تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تکریم ارباب رجوع

تکریم ارباب رجوع

تکریم ارباب رجوع در بسیاری از سازمانها و تشکل های اداری و اجرایی کشور تنها به یک شعار تبدیل شده است و نه تنها ساز و کارهای این امر فراهم نگردیده بلکه حتی شعار کلامی آن نیز گاهی با زیان تمسخر از سوی مردم عنوان می گردد .

در بسیاری از سازمان ها و تشکل ها که با ارباب رجوع سر و کار دارند نه تنها تکریم صورت نمی گیرد بلکه قوانین جبری و برخورد های سلیقه ای و فعالیت های انتفاعی به گونه ای انجام می شود که گویی مردم بازیچه اند برای سرگردان شدن و از کار افتادن ،و به التماس افتادن و تحقیر گردیدن .

به همین دلیل است که، بارها در میان مردم شنیده ام که برخی از آنها از مراجعه به ادارات و سازمان ها اکراه دارند و می گویند اگر ناچار نشویم خودمان را با سازمان ها و قوانین جبری و سلیقه ای آنان مواجه نمی کنیم.

بسیاری از مردم براین عقیده اند که در مراجعه به سازمان ها و تشکل ها ی کشور فقط آسیب روحی می بینند و به اجبار پول های بی حساب از آنان دریافت می شود و دستگاههایی که تا چند دهه قبل رایگان به مردم خدمت می دادند امروزه به بهانه های متعدد از مردم وجوهات می گیرند .

 

تکریم ارباب رجوع  در بیمه ایران نمونه است .

اما رفتار ها و بر خورد های خوب را امروزه باید بسیاری از کارکنان سازمان ها و دستگاههای کشور از مجموعه کارکنان تشکیلاتی مانند بیمه ایران بیاموزند من سالهاست که برای بیمه کردن خودرو ام به بیمه ایران مراجعه می کنم و هنوز کسی را نیافتم که در این تشکیلات برخورد نابجا ، غیرمنطقی و قهر آمیزبا ارباب رجوع داشته باشد و یا از سر منت بخواهد جواب مشتری را بدهد ویا با زبان جبر سخن بگوید .

احترام به ارباب رجوع در بیمه ایران در سطح کشور نمونه است و در کمتر جایی چنین نحوه تکریمی یافت می شود.و آنچه سبب شد این متن را بنویسم رفتار های متفاوت و در خور تقدیر کارکنان محترم بیمه ایران با سایر دستگاهها است که مشابه آن درکمتر جایی  یافت میشود .و اگر با دید منطقی به مجموعه مسائل بنگریم در خواهیم یافت که انصافا" با احترام ویژه ای با مردم رفتار می نمایند.

سه توله تایگون در باغ وحش مشهد متولد شدند

برای اولین بار در جهان و در یک پدیده استثنایی 

سه توله تایگون در باغ وحش مشهد متولد شدند

 

به دنبال یک پدیده استثنایی و جهانی که در باغ وحش مشهد رخ داد ، در اثر جفت گیری طبیعی ببر نر و شیره ماده سه توله تایگون (   ( tigon متولد شدند .

مهدی رستمی مدیر داخلی باغ وحش مشهد در این باره گفت : اصولا" در جهان زندگی حیوانات وحشی ، زاد و ولد حیوانات از نوع شیر و ببر به ویژه  در باغ وحش ها از طریق لقاء مصنوعی صورت می گیرد که یا نتیجه نمی دهد و یا اینکه به صورت نادر به نتیجه می رسد .

وی گفت : در باغ وحش مشهد نیز تاکنون هفت بار مقارب طبیعی بین شیر ماده و ببر نر و یا برعکس صورت  گرفته است که نتیجه نداده است .

مهدی رستمی افزود در مورد یاد شده ، حامله شدن شیر ماده کاملا" به صورت طبیعی صورت گرفته است و حاصل آن سه توله تایگون (  (  Tiger > ligon = tigon شده است .

در آمریکا محصول مقاربت ببر نز و شیر ماده را تایگون و محصول شیر نر و ببر ماده را لایگر 

  (  ligon>tiger = liger  )می نامند

رستمی افزود : پدیده مذکور برای اولین بار در جهان است که به صورت طبیعی آنهم در باغ وحش صورت می گیرد و محصول آن سه توله تایگون (   tigon) شده  است .

خاطر نشان می شود : باغ وحش مشهد که در حال حاضر دارای انواع حیوانات وحشی و اهلی و انواع پرندگان و خزندگان است ، سابقه 50 ساله دارد که توسط برادران رستمی به وصیت پدرمرحوم شان اداره  می شود و در شهرستان مشهد و استان خراسان مشابه ندارد .

در باغ وحش  مشهد در حال حاضر صد ها نوع حیوان وحشی واهلی وجود دارد که روزانه مورد بازدید علاقمندان و پژوهشگران و دوستداران طبیعت و حیات وحش قرار می گیرد .

از جمله حیوانات نادر که در حال حاضر در باغ وحش مشهد وجود دارد ، ببر بنگال ، ببر اندونزی ،اوریکس سفید ، قوچ و میش آئوداد ، تمساح ، لاما ( شبیه شتر ) پلنگ آفریقا ، سیاه گوش  ( گربه نادر ) است .

گونه های مختلف این حیوانات در باغ وحش مشهد از حیوانات منحصر به فرد در ایران هستند که به ندرت یافت می شوند .

باغ وحش مشهد با داشتن گونه های کم نظیر و دیدنی از حیوانات وحشی و اهلی مجموعه ای ارزشمند است که همراه مورد استفاده علاقمندان زیست محیطی ، دانشجویان و گردشگران قرار می گیرد .

در مجموعه باغ وحش مشهد 125 گونه جانوری شامل 49 گونه پرندگان ، 61 گونه پستانداران و جوندگان، 5 گونه خزندگان و 10 گونه آبزیان وجود دارند که جمعا" تعداد آنها به 812 عدد می رسد .

تکثیر گونه های درحال انقراض نیز یکی دیگر از فعالیت های مهم در باغ وحش مشهد محسوب می شود.