تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

بی راهه در کشف مفقودی امام موسی صدر

به بهانه سالگرد مفقودی امام موسی صدر

        (( گاهی به پشت سر نگاه کن)

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار: 

 شماره۳۱۰ 

نهم شهریورماه چهل و سومین سالگرد مفقودی شهید علامه امام موسی صدرهم رسید و هیچ سرنخ حقیقی از مفقودی آن شخصیت والا مقام تاکنون به دست نیامده است .


به راستی داستان مفقودی امام موسی صدر چیست ؟


 تاکنون درباره این که چه کسانی و یا چه حاکمیتی و یا چه تفکری از فقدان امام موسی صدر سود برده یا می برد، مطلبی نوشته نشده و موضوع مورد تحلیل علمی و کارشناسی از سوی نخبگان سیاسی قرار نگرفته است و فقط به داستان‌ پردازی ،تصورات خیالی و شنیده ها اکتفا گردیده تا حقیقت درلابلای همین خیال بافی ها گم شود اما آیا به راستی این ها راهکار برای مشخص شدن علت و چگونگی فقدان امام موسی صدر است !؟؟ 


امام موسی صدر متولد ۱۳۰۷ درقم بود پدرش صدرالدین صدرو شهادتش نهم شهریور۵۷، او ۹ شهریور عازم لیبی بوده اما برخی گفته اند کسی درلیبی او را ندیده است،برخی هم گفته اند با قذافی دیدار داشته ولی هیچ سندی در باره منتشر نشده است. 

آنچه مدنظراست این که مفقودی امام موسی صدراز معماهای عجیب و کشف نشده ای است که همه جهانیان را به حیرت وا داشته اما ازآنجا که فریب تاریخی بلاخره باید پایان داشته باشد باید گفت: ( گاهی به پشت سر نگاه کن ).


به اعتقاد نویسنده این موجز، برعلاقه مندان به امام موسی صدرکه الگوی فکری و عقیدتی جهان اسلام بوده و سابقه علمی و مذهبی او درخشان است ، تکلیف است که از اوهام به درآیند و با تلاش وافربه کشف حقیقت مفقودی امام موسی صدر بپردازد. 

 بارها قتل یا مفقودی امام موسی صدر را به گردن معمر قذافی رهبر لیبی انداخته اند بدون اینکه اوبیان مشخص یا مقصود و نیتی دراین باره از خود بروز داده باشد.آنچه به او نسبت داده شده همه فرضیات عده‌ای خاص برای انحراف افکارعمومی بوده است و نشان آن اینکه، از معمر قذافی قبل ازآنکه رو در رو پیرامون این واقعه سئوالی پرسیده شود غافلگیرانه و از پشت با گلوله از پای درمی آید که بازهم دهها سئوال پشت آن است؟؟ 

✅ از سوی دیگر خاطره‌ای به نقل از یکی از بزرگان سالها قبل خواندم که گفته بود قبل از پیروزی انقلاب نزد امام خمینی نشسته بودیم یکی ازآقایان پرسید حضرت آیت الله ؟ اگر شما بر رژیم شاه پیروز شدید چه کسی را در رآس حکومت قرار می دهید ؟ که بلافاصله آیت الله خمینی با دست به سمت موسی صدر اشاره می کنند و می گویند همین آقا موسی را؟! 

✅ این خاطره در برگهای تاریخ وجود دارد که از معانی زیادی هم برخوردار است و اگر به این دو سند تاریخی ،مرگ قذافی و خاطره‌ای از گفتگو با آیت الله خمینی توجه شود شاید مسیر تحقیق در مورد مفقودی امام موسی صدر تغییر کند، و نیز ازخاطرات بزرگان انقلابِ ایران و جهان مطالب جدیدی به دست آید. 

 اما آنچه مسلم است اینکه مجهولات درتاریخ انقلاب فراوان است و این هم یکی از آنها است که اتفاقاً جهان اسلام در پی کسب پاسخی قانع کننده است و قبل از آنکه شواهد تاریخی ازبین برود یا به گور برود و یا ناپدید گردد که بعضا هم شده است  باید کاری کرد.

@abrahim2441

         به بنیاد فکری نوآوران بپیوندید

طالبان را آمریکا به قدرت رساند

طالبان را آمریکا درافغانستان به قدرت رساند.

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:
شماره ۳۰۸
تحولات چند ماه گذشته نشان می‌دهد که قطعاً مذاکرات دوحه قطر در دوره ترامپ و دوره اخیر بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا دارای نوعی پذیرش دو طرفه برای آینده افغانستان و به قدرت رساندن طالبان بوده است اگرچه دو طرف احتمالا برای رسیدن به اهداف خود بده بستان هایی داشته‌اند اما این موضوع که تمام عاملیت را به طرف آمریکایی ها نسبت دهیم هم کافی نیست،اینکه آنها با یک برنامه‌ریزی ویژه توانستند آینده افغانستان را رقم بزنند دورازذهن نیست اما اشتراکات و منافع منطقه همه گیرترازاین حرفهاست.

نکته حایزاهمیت اینکه طالبان پس از دو دهه جنگ و درگیری با چراغ سبزآمریکا به قدرت رسید و کشورهای منطقه نیزبا این هدف به واسطه خروج امریکا از افغانستان همراه شدند.
اما آیا طالبان درآینده قدرت را تقسیم خواهد کرد؟

پر واضح است که اگر طالبان بتوانند به قبضه کامل قدرت درافغانستان اقدام کند به یقین نخواهد توانست مشروعیت حداکثری را نیز کسب کند چرا که از همین حالا مشخص می نماید که اکثریت مردم افغانستان دل خوشی از طالبان ندارند و در فکر فراراز دست طالبان هستند و ازهمین روست که به نظر می رسد کشورهای منطقه نیزهمکاری حداقلی با طالبان داشته باشند دیگر اینکه اکنون مشروعیت جهانی طالبان در هاله ای از ابهام است و کشوری هنوز آنان را به رسمیت نشناخته است.

این گروه دارای رفتارهای افراطی و غیر قابل تغییراست و افراطی های متعصب و مدعی شریعت دردرون طالبان نیز نخواهند گذاشت که آنها به یک ساختار قابل قبول دست یابد.

این نکته مهم هم نباید از نظر دور بماند که با روند فعلی سیاست در افغانستان، این کشور دوباره مامن سران القائده می‌شود به طوریکه گزارش ها حاکیست امین الحق که ازاو به عنوان یکی از نزدیکان بن‌لادن یاد می‌شود وارد ننگرهار درشرق افغانستان شده است اما این حضور را سخنگوی طالبان تایید نکرده البته این به معنی نبود شواهد حضور او درافغانستان هم نیست.
با این روند آیا طالبان خود را بدهکار آمریکا خواهد دانست و برای امنیت و پیشبرد امور سیاسی با این کشور رایزنی خواهد داشت؟
باید منتظر رخدادهای آینده باشیم.