تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

گدایی به سبک جدیددر جامعه ای ثروتمند

گدایی به سبک جدیددر جامعه ای ثروتمند

 

گدایی کردن هم امروزه به مانند سایر امور از پیشرفت برخوردار شده است و سبک و سیاق جدید به خود گرفته است که اگر خوب دقت کنیم می بینیم در این نوع گدایی که تعریف می کنم و مصداق و نمونه آن را بسیار دیده اید حتی تفکرات علمی و اجتماعی نیز به کار رفته است و به یک نوع کاسبی بسیار عادی در جامعه تبدیل شده است که قبح کار را نیز می پوشاند .

حتما" شما هم در خبایان ها بارها مواجه با افرادی شده اید که به ناگاه جلو آدم را می گیرند و پس از چاق سلامتی که گاهی از یک روابط عمومی قوی و عاطفی هم برخوردار است می گویند: دستم تنگ است یا اینکه بلیت اتوبوس ندارم و یا اینکه در راه مانده ام و یا فرزندم هوس خریدن فلان چیز را کرده است و پول ندارم برایش بخرم و از این حرفها !! و شنونده ی این سبک از گدایی هم که غافلگیر می شود و در صحبت ها ی متکدی کمتر شک می کند دست را در جیب کرده و با یک احساس غرور آمیز که به او دست داده است اسکناس های چند هزار ریالی را در می آورد و تقدیم فردی می کند که با استفاده از سبک جدید گدایی ، مکرر ، افراد را تیغ می زنند .

 از قضا امروزه این نوع گدایان مانند سابق چهره های تابلو هم ندارند و همین طور که از کنار آدم از کوچه و خیابان عبور می کنند به یک باره غم وغصه ای را مطرح می کنند و با التماس های نه چنان عاجزانه در خواست کمک مالی می نمایند .

ازاین نوع افراد که حتی برخی از آنها به در منازل هم مراجعه می نمایند بسیارند ، و گاهی این افراد از جهره های و لباس های فاخر نیز برخوردارند و انسان از گدایی آنها تعجب می کند. اما آنها خود می دانند که در روش جدید ، کمتر به آنها ، گدای مشهور اطلاق می شود و در سبک جدید گدایی ، بسیاری ار آنها بیش از آنکه  در یک مسافرت درون شهری پول خرج کنند بدون سرو صدا و جلب نظر کردن و یا حتی تابلو شدن درمعابر می توانند در کمترین وقت درآمد خوبی کسب نمایند .

البته این پدیده گاهی آن نقل و قول معروف را به یاد آدم می اندازد که می گفتنند در حکومت امام زمان مردم برای رفع نیاز خود دست در جیب یکدیگر می کنند و احتیاج خود را رفع می نمایند .شاید هم این پدیده ی جدید که امروزه شیک پوشان جامعه را نیز در بر گرفته است پیش زمینه و از نوع آن گفته مشهور باشد .

به هر حال در جامعه ای که اینهمه پول نفت وجود دارد و همه دستگاه ها در آمد زا شده اند و دولت هم بانک ها و کارخانجات و شرکت های اقتصادی را به فروش می رساند واینهمه سازمان خیریه فعال هستند چرا باید این همه محتاج وجود داشته باشد و عده ای ناچار از گدایی شوند ! ! ؟ ؟