تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

اصلاح طلبان به کما نروند

اصلاح طلبان به کما نروند

اصلاح طلبان ، یا همان تفکر شکل گرفته در دوم خرداد سال 76 ،که به مدت 8 سال بخشی از مدیریت کشور را بر عهده داشتند، پس از انتخابات مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم، با شکستی مواجه شدند که به رغم گذشت یک سال از پیروزی اصول گرایان ، گویی هنوز در کما به سر می برند، و در مورد تحولات و رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور کمتر اظهار نظر می کنند که این رویه نیز ، یکی دیگر از ضعف های درون جبهه اصلاحات در روند حیات سیاسی آن است .

نمی توان پذیرفت که تفکر اصلاحات در جامعه مرده است، چرا که تفکر اصلاحات و اصلاح طلبی با انقلاب اسلامی متولد شده و همچنان باید در راه اعتلای نظام اسلامی راه بپیماید، اما سکوت در برابر وقایعی که این روزها رخ می نماید جایز نیست و یکی دیگر از اشتباهات به حساب می آید .

جبهه اصلاحات دامنهء وسیعی از اندیشه و تفکر دینی و جامعه شناختی سیاسی و اجتماعی دارد که فروگذاری از این مسئولیت خطای دیگری را رقم خواهد زد .

جبهه اصول گرایان در کشور علیرغم اینکه در دو انتخابات ریاست جمهوری هفتم و هشتم شکست خود ، توانست با اتکاء به نیروهای موءمن و فداکار و با ایمان و اعتقاد راسخ به هدف خویش ، دوباره پیروز شود و در جبهه ای با حضور طیف وسیعی از آحاد ملت ایران دو باره ظهور پیدا کند و بیرق پیروزی را بر افرازد ، اما جبهه اصلاحات امروز چنان در شک شکست به سر می برد که گویی می خواهد با سکوت و عدم موضع گیری های سیاسی و اجتماعی به اهداف و آرزوهای خود برسد ، در حالی که دلمردگی و یاس ، مهمترین ابزار " نیستی " انسان و یا همان " عدم وجود " به حساب می آید و موءمنی که از ایمان و عقیده خویش دفاع نکند و باری به هر جهت باشد در واقع از هستی ساقط است و راه فلاح وپیروزی را هرگز نخواهد پیمود .

سران جبهه اصلاحات مقابل نیروهای طرفدار انقلاب قرار ندارند، بلکه از وجههء انقلابی نیز بر خوردارند و در برابر تحولات و تهدیدهای جهانی مسئولیت دارند و به هیچ روی جایز نیست که سکوت را بر گزینند .

سران جبهه اصلاحات ، امروزه حتی فرصت این را نیز دارند که که به نقد عملکرد مثبت و منفی خود در طول هشت سال دولت خاتمی بپردازند، چه آن که، اگر معتقدیم سیاست ها و برنامه های این جبهه در طول مدت فوق با موانع بزرگی همراه بوده است،که بوده ، پس مطلب برای گفتن بسیار است، اکنون زمان غفلت نیست و جبهه اصلاحات نیز با گرایش های مذهبی و عقیدتی ، فرصت باز خوانی برنامه های خود را دارد و نباید از گفتمان های موءثر در پیشبرد انقلاب اسلامی دوری گزیند، جبهه اصلاحات باید به اشتباهات خود اعتراف کند و با گفتمان خویش به نقد افکار مدیریتی و اصلاح طلبی خویش بپردازد و زمینه روشن فکری را در جامعه تقویت سازد و تأثیر پذیری خود را بر افکار عمومی بار دیگر بیازماید.

یکی دیگر از بزرگترین اشتباهات جبهه اصلاحات در بدو پیروزی و استقرار پس از دوم خرداد ، نامهربانی سران این جبهه با اکبر هاشمی رفسنجانی بود که این خطا ، همهء اهداف جبهه اصلاحات را به انحراف برد و توان آن را مضمحل ساخت و تأثیر پذیری آن را خنثی کرد و پیشبرد اهداف آن را با بن بست مواجه ساخت .

جبهه اصلاحات که با دست توانمند اقشار مختلف جامعه ایجاد شد و هشت سال استمرار یافت ، در نگاهی عجولانه به ساختار سیاسی کشور بر آن بود تا اصلاحات را در عرصه مدیریتی دنبال نماید و نخبگان را در جهت اهداف اساسی انقلاب هدایت کند ،اما همین نگاه موجب فراموشی قشر متوسط جامعه و در نتیجه فاصله گرفتن آن ها از تفکر اصلاح طلبان گردید و در نتیجه دنباله این سیاست عقیم ماند و با عدم اقبال عمومی مواجه شد .

اکنون نیز غفلت از نقد سیاست ها و برنامه های اجرایی کشور ، موجب زیان های اقتصادی ، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی خواهد شد که شاید جبران آن ، سال ها زمان بطلبد و سرمایه انسانی و مادی صرف کند .

بالاخره این مطلب  پس از گذشت ۲۰ روز انتظار در روزنامه خراسان چاپ شد ( لینک آن )

زرقاوی و عاقبت ترور

زرقاوی و عاقبت ترور

ابومصعب زرقاوی نامی مترادف ترور و کشتار ،او که اردنی الاصل بود و در عراق افراد زیادی را قتل عام کرد  ….. ، چنین آدمهایی  در عرصه تاریخ و بویژه عصر حاضر فراوانند که با انگیزه های خود دست به کشتار بندگان خدا می زنند و خود را در پناه اعتقادات خویش پنهان و نیز قانع می سازند به راستی آیا اعتقادات دینی این اجازه را به ما می دهد که هر کس مخالف (ما )، یا (من) بود از میان بر داشته شود ؟؟؟ و آیا خون ریزی ها بدون قصاص می ماند ؟؟؟

شلاق بر وفاق ملی

شلاق بر وفاق ملی

 

جریان سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی را در قم شنیدیم و خواندیم ، که عده ای به قصد برهم زدن سخنرانی ایشان ، شعارهای کذا سر دادند و خواستند هدفی را که بر خیلی ازما معلوم است دنبال کنند . بر هم زدن سخنرانی هاشمی رفسنجانی ، بر هم زدن سخنرانی دکتر مهاجرانی و یا دکتر سروش و از این قسم نیست که برخی برای آن خواب صغیرانه ببینند و با جنجال و آشوب بخواهد یکی را به زیر بکشند و یا وجهه مذهبی و سیاسی وی  را بشکنند .

هاشمی رفسنجانی را مردم می شناسند و می دانند که او به اتفاق امام خمینی ( ره ) نظام جمهوری اسلامی را قبل از آن که نطفه اش" نام انقلاب " بگیرد در "سلب " داشته است و برخی که امروزه تصور می کنند به یک باره می توانند صاحب آش با جاش شوند در مقابل او فتنه انگیزی می نمایند و می خواهند این مرد راستین را که یک از استوانه های انقلاب اسلامی است تضعیف روحیه کنند.

شکستن هاشمی کار آسانی نیست ، دشمنی برخی روحانی نمایان متهجر و تازه به دوران رسیده نیز که هنوز آداب سیاست نمی دانند محلی از توجه یا مشاهده ندارد جز اینکه قامت بلند هاشمی را بلند تر کند.

فکر اصلاحات نیز در هر بعدی از انقلاب که انتظار داشته باشیم تنها از شخصی مانند هاشمی و هم وزن های او ساخته است . با جار و جنجال هم ممکن است چند صباحی پیروزی بدست آید و آرزویی حاصل گردد و موقعیتی کسب شود اما وفاق ملی و سرنوشت آینده کشور و انقلاب به مخاطره خواهد افتاد .

چه کسانی امروزه ارکان مهم و ارزش های اصیل انقلاب و اعتقادات دینی را هدف قرار داده اند؟ و بنای صرف چه سرمایه ای را دارند ؟ آیا می توان و می شود با تخریب یک سرمایه گرانقدر ، سرمایه ای دیگر را حاصل کرد ، هر سرمایه ای باید به کار بیفتد تا از خود سازندگی ، رفاه ، سربلندی و عزت بوجود آورد ،نمی شود با هدر دادن عزت و سربلندی ، آبرو بدست آورد ، وفاق ملی به آسانی بدست نمی آید ، چه اینکه اگر به دست می آمد شاه می توانست بر بحران سال 57 فائق آید و اتفاق و اتحاد ایجاد کند ، اما نشد ، و هنگامی که تشتت و پراکندگی پدید بیاید ریسمان اتحاد به ندرت یافت می شود ، به ویژه اینکه در موقعیتی که خیلی ها مترصد فرصت اند و منتظر برهم کوفتن و عقده دل گشودن .

اکنون بسیاری از مردم افکار پشت پرده را می خوانند و دست های نامرئی را می بینند و نیت های افراد را احساس می کنند و قدرت ادراک مسائل را دارند و اگر چه ممکن است در کوتاه مدت مورد اغفال قرار گیرند ولی در نهایت صاحب تشخیص هستند و گاهی عقل رعیت بر علم  عالمان رجحان می یابد و به مضمون فرمایش امام خمینی (ره) گاهی عقل آدمی بر علم او برتری می یابد و چه خوب است که همه سیاست مداران این را بدانند ، همانطور که هاشمی حدود 15 سال قبل هنگامی که کتابخانه آستان قدرس رضوی را در مشهد افتتاح می کرد می دانست و گفت که : " مردم همه چیز را می فهمند و نیازی نیست که ما مسائل را از آنها پنهان کنیم "

لینک های خبری ، سیاسی و اقتصادی ایران وجهان

لینک های خبری ، سیاسی و اقتصادی ایران وجهان

 

سایت های خبری                                           

بازتاب = پیوند های بازتاب = فردانیوز = روز = امروز =  ایران امروز = عارف نیوز = ایران ما = خانه ملت = آفتاب = انصار نیوز  = آریا نیوز = ایرا نیوز = انتخاب  = گویا = فناوری اطلاعات  = خبر دانشجو  = میزان = شریف نیوز = ادوار نیوز = نو اندیش = اخبار روز =  اخبار ایران = بورس نیوز  = رویداد  = دریچه = پیک ایران = پیک نت  = خدمت = میهن = واحد مرکزی خبر

 

روزنامه ها                                                         

شرق = کیهان = جام جم = ایران = جمهوری اسلامی= همشهری = اعتماد ملی = رسالت = افتخار=  اعتماد = قدس = خراسان = آفتاب یزد  = اسرار  = اطلاعات  =ابرار = ابتکار = پاس جوان  = دنیای اقتصاد  = حیات نو = جوان = جهان صنعت  =سرمایه = جوان = هم‌وطن سلام  = ایران دیلی  =  تهران تایمز  = مردمسالاری =  آفرینش  = سیاست روز  =فرهنگ و آشتی= همبستگی = هموطن سلام  =  ماهنامه آفتاب =

خبر گزاریها                                                             

Google = اخبار گوگل= yahoo = اخبار یاهو = parseek = gooya = ایرنا = ایسنا = مهر = بازتاب = ایلنا = فارس نیوز = انتخاب = باشگاه خبرنگاران =  میراث فرهنگی = روز = خبرگزاری قرآنی = رسا = خبرگزاری حج  = ایپنا = قدس =ایسکانیوز = شبستان = سینا  = شانا = موج = دانش آموزی = رویترز = آسیوشیتدپرس  =فرانس پرس = کوربیس = عکسهای خبری ایران =  ملی مذهبی ها = روزنامه های ایران در سایت ایسنا = ایرانیوز =

اشخاص                                                                        

 ریاست‌جمهوری = سخنگوی دولت = مجمع تشخیص =  محمد خاتمی = ابطحی =  مصباح یزدی = جوادی آملی = بهنود = ابراهیم نبوی = سروش =محسن کدیور = عمادالدین باقی=  بنی صدر  = انصاریان = جمیله کدیور  = مهاجرانی  = قرائتى  =مطهری =  فرشچیان = شجریان =  صابری فومنی =

مراجع                                                                     

خامنه ای = مکارم شیرازی = صانعی = سیستانی = فاضل لنکرانی  = صافی = منتظری  =اردبیلی =  نوری همدانی =  تبریزی =

رادیو ها                                                                     

صدا و سیما  = رادیو فردا = رادیو امریکا = رادیو آلمان  = فرانسه = اسرائیل = جام‌جم = العالم = رادیو سراسری = شبکه قرآن = CNN = BBC = الجزیره  = العربیه =  صدای آمریکا

نشریات حارجی                                                       

تایمز = نیویورک تایمز = واشنگتن پست = واشنگتن تایمز= گاردین = تایم = نیوزویک  آسیوشیتدپرس = فرانس پرس= سازمان ملل  = کاخ سفید

دیگران                                                                       

سازمان سنجش  = آب و هوای ایران = دانشگاه تهران = کمیته ملی المپیک = کتابخانه ملی = مرکز اسناد و مدارک علمی ایران = شبکه علمی  = فرهنگستان زبان  = هلال احمر = موزه ملی ایران  = سازمان ایرانگردی  = آژانس انرژی اتمی =

بانک ها                                                                   

بانک پارسیان =  بانک ملی = بانک مرکزی =  بانک سپه = بانک صنعت ومعدن = بانک مسکن = بانک صادرات = بانک رفاه = بانک تجارت = بانک ملت =

وزارت خانه ها                                                            

قوه قضائیه =  وزارت نیرو = وزارت علوم = (دانشگاههای سراسر کشور) = وزارت ارشاد = وزارت خارجه = وزارت کشور = وزارت آموزش و پرورش = وزارت مسکن و شهرسازی = وزارت امور اقتصادی و دارایی = وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  = وزارت دادگستری = وزارت تعاون = وزارت جهاد کشاورزی = وزارت دفاع = وزارت راه و ترابری = وزارت صنایع و معادن = وزارت رفاه و تامین اجتماعی =

دانستن و ندانستن

دانستن و ندانستن

  آنکس که بداند و بداند که بداند           اسب شرف از گنبد گردون بجهاند

      آنکس که بداند و نداند که بداند                بیدار نمائیدش که در خواب نماند

       آنکس که نداند و بداند که نداند               لنگان خرک خویش به مقصدبرساند

 آنکس که نداند و نداند که نداند               در جهل مرکب ابدالدهر بماند

حق تعیین سرنوشت

حق تعیین سرنوشت

 

ملت ایران برای بدست آوردن حق تعیین سرنوشت خود همیشه تلاش کرده است اما کمتر به آن دست یافته و یا اینکه بهتر بگوئیم کامل به آن دست نیافته است .

 تحولات تاریخی در ایران نشان می دهد که آحاد جامعه همیشه منافع خود را فردی دیده اند نه ملی و مملکتی، و به همین سبب اهداف سیاسی و اجتماعی آنان در بسیاری از صحنه های تاریخی  به یک باره از این رو به آن رو شده است. و یا اینکه اراده آنان مستمر دنبال نشده و گاهی به شکست انجامیده است و یا موانع بزرگی بر سر راه آن بوجود آمده است که  مردم نیز از مطالبه حق تعیین سرنوشت خود دوری گزیده اند.

در برخی مقاطع تاریخ نیز ، از سوی دیگر دولت مردان حاکم تا حدودی مردم را در این باره کمک کرده  و یا هدایت نموده اند. اما این کمک دولت مردان بیشتر در جهت منافع حکومت بوده است.

با این حال ملتی که از مهمترین دستاورد های ملی خود به خاطر ترس از حکومت ها و یا قل و زنجیر ها و زندانها و تبعیدهای سیاسی بترسد و یا به صرف اینکه منافع مادی فردی آنان به مخاطره افتد  سکوت و مدارا در پیش گیرد  هیچگاه به حق تعیین سرنوشت و حاکمیت دمکراسی دست نخواهد یافت و نخبگان آن نیز . آزادی اندیشه  را بدست نخواهند آورد .

خوف امام خمینی (ره)

خوف امام خمینی (ره 

روحانیون در حکومت مراقب باشند ... من خوف این را دارم که روحانیون از حد متعارف خود خارج شوند و به مسائل مادی مبتلا گردند ... و این باعث شود که مردم به خاطر ما به بهشت بروند و ما به خاطر تبعیت از هواهای نفسانی به جهنم برویم

 

 { قسمتی از سخنرانی امام خمینی (ره) که جمعه شب 5/2/85 ار شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.}