تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

نان» گران نشد، وزن کم کرد،

گزارش

نان،گران نشد، وزن کم کرد،

 

یک نانوا: وزن خمیر هر قرص نان 40 گرم کاهش یافته و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم

مسئول بازرسی آرد و نان فرمانداری مشهد: باید قیمت نان اصلاح شود نه اینکه وزن آن تغییر کند

دبیر تعزیرات آرد ونان استانداری خراسان رضوی: کاهش وزن خمیر نان عمومیت ندارد

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد: کم شدن وزن نان در همه نانوایی‌ها نبوده است

معاون وزیر بازرگانی: برای تعیین قیمت نان هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

 

نان گران نشده است، اما وزن خمیرهای نان در مشهد کم شده است، کارگران نانوایی‌ها هنوز براساس سال 1383 حقوق خود را دریافت می‌کنند. نانوایان هم می‌گویند: سود لازم را در قبال تولید نان به دست نمی‌آورند. مسئولان کشوری و استانی نیز برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت نان، نانوایی‌ها وحقوق کارگران در گردنه تصمیم‌گیری درمانده‌اند. از سوی دیگر نرخ نان و درآمد نانوایان و همچنین انتظارات مردم از دولت برای برخورداری از یارانه نان نیز وضعیت را بیش از پیش پیچیده کرده است.

حرف دل نانوایان

کارگران نانوایی‌ها نیز به رغم سپری شدن سال 84 و شروع سال 85، هنوز براساس دستمزدهای سال 1383 حقوق دریافت می‌کنند و چون نرخ‌گذاری دستمزد کارگران نانوایی ها، خارج از ضوابط حقوق وزارت کار و امور اجتماعی و توسط اتحادیه‌ها جمع‌بندی و تعیین می‌شود. از سال 83 تاکنون اقدامی در مورد افزایش دستمزد کارگران نانوایی‌ها انجام و یا تجدیدنظر نشده است.

نانوایان نیز برای جبران کمبود درآمد از ناحیه پخت نان و لزوم پرداخت دستمزد مناسب به کارگران خود با هماهنگی اتحادیه‌ها بعضا وزن چانه‌ها و خمیر نان را کاهش داده‌اند تا بلکه بتوانند از این طریق جبران درآمد نمایند. البته این مسئله نیز به صورت نیمه پنهان و بدون مجوز قانونی از سوی مسئولان ذیربط انجام شده و هیچ یک از مسئولان ومتولیان امور نان، شورا و تعزیرات و بازرسی آرد و نان در استانداری خراسان و فرمانداری مشهد آن را تایید نمی‌کنند.

مهربان یک نانوا در مشهد با اذعان به اینکه 40 گرم از وزن خمیر نان از چند روز به عید کم شده است می‌گوید: واقعیت این است که مردم از این موضوع بی‌اطلاع هستند و ما خود از این اتفاق راضی نیستیم و معتقدیم باید ابتدا به مردم اعلام می‌کردند و بعدا وزن خمیرها را به هر دلیل که البته ما می‌دانیم به خاطر مشکلات نانوایان، کم می‌کردند. وی گفت: پنهان کردن حقیقت از مردم، کار صحیحی نیست و مسئولیت دارد.

وی گفت: ما می‌گوییم باید دستمزد کارگران افزایش یافته و متعادل شود نه اینکه از وزن نان بدون اطلاع مردم کاسته شود.

وی افزود: در این باره مسئول و مدیون نیستیم و امیدواریم حقی از مردم بر گردن ما نباشد.

مسئول یک نانوایی دیگر می‌گوید: برای کم کردن وزن چانه‌های نان باید ابتدا با استانداری و فرمانداری و شورای آرد و نان و تعزیرات آرد و نان هماهنگی می‌شد اما این گونه عمل نشده است.

وی گفت: نانوایان اکنون هزینه‌های زیادی را در ارتباط با تولید نان بابت برق، گاز و آب وحقوق کارگر می‌پردازند و سود مناسب از این بابت نصیب نانوایی‌ها نمی‌شود و حقوق کارگران نانوایی‌ها نیز براساس میزان مصرف کیسه‌های آرد تعیین می‌شود.

گلایه‌های مردم

یک مشتری نیز می‌گوید: ما کم شدن وزن نان را متوجه شدیم و از همان زمان مصرف نان در خانواده ما در روز دو عدد بیشتر شده است به طوری که اگر قبلا روزانه 10 عدد نان می‌خریدیم اکنون روزانه 12 عدد نان خریداری می‌کنیم.

خانم اسدی یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: 20 تا 30 درصد نان تولیدی در نانوایی‌ها به دلیل نامرغوب بودن قابل مصرف نیست و باید آنها را به نمکی‌ها بدهیم.

تضییع حقوق کارگران

مسئول بازرسی آرد و نان فرمانداری مشهد دراین باره می‌گوید: در شهر مشهد 1200 نانوایی داریم با 6 هزار کارگر و اینها هنوز براساس دستمزد سال 1383 حقوق می‌گیرند و تنها قشری که حقوقشان از سال 83 تاکنون ترمیم نشده است کارگران نانوایی‌ها هستند. محمودی افزود: متاسفانه روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها هم در گذشته به این موضوع نپرداخته‌اند و از حقوق کارگران دفاع نکردند و سال گذشته حقوق کارگران نانوایی‌ها تضییع شد. وی گفت: تنها براساس ضوابط و برآورد نسبی که از سوی اتحادیه نسبت به تعیین مزد کارگران نانوایی‌ها انجام می‌شود حقوق کارگران در سال 84 پرداخت گردید که به ناچار اتحادیه نانوایان برای کم کردن چانه‌های نان، اقدام کرد تا بتواند برای جبران هزینه‌های نانوایی‌ها چاره‌جویی کرده باشد.

وی گفت: با این حال ما موضوع را دنبال می‌کنیم و معتقدیم وزن نان نباید تغییر می‌کرد و به عنوان یک شهروند معتقدیم که باید قیمت نان اصلاح می‌شد نه اینکه در وزن نان تغییری به وجود می‌آمد.

وی در عین حال افزود:‌نظارت بر قیمت نان در تهران، نسبت به مشهد از حساسیت ویژه برخوردار نیست و در مناطق مختلف تهران، قیمت نان متفاوت است.

کاهش وزن نان عمومیت ندارد

دبیر تعزیرات آرد و نان استانداری خراسان رضوی نیز دراین باره گفت: مسئله کاهش وزن خمیر نان عمومیت ندارد و ما هیچ تصمیمی برای گران کردن نان و یا کاهش وزن آن نداشتیم و اگر اتفاقی افتاده است ما مسئله را دنبال خواهیم کرد.

فرزادفر در عین حال اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم که حقوق کارگران نانوایی‌ها به دلیل کنترل قیمت نان، از سال 83 تغییر نکرده و ترمیم نشده است و طبیعی است که باید برای این مسئله چاره‌اندیشی شود و اگر هم اتحادیه وزن چانه نان را کاهش داده در راستای چاره‌اندیشی و از روی ناچاری بوده است، دولت هم قیمت نان را ثابت نگه داشته و نانوایانی که می‌خواهند دستمزد کارگران را بپردازند دنبال پیدا کردن راهکار هستند.

وی گفت: دولت به دنبال راه حل نهایی است و به این جهت شورای اقتصاد موضوع را در دست بررسی دارد و اعلام شده که قیمت نان سراسری اعلام شود و سیاستها برای قیمت نان هماهنگ باشد.

وی افزود: اکنون بحث تعیین قیمت نان و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نیز مدنظر است. حقوق کارگران و هزینه‌های حمل و نقل آرد و هزینه‌های نانوایی‌ها نیز مطرح است.

فرزادفر افزود: قیمت نان به نسبت سایر مایحتاج عمومی که هراز چندگاهی قیمت صعودی دارد زیاد نیست اما تاثیرگذار بر زندگی مردم است و گلایه‌های بسیاری را نیز برمی‌انگیزد و تاثیرات روانی بسیاری دارد. اینها موضوع را حساس و پیچیده می‌کنند و این در حالی است که 60 تا 65 درصد هزینه‌های نانوایی‌ها به دستمزد کارگران بازمی‌گردد لذا به همین دلایل است که ما از تعیین قیمت جدید نان دراستان منع شدیم و باید سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت بازرگانی و شورای اقتصاد دراین باره تصمیم‌گیری نمایند.

خلیلی رئیس اتحادیه نانوایان مشهد نیز در این باره گفت: تغییر وزن خمیر نان در مشهد مربوط به نانوایی‌هایی می‌شود که یا تغییر محل داده‌اند به خاطر محدودیت در پخت نان و یا اینکه محل کار خود را تجدیدبنا کرده‌اند و اینها چون با دو نرخ آرد دریافت می‌کنند مقداری از وزن خمیر نان را کم کرده‌اند تا جبران هزینه‌هایشان بشود. وی افزود: کم شدن وزن نان در همه نانوایی‌ها نبوده است.

 تعیین قیمت در دست کارشناسی است

به هرحال با وجود مشکلات و مسائلی که این روزها بر وضعیت نان وارد است اکنون تعیین تکلیف برای قیمت نان در دستور کارشناسی‌های کشور قرار دارد و استانها از تعیین قیمت جداگانه منع شده‌اند.

معاون وزیر بازرگانی ومدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در این باره می‌گوید: برای تعیین قیمت نان هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و اقدامات کارشناسی پیرامون نان ادامه دارد.

مفتح با تاکید بر اینکه سازمان حمایت از مصرف‌کننده در خصوص تعیین قیمت نان گزارشی به وزارت بازرگانی ارائه کرده است گفت: در این گزارش قیمت انواع نان متفاوت است و کمیته مشترک سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شرکت بازرگانی دولتی این موضوع را در دست بررسی دارند.

طاهری معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی نیز گفت: قیمت نان براساس هزینه دستمزد کارگران، درآمد نهادهای تولیدی و متغیر بودن قیمت انواع نان تعیین خواهد شد و این موضوع هفته آینده درشورای اقتصادی مطرح خواهد شد.

وی اذعان کرد در حال حاضر قیمت نان در سطح کشور دچار اختلافات شده و باید ضوابط و چهارچوبی مشخص برای قیمت نان تعیین و تعریف شود.

یک بازرس رسیدگی به شکایات مردم از نانوایی‌ها نیز در مورد اینکه وزن چانه‌های نان خودسرانه کاهش یافته است گفت: درواقع این اقدام جای گله دارد و چون بدون اطلاع انجام شده است یک نوع کلاه گذاشتن سر مردم به حساب می‌آید و دلایل آن به هر شکل باید برای مردم بازگو شود.

وی اضافه کرد: ما در بازرسی از نانوایی‌ها همیشه این حسرت را می‌خوریم که چرا برخی از نانوایان اینگونه گندم و آرد را هدر می‌دهند و نان نامرغوب تحویل مردم می‌دهند.

 چاپشده در روزنامه خراسان رضوی ۲۲/۱/۸۵