تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

پایان ادیان یا فقدان کاربرد ادیان؟

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:
شماره ۵۰۶
جنایات علیه بشریت را در غزه بنگرید آیا مردم جهان با زبان اعتقادی مبتنی برادیان می‌توانند جهان پرآشوب و جنگ علیه بشریت و نسل کشی درغزه را خاتمه دهند؟ کارکردهای جهانی، امروزه ورای اعتقاد پیشینیان عمل می‌کند گروهی به صراحت و قاطعیت از نسل کشی درغزه حمایت می‌کنند و گروهی نیز براثرتحریکات مبتنی برتعصبات دینی و فرقه ای اسم خود را مقاومت گذاشته و حاضرند حتی نسل‌های آینده را هم فدا کنند تا به مقصود خود برسند.
در این میان علمای دینی نیز ازفتوا پرهیز دارند و اگر فتوایی هم  صادر شود به خاطر فقدان جامعیت بی محل وبی اثراست.
جهان هستی و جغرافیای کشورها را بنگرید طی صده‌های گذشته سرزمین‌های زیادی از یکدیگر منفک شده و گروه‌ها و قبایل و برخی ملل، جغرافیای حکومتشان تغییر کرده وسرزمین هایی‌ را به اختیار خود درآورده‌اند و ساکنان آنها دروسعت کم یا زیاد زندگی می‌کنند، گرچه برای تفکیک این سرزمین‌ها خونهایی هم ریخته شده اما هستند سرزمین‌هایی که با کمترین خونریزی تقسیم شده‌اند واگرخون ریزی بوده ظرف چند ماه و چند سال پایان یافته و مانند فلسطین نیست که در اثر تحریکات دشمنان دوست نمای نادان ۷۵ سال مستمردر بحران و جنگ و نسل کشی باشد و تمام کشورهای جهان به ویژه کشورهای معتقد به ادیان را هم درگیر نماید وراه به جایی نبرد،جز جنگ های عقیدتی و مذهبی بی نتیجه.
می‌گویند: وقتی ظهورفرا برسد امام زمان دین جدیدی خواهد آورد، آیا رخداد‌های جهانی نشانی ازاین اتفاق دارد؟ آیا عقلانیت انسان جای ادیان دیگررا خواهد گرفت؟ آیا معادلات ریاضی و علمی می تواند جای ادیان و بعضا  اعتقادات منسوخ را بگیرد؟ چطوردرقضیه کرونا جهان یک دست شد آیا درسایرباورها و اعتقادات دنیا نمی‌تواند یکدست شود؟ و کشورها نمی‌توانند کمک کار یکدیگر باشند؟
با حوادث و رخدادهای جهانی به ویژه حوادث حدود۶۰ روز گذشته درغزه فلسطین و نیز، تظاهرات بی‌اثرجهانی دراین باره، آیا تصوربراین نیست که پایان کاربرد ادیان اعتقادی فرا رسیده وفریادهای ملل جهان به جایی نمی رسد؟ فریاد هایی که در دفاع ازمظلوم با هویت عقیدتی توامان است.
دنیای امروز به سوی یک فشارعلمی جهانی و روشن ضمیری بشرپیش می‌رود وبسیاری ازاعتقادات دینی ورفتارها و تعصبات پیروان ادیان،دیگرتایید نمی‌ گردد و ناکارآمدی این اعتقادات در بسیاری از کشورهای جهان از جمله افغانستان، ایران، عراق لبنان،عربستان، سوریه، مصر و یمن به وضوح آشکاروعیان است و به رغم تاکید بر پایبندی به اعتقادات دینی، اما رفتارواعمال وکردار دولتمردان و ملل جهان به کلی مغایراعتقادات مذهبی صده ها وهزاره‌های گذشته است و حرف پیروان ادیان در مدیریت جهانی و حتی مدیریت کشورهای خاص و معتقد، برای آتش بس درغزه خریدار ندارد تا بتواند ازکشتارو فجایع جهانی جلوگیری کند، حتی برخی از کشورهای اسلامی مدعی پیروی ازادیان مانند عربستان سیاست های خود را خارج از فاکتورهای دینی اعتقادی گذشته پیش میبرند.
دشمنی ادیان با علم و اندیشمندان بسیارآشکارتراز دوستی پیروان ادیان با متفکران جهانی است. و تولید ابزارهای علمی توانسته است پیروان ادیان را مجذوب خود کرده و باورهای آنان را تغییر دهد همچنان که بسیاری از دستاوردهای علمی به کمک ادیان ونیز پیروان ادیان آمده است و نمونه آشکارو بارزآن اینکه امروز با نرم افزارهای الکترونیکی بسیاری ازتحقیقات علمی ، دینی وامورات زندگی ملل به آسانی قابل دستیابی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد