تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

نصب غیرکارشناسی تابلوهای راهنمایی و رانندگی

نصب غیرکارشناسی تابلوهای راهنمایی و رانندگی
خراسان رضوی - مورخ سه‌شنبه 1391/09/28 شماره انتشار 18295

ابراهیم ناظمی- فرهنگ قانونمند ترافیکی در شهرهای پرجمعیتی مانند مشهد، تنها در پی چیدمان درست تجهیزات راهنمایی و رانندگی و مهندسی بهینه و علمی خیابان ها حاصل می شود، کما این که اگر چیدمان تجهیزات راهنمایی و رانندگی مانند تابلوهای راهنما و نیز مهندسی خیابان ها و میادین و تقاطع ها دارای اشکالات فنی باشد دیگر نباید انتظار داشت که فرهنگ ترافیکی شهری در خیابان ها رعایت شود و مسیر تعالی و رشد را نیز طی کند. اگر به طور مثال در جایی که نباید تابلوی عبور ممنوع نصب شود، تابلوی عبور ممنوع نصب شود قانون شکنی صورت می گیرد و رانندگان به ناچار از محل عبور می کنند و یا این که اگر در جایی تابلوی توقف ممنوع نصب شود که نباید نصب شود باز هم شاهد نقض قانون خواهیم بود و بسیاری از رانندگان در محل توقف می کنند.

با این مقدمه می خواهم اعلام کنم که در شهر مشهد علم کنترل ترافیک و نصب برخی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی بسیار اشتباه است و موجب تخطی از قوانین درست عبور و مرور بر حسب وجود تابلو می شود و حرمت قانون نیز شکسته می شود. در تدوین قانون باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که قوانین و مقرراتی را وضع کنیم که مورد قبول حداقل ۸۰تا۹۰ درصد مردم باشد و اگر برخلاف نیاز مردم و مقتضیات ، قانون وضع شود کسی آن را رعایت نخواهد کرد.

به طور مثال در خیابان هایی که باید دوربرگردان داشته باشد و ندارد و یا خیابان هایی که باید دوربرگردان نداشته باشد و دارد، مشکلات مختلفی در عبور و مرور به وجود می آید.

کارشناسان مدعی هستند که مشکلات تردد و ترافیک های سنگین در خیابان ها، یکی از موارد عمده استرس و بروز ناراحتی های قلبی و فشار خون است و از آن جا که اشکالات ترافیکی در خصوص نصب تجهیزات راهنمایی و رانندگی و اشکالات مهندسی در خیابان های مشهد بسیار فراوان است و نصب برخی از تابلوها در معابر نشان از ضعف دانش ترافیکی شهری دارد می توان این عوامل را در افزایش فشارهای روحی و روانی موثر دانست.به طور مثال، دور زدن در تقاطع ها باید به حداقل برسد اما اکنون مهندسی خیابان ها و تقاطع ها به گونه ای است که بسیاری از رانندگان ناچارند در تقاطع ها دور بزنند؛ این امر حرکت خودروهای طرف مقابل را کند می کند و فرصت عبور از چراغ سبز را از آن ها می گیرد و به همین علت چهارراه در زمان معین از خودروها تخلیه نمی شود تا خودروهای سمت مخالف حرکت کنند.

یکی دیگر از عوامل اختلال در تقاطع ها حذف بریدگی ها در طول خیابان های بلند است. اگر این بریدگی ها در فاصله های درست، قبل یا بعد از هر تقاطع نباشد، رانندگان به ناچار باید در خیابان ها تردد اضافه داشته باشند و پشت چراغ های قرمز متوقف شوند و با سبز شدن چراغ راهنما، امکان عبور و دور زدن در تقاطع را بیابند که این امر باعث ایجاد راه بندان می شود.

موارد دیگری از این قبیل، نصب تابلو در سر کوچه ها و معابر منشعب از خیابان های اصلی است که بر خلاف آن چه باید به طور مثال عبور آزاد باشد، عبور ممنوع می  شود.

اما این تذکر بابت آن است که مسئولان محترم ترافیک شهری با دقت و کارشناسی بیشتری اقدام به نصب تابلوها کنند و تجهیزات راهنمایی را براساس اصول و قواعد علمی نصب کنند. همچنین به عنوان نمونه زمان برخی چراغ ها نادرست تعیین شده است اما برخی مسئولان مربوط به قدری به این امر بی توجهند که به خود زحمت اصلاح زمان چراغ ها را نمی دهند و واقعاً جای تاسف است که به ضرورت بازنگری و تنظیم چراغ های راهنمایی و رانندگی کم توجهی می شود و خسارت های این بی توجهی ها را باید مردم متحمل شوند.

همچنین این نوع مشکلات که بسیار فراوان است باعث تراکم خودروها و توقف آن ها در مسیر خیابان ها می شود و حرکت خودروها کند و عبور ومرور آن ها از خیابان ها مختل می شود و از طرفی مصرف سوخت خودروها نیز افزایش می یابد و آلودگی ناشی از آن نیز دوچندان می شود. امید که مسئولان امر در خصوص طرح های ترافیکی با دقت و کارشناسی بیشتری به نصب تجهیزات عبور و مرور خودروها در شهر مشهد بپردازند و ایرادهای مهندسی ترافیک خیابان ها و تقاطع ها و میادین را نیز به حداقل برسانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد