تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

کاهش سهم بیمه کارفرما به نفع اشتغال و تأمین اجتماعی است

کاهش سهم بیمه کارفرما به نفع اشتغال و تأمین اجتماعی است

نسخه منتشره در ایلنا

 

کاهش سهم بیمه کارفرما که بابت بیمه کارگران پرداخت می شود به نفع اشتغال و نیروی انسانی و همچنین سازمان تأمین اجتماعی کشوراست

سهم بیمه کارگران که در حال حاضر توسط کارفرما پرداخت می شود و شامل 23 درصد است در واقع مبلغ زیادی است و گاهی بازدارنده اشتغال است و بسیاری از کار فرمایان کارگرانشان را به همین دلیل بیمه نمی کنند و برخی نیز اصلا" کارگز نمی گیرند و لذا اگر سهم بیمه که توسط کارفرما به تأمین اجتماعی پرداخت می شود کاهش یابد به مراتب موجب افزایش اشتغال و افزایش ضریب ایمنی برای نیروی کار کشور است .

 در حال حاضر 30 تا 40 درصد کارگران کشور از حقوق های بالای حداقل برخوردار هستند و کارفرمایان ناچارند که بابت همه دریافتی های آنها سهم بیمه بپردازند که برای برخی از کارفرمایان این مبلغ سنگین می شود، و کارفرمایان کارگاه های کوچک توان پرداخت آن را ندارند.

 اگر سهم بیمه کارفرما کاهش یابد مطمئنا" در دراز مدت به نفع سازمان تأمین اجتماعی است و تعداد کارگران تحت پوشش این سازمان افزایش خواهند یافت، چه اینکه محسن شاکری مدیرکل تأمین اجتماعی تهران چندی قبل اعلام کرده بود که { تنها د ر تهران } 550 هزار کارگر در 138 هزار کارگاه زیر زمینی اشتغال دارند و بیمه نیستند و این کارگران به دلیل ترس از اخراج جرأت اعتراض هم ندارند .

معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان نیز در همین وقت ( 12/4/85 ) اعلام کرده است که 40 درصد کارفرمایان از بیمه کردن کارگرانشان خودداری می نمایند .

با این وجود مشاهده می شود که مهمترین عامل بازدارنده کارفرما از بیمه کردن کارگر و حتی جذب کارگر ، زیاد بودن سهم بیمه کارفرما است .

ضرورت سوت پلیس در تقاطع ها ی شهری

ضرورت سوت پلیس در تقاطع ها ی شهری

­
سوت پلیس کجاست­ چرا هیچ کس و حتی خود پلیس هم دنبال آن نمی گردد!
در نبود سوت پلیس تخلفات و تصادفات در معابر و چهارراه ها افزایش می یابد و گاه افرادی هنگام تصادف و تخلف به نزاع هم می پردازند و اینها نه تنها برای مردم و جامعه و پلیس سودمند نیست بلکه عصبانیت ها را که برای سلامتی هم بسیار مضر است در بین مردم افزایش می دهد و احترام به همنوع رادر تقاطع ها و خیابان ها و معابر به بی احترامی وقلدرمأبی تبدیل می سازد.سوت پلیس

راستی می دانید سوت پلیس که در قدیم در چهارراه ها و سایر گذرگاه ها، هر لحظه نواخته می شد چه ثمراتی داشت و چگونه جلوی برخی تخلفات را می گرفت­ به محض اینکه در جایی سوت پلیس به صدادر می آمد هر کس در کردار خود بازنگری می نمود که نکند تخلف کرده است و متخلف نیز که از کار خود خبر داشت بلافاصله ترک تخلف می کرد و به قول معروف دست و پای خود را جمع می کرد.

 گاهی ما باید با کمترین هزینه و کمترین خسارت جلوی تخلفات رانندگی و ناهنجاری  های اجتماعی را بگیریم­

پس چرا به جای اینکه به افراد هنگام شروع تخلف هشدار دهیم، می گذاریم راحت تخلف کنند و بعد از چند ماه قبض جریمه به دستشان می دهیم و حتی به جری تر شدن افراد هنگام تخلف کمک می کنیم.

بسیاری از رانندگان و یا مجرمان اجتماعی وقتی ببینند هیچ کس متوجه آنان نیست و سوتی به صدادرنمی آید از چراغ قرمز هم عبور می کنند و در تکرار جرم هم جری تر می شوند اما اگر سوت پلیس هنگام بروز اشتباه به صدا در بیاید فرد خواهد دانست و خواهد فهمید که کسانی مراقب رفتار او هستند و لذا در آداب و رفتار خود تجدیدنظر کرده و رعایت حقوق دیگران را خواهد نمود.

پس نباید در کنار سوت پلیس از دوربین های مداربسته کمک بگیریم که البته اگر پلیس به سوت اخطار، مجهز باشد دیگر نیز به فریاد زدن و دویدن و حتی عصبانی شدن نخواهد بود و در ضمن هشداری است به کسانی که قصد تخلف دارند تا مراقب رفتار خود باشند.

بازدید استانداراز روزنامه خراسان

بازدید استانداراز روزنامه خراسان

مهندس محمدی زاده استاندار خراسان درجمع پرسنل تحریریه روزنامه خراسان .مرکز مشهد

سالن تحریریه خراسان 

فضای انتقاد در سیاست های دولت نهم

 

فضای انتقاد در سیاست های دولت نهم

 

یکی از مهمترین مسائلی که انسان را به خود می آورد و به مراقبت و مواظبت وا می دارد و به قول معروف هوشیار و بیدار می سازد انتقاد بجا و سازنده است که دیگران در مورد او صورت می دهند و این موضوع به مصداق آیات و روایات اسلامی حکم آئینه را دارد ، از همین رو انتقاد از یک مسئول و یا مجموعهء اجرایی، مانند دولت و یا سازمانها و مدیران زیر مجموعه آن ، همین فایده را دارد و باعث می شود از بی راهه روی که زیان هایی را نیز در پی می آورد  جلوگیری گردد.انتقاد را از آئینه یاد بگیریم

با این وصف، امروز بر دولت و مجریان امور ، به مانند همهء دولت های گذشته اشکال و انتقاد وارد است واگر ما خود را پیرو آئین دینی و مرام های صحیح عقیدتی سیاسی بدانیم نباید از انتقاد بر آشوبیم و راه انتقاد و اشکال گیری صحیح را سد کنیم ، بویژه اینکه امروزه دولت مردان حاکم بر کشور و سیاست مداران حکومتی هر صدا یی را سیاسی می خوانند و مانع طرح انتقاد می شوند مانند نامه انتقاد آمیز 50 اقتصاد دان به مسئولان کشور .که سیاسی خوانده شد ، و یا بحث گرانی که جوسازی مطبوعات نام گرفت و از این قبیل مسائل که برخی عقیده دارند با اتهام زدن به منتقدان می خواهند دهان آنها را ببندند که این رویهء مناسب و منصفانه ای نیست ، و باب انتقاد سازنده را می بندد که البته روا نیست بسته شود ، چه اینکه اگر باب انتقاد بسته شود به سمت حاکمیت استبداد گونه پیش خواهیم رفت و به طور قطع ویقین چنین حالتی مورد نظر مسئولان دل سوز نظام اسلامی نیست .

به نقل از غلامحسین الهام سخنگوی دولت محترم ، گفته شده است که مخالفان دولت در صدد تضعیف و یا تخریب دولت هستند و قصد مچ گیری دارند و می خواهند نواقص را برجسته کنند و بر مطالبات مردم بیافزایند و دولت را در تنگنا قرار دهند . شاید در برخی از عرصه های سیاسی یا اقتصادی چنین زمینه هایی وجود داشته باشد اما با شدتی که سخنگوی دولت محترم بدان اشاره کرده اند تا حدودی غریب با ذهن به نظر می رسد .

نماینده خمینی شهر نیز در نطق پیش از دستور خود در مجلس شورای اسلامی( روز یکشنبه 18/4/85 )  گفته است برخی از بخش های دولت هماهنگ با رئیس جمهور کار نمی کنند و اهداف بلند ریاست جمهوری را دنبال نمی نمایند و گویی در کلاف سر در گمی به سر می برند .

به واقع این سخن نیز نمی تواند بدون مصداق باشد چه اینکه همین نماینده محترم برای سندیت بخشیدن به صحبت های خود از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت صنایع نام برده است که گویی با سیاست های ریاست جمهوری هماهنگ عمل نمی کنند.

به هر حال ،این اشکال ها و ایراد ها اکنون وجود دارد و البته جای بسی تأمل است اما انتظار این است که (خود انتقادی ) در دولت محترم پدید نیاید بلکه کسانی باید پیرامون مسئله و موضوعی انتقاد کنند که به جای آن نظر و پیشنهاد سازنده خود را نیز بیان نمایند و راهکار صحیح اجرای ارائه دهند .

خود انتقادی به صرف اینکه تاکنون منتقد بایسته ای پیدا نشده و نمی شود از صورت خوشی بر خوردار نیست و اساسا" اگر ما بتوانیم به منتقدان خود ، صورت خوشی نشان دهیم و ازانتقاد آنان استقبال نمائیم و از آنان به خاطر اینکه ،حکم آئینه را برای ما اجرا کرده اند سپاسگذار باشیم ، از بسیاری اشتباهات و بی راهه روی ها جلوگیری می شود و راه های سازندگی و پیشرفت هموار می گردد .

انتقاد از دولت های گذشته نیز ،که اکنون تریبونی در دست ندارند و نمی توانند از خود دفاع کنند نمی تواند بر صالح بودن مجریان فعلی امور در تصمیم گیریها بیافزاید و آنان را معاف از انتقاد سازنده کند .بنا بر این هر کس و هر مدیری و در هر مقطع زمانی که هست ، اگر برنامه های خود را به قضاوت عموم بگذارد، پیشرفت و موفقیت کسب خواهد کرد در غیر این صورت همچنان ، و باز هم آزمون و خطا در جامعه اسلامی مان تکرار و تکرار خواهد شد .

سهم گروههای سیاسی از رسانه ملی

سهم گروههای سیاسی از رسانه ملی

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم گفت: نباید تریبون ملی را در اختیار گروه ها و جناح هایی که اصل نظام را قبول ندارند قرار دهیم تا افکارجامعه را آماج دیدگاه های خود قرار دهند.

"محمد تقی رهبر" در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص عملکرد صدا و سیما در تحقق اهداف سیاسی احزاب این مطلب را بیان کرد ( خبر را بخوانید )

 اما رسانه ملی آنگاه ملی است که همه گروههای سیاسی ، فرهنگی ، و اجتماعی موافق نظام بتوانند از آن برای انعکاس نظرات خود بهره بگیرند و در وافع سهم داشته باشند .

البته طرح دیدگاه های مختلف در جامعه نباید به معنی تخطئهء دیدگاههای دیگر باشد ، اما اگر کسانی که، یک جانبه سخن می گویند بدانند که در جامعه عاقلانی هستند که افکار و اندیشه های آنها را نقد می کنند و واقعیت ها وغیر واقعیت های را از هم تمیز می دهند یک جانبه سخن  نخواهند گفت . و از طرف دیگر وقتی مردم با انواع دیدگاه ها مواجه شوند استعدادها و تفکرات آنان رشد بیشتری پیدا خواهد کرد. و اگر این حق برقرار نشود به عقیده من تضییع حقوق است.

 

موقعیت فعلی بهترین فرصت برای استیفای حقوق کارگران است

 

یک نماینده کارگری در خراسان‌‏:

موقعیت فعلی بهترین فرصت برای استیفای حقوق کارگران است

4 دولت را پشت سر گذاشته ایم اما مشکلات کارگران همچنان باقی است

                                           نسخه منتشره در ایلنا   و  آتـیـه        

 یک نماینده کارگری در خراسان رضوی گفت‌‏: بهترین موقعیت برای حل مشکلات 20 ساله کارگران شرایط کنونی می باشد که دولت در صدد توجه به امور معیشتی مردم است .

به گزارش ایلنا " ابراهیم ناظمی" در جلسه فوق العاده کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور که در مشهد برگزار شده بود افزود : دولت فعلی در صدد است تا قدم‌‏های مثبتی برای کارگران بردارد که از این موقعیت باید استفاده کرد .و به دنبال حل مشکلات کارگران بود  

وی با اشاره به اینکه دولت‌‏های گذشته در جهت زیر بناهای مهم کشور تلاش کرده اند و اقتصاد را رونق داده‌‏اند و کارگران نیز وسیله این رشد بوده‌‏اند‌‏, گفت‌‏: در حال حاضر دولت دقت دارد که به امور معیشتی کارگران بیشتر توجه کند و مشکل قراردادهای موقت را نیز حل نماید.

 "ناظمی" اظهار داشت‌‏: جامعه کارگری دنبال براندازی کسی نیست و کسی هم نباید دنبال بر اندازی کانون عالی کارگران کشور باشد و ما باید مدافع حقیقت در جامعه اسلامی  و منافع ملی کشور و عموم مردم باشیم .

وی افزود : ما چهار دولت را پشت سر گذاشته‌‏ایم ولی مشکلات کارگران همچنان باقی است و اینکه ما خودمان را از دولت جدا فرض کنیم و یا دولت را از خود ندانیم تصور و عقیده‌‏ای نابجا است که ما را  دور از مسائل مهم کارگری می کند .

ناظمی همچنین از دو نرخی شدن دستمزدهااز ابتدای سال جاری  دفاع کرد و گفت‌‏: این مصوبه مهمترین اقدام دولت در جهت حذف قراردادهای موقت بود .که متاسفانه تشکل های کارگری کمتر از آن دفاع کردند.

وی از کاهش سهم پرداخت حق بیمه کارگران توسط کارفرمایان نیز دفاع کرد و افزود : این امر موجب اشتغال‌‏زایی بیشتر و بیمه کارگران می‌‏شود .

گفتم ،گفتی ، گفت

گفتم ،گفتی ، گفت

گفتم ،گفتی ، گفت ، اما چه سود که گفتمان ها را در بیقوله های منافع سیاسی و عقیدتی بی ثمر می سازند و محصول آن  برای جامعه دیر محقق می شود . جامعه ای که گفتمان های ضد و نقیض هم فراوان دارد، به هر حال ،چه باید کرد،اصلا قصد نوشتن مطلبی را نداشتم اما مثل اینکه یک چیزی از آب در آمد.باشد برای اینکه وبلاگ به روز شده باشد.