال حق بن « 800 ریال حق خواربار در سال جاری می‌باشد که مجموعه حقوق و مزایای چنین کارگری 1386720 ریال می‌شود و در صورتی که وی 720 روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد برای یک اولاد 592/122 ریال و برای اولاد 184/245 ریال به حقوق وی اضافه می‌گردد که مجموعه اینها به صورت حقوق و مزایا تلقی می‌شود.

اما برای سال آینده، بنا به اعلام ابراهیم نظری جلالی معاون تنظیم روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی کشور حقوق و مزایای کارگران به این گونه تعریف می‌شود که اگر رقم حقوق پایه را درنظر بگیریم حقوق یک کارگر تازه اشتغال یافته در سال اول یک میلیون و پانصد هزار ریال می‌شود که این مبلغ به اضافه مزایای آن به 170 هزار و 80 تومان می‌رسد و در صورتی که دو فرزند داشته باشد این رقم به دو میلیون و 800 ریال خواهد رسید به این صورت که در سال آینده حداقل حقوق یک کارگر تازه اشتغال یافته در ماه 000/500/1 ریال « یکصد هزار ریال حق مسکن « یکصد هزار ریال حق بن « 800 ریال حق خواربار می‌باشد که مجموعه آن یک میلیون و هفتصد هزار و 800 ریال (000/708/1 ریال) خواهد بود و در صورتی که چنین کارگری 720 روز پرداخت حق بیمه داشته باشد کارفرما موظف است بابت یک اولاد 150 هزار ریال و بابت 2 اولاد 300 هزار ریال دیگر به حقوق و مزایای وی اضافه نماید که در این صورت جمع حقوق و مزایای چنین کارگری شامل دو میلیون و 800 ریال خواهد شد.

پس در این صورت مشاهده می‌کنیم که هم مبلغ 150 هزار تومان صحیح است و هم مبلغ 200 هزار تومان، چرا که مبلغ اولیه رقم حقوق و مبلغ ثانویه جمع حقوق و مزایایی است که به کارگر با دو فرزند در صورت داشتن اسابقه پرداخت 720 روز حق بیمه تعلق می‌گیرد.

قربانعلی میرشکار نماینده کارگران در استان سیستان و بلوچستان اعلام دو رقم شبهه‌انگیز برای افزایش حقوق کارگران را تعجب‌برانگیز خوانده و گفته است اینگونه اعلام کردن افزایش حقوق بی‌احترامی به جامعه کارگری است.

غلامرضا ابوطالبی نماینده کارگران خوزستان نیز گفته است افزایش حقوق و مزایا به خاطر تورم موجود، کارگران را راضی نمی‌کند.

افزایش در سایر سطوح مزدی

یکی دیگر از سوالاتی که اکنون برای کارگران و کارفرمایان مطرح است افزایش حقوق برای سایر سطوح مزدی و کارگرانی است که بیش از یک سال سابقه کار دارند.

نظری جلالی معاون وزیر کار در این باره می‌گوید: سایر سطوح مزدی کارگران چه آنها که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند و چه آنها که ندارند به صورتی است که علاوه بر مزایای اعلام شده بابت بن کارگری (10 هزار تومان)، افزایش حق اولاد (به 30 هزار تومان) و رقم ثابت مانده حق مسکن (10 هزار تومان) و حق خواربار (800 ریال)، 10 درصد به مزد ماهیانه آنها و 15 هزار تومان نیز به عنوان رقم ثابت به حقوق کارگران باسابقه اضافه خواهد شد.

به عبارت دیگر کارگری که آخرین حقوق دریافتی اسفندماه امسال او 140 هزار تومان باشد در فروردین ماه سال بعد 14 هزار تومان (شامل 10 درصد) و 15 هزار تومان شامل رقم ثابت به اصل حقوق وی اضافه می‌شود و سایر مزایا همان ارقام اعلام شده فوق خواهد بود.

حقوق کارگران قراردادی

حقوق و مزایای دریافتی کارگران موقت به 230 هزار تومان می‌رسد اما این موضوع نیاز به توضیح بیشتر از سوی معاون روابط کار و نیز تدوین آئین‌نامه‌ای درباره چگونگی اجرای آن دارد که امیدواریم با آغاز سال جاری و حداکثر فروردین ماه نحوه پرداخت حقوق به کارگران قراردادی مشخص شود که آیا 230 هزار تومان جای 150 تومان حقوق کارگران ثابت را می‌گیرد یا جای 200 هزار تومان حقوق و مزایا را ؟ کدامیک ؟ و سایر سئوالات ...

نظری جلالی درباره اعلام نرخ حقوق و مزایا برای سال آینده اضافه کرد نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی 13 درصد اعلام شده است درحالی که رقم افزایش حقوق و مزایای کارگران برای سال آینده 3/22 درصد رشد دارد.

چاپ شده در روزنامه خراسان صفحه۸ مورخه ۱۸/۱۲/۸۴

جوانان این کشور

جوانان این کشور

 

یادداشت مکتوب دکتر مهاجرانی را تحت عنوان دوران کوتوله پروری می خواندم که نوشته است: همین که یکی قدش بلندتر شد و یا خوش درخشید درازش می کنند که به یاد سخن آن مرد عطار افتادم .

 روزی به اتفاق خانمم برای خرید مقداری داروی گیاهی به یک عطاری رفتیم در آنجا صحبت راجع به استفاده از داروها ی گیاهی و گاهی مخالفت های پزشکان بامصرف این گیاهان به میان آمد. که مشتریان می گفتند: دکترها از باب رونق داشتن مطبشان با استفاده از داروهای گیاهی توسط مردم مخالف اند ... اما در همین اثناء صاحب مغازه حرفی زد که من واقعیتش هنوز در تعجم از این درایت مردم .او گفت : الآن 60 در صد جوانهای جامعه را سربزیر می خواهند 20 درصد را بسیجی و 20 درصد دیگر را که روشنفکرتر و با استعدادتر هستند فراری می دهند و یا به حاشیه می رانند .

 حالا به فرض که این برداشت ها درست باشد که جای بحث دارد چه کسی باید این درد و یا آن درد را که دکتر مهاجرانی گفته است درمان کند ؟؟؟

پرداخت بن های غیر نقدی کارگران را به کارفرمایان واگذار کنید

نماینده کارگران در هیات های حل اختلاف اداره کار
پرداخت بن های غیر نقدی کارگران را به کارفرمایان واگذار کنید
تهران- خبرگزاری کار ایران              تاریخ :12/12/1384           ساعت : 11:54
نماینده کارگران در هیات های حل اختلاف اداره کل کار و امور اجتماعی خراسان رضوی ، گفت : پرداخت بن‌‏های غیر نقدی کارگران کشور را به کارفرمایان واگذار کنید ، تا کارفرمایان در مجموعه‌‏های کارگری خود‌‏, این وجه را که برای سال 85 از 4 هزار تومان به 10 هزار تومان افزایش یافته است ، برای کارگران بر حسب نیاز و درخواستشان کالا تهیه نموده و هر ماه به کارگران واگذار کنند .
به گزارش خبرنگار گروه کارگری ایلنا ، "ابراهیم ناظمی" ، گفت ‌‏: اکنون که حق بن‌‏های غیر نقدی کارگران کشور از 4 به 10 هزار تومان افزایش یافته است ، به جاست که این مبلغ توسط خود کارفرمایان به صورت کالا به کارگران واگذار شود .
وی گفت‌‏ : از آنجا که در واگذاری کالاهای بنی کارگران تا کنون سوء استفاده‌‏های مختلفی صورت می‌‏گرفته و مواد غذایی نامرغوب نیز به کارگران واگذار ‌‏شده و حتی این کالاها با تاخیرهای یک و 2 ساله واگذار می‌‏شده جا دارد که کارفرمایان طبق قانون , وجه 10 هزار تومان را به کالا تبدیل کنند و در اسرع وقت در اختیار کارگران خود قرار دهند تا کارگران نیز مجبور نباشند برای دریافت کالای بنی خود ، ماهها منتظر بمانند و یا روزهای زیادی در پی گرفتن کالاهای بن از فروشگاههای مختلف کارگری باشند .
وی افزود : هر چند ممکن است عده‌‏ای از جمله وزارت کار ، اتحادیه امکان و تشکل‌‏های کارگری مخالفت‌‏هایی با این پیشنهاد داشته باشند ، اما در صورتی که این موضوع تحقق یابد ، از تحمیل هزینه های بسیاری در مورد بن‌‏های کارگری از جمله هزینه‌‏های حمل و نقل پیش‌‏گیری خواهد شد .
ناظمی ، افزود : تا کنون برای واگذاری کالای بن کارگران ، راه طولانی طی می شده که اگر کالای بن هر ماه ، هر 3 یا هر 6 ماه یک بار به کارگران واگذار شود ، موجب خوشحالی کارگران و در نتیجه افزایش انرژی و روحیه آنان در ارتباط با فعالیت و تولید خواهد شد .

فاجعه و انفجار در سامرای عراق

 

                                          فاجعه و انفجاردر سامرای عراق

جهان اسلام و انسانیت گستاخی به حرمین عسکرین در سامرا را محکوم می نمایند

 

انفجارهای تروریستی درحرم مطهر امام علی‌النقی(ع) و امام حسن عسگری(ع) با محکومیت گسترده جهانی و خشم ونفرت افکار عمومی مواجه شد. احزاب، گروهها و شخصیت‌های مذهبی اهل سنت عراق . شیعیان ایران  در شمار نخستین گروهها و شخصیت‌هایی بودند که این فاجعه را به شدت محکوم کردند.

ما نیز به نام هموطن ایرانی این فاجعه و گستاخی بزرگ را محکوم می نمائیم و از اینکه خوشبختانه این جنایت کشتار انسانها را به دنبال نداشته است شکر گزاریم  

                       

افراد مسلح گنبد حرمین امام هادی و امام حسن عسگری (ع) را منفجر کردند                     

 

واکنش سخنگوی وزرات خارجه نسبت به حادثه مرقد امام هادی (ع)