تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

افغانستان و دو هدف سیاسی

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار
شماره ۲۹۱
در افغانستان چه خبر است؟ چرا هیچکس تحلیل مشخص و معینی در این باره ارائه نمی دهد؟ به نظر می رسد در تحولات افغانستان یک سکوت معنادار وجود دارد و دو هدف اساسی و دراز مدت نیز دنبال می شود.

با خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان وتصرف شهرهای مختلف این کشور توسط گروه،متعصب، جاهل ،افراطی و خشن طالبان واینکه هیچ مقاومتی هم از سوی دولت حاکم بر افغانستان در مقابل اینها صورت نمی‌گیرد سئوالات متعددی را پیش روی می آورد.

هرچند درموارد اندک، مقاومت هایی از سوی نیروهای نظامی حاکم گزارش شده اما موفقیت چندانی حاصل نکرده است و البته دراین مقابله ها، انگیزه ای هم برای حفظ قدرت حاکم درافغانستان به نظر
نیامده است.

از سوی دیگر پیش روی طالبان در شهرهای افغانستان گواه این است که عمده موفقیت آنها درنبود نیروهای آمریکایی و اهمال دولت حاکم رخ می دهد و البته نیروهای مردمی هم برای دفاع بسیج نشده اند و اگرهم بسیج شوند با این اوضاع از پشوانه دولتی برخوردار نمی گردند، واکنون هم مردم از ترس طالبان بی تفاوتی پیشه کرده اند.
چندی قبل یکی از سران نظامی آمریکا ژنرال مکنزی فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکایی در کابل اعلام کرده بود که مواضع طالبان را هدف قرارخواهد داد اما با اینکه بیش از یک هفته ازاعلام این خبرمی‌گذرد هیچ حمله ای ازسوی نیروهای آمریکایی به مواضع طالبان صورت نگرفته است !

پر واضح است که برای تحولات چند ماه گذشته درافغانستان و ترسیم آینده این کشور ،با کشورهای آمریکا، امارات، عربستان سعودی ، قطر و حتی روسیه وچین نیز هماهنگی هایی صورت گرفته و سکوت جامعه جهانی در این باره معنادار و گواه این ادعا است.

اینکه که اصلاً اشاره ای حتی به رهبری طالبان و یا فرماندهی نظامی آن هم نمی شود خود پرسش بزرگی است؟

اینکه شهرهای افغانستان بدون هیچ مقاومتی از سوی نیروهای دولتی، یکی پس از دیگری سقوط می‌کند و همه از موفقیت های طالبان سخن میگویند پرسش دیگری است ؟

مردم افغانستان نیز اکنون نمی دانند که بازی سیاست در افغانستان چگونه و با چه هدفی دنبال می شود و اساساً چرا درداخل افغانستان، دولت قانونی، ممانعت واقدام خاصی برای مقابله با پیشروی طالبان صورت نمی‌دهد مردم افغانستان دراین باره می گویند: دولت شان مملکت را فروخته است.

با این تفسیر چنین به نظر می‌رسد که کشورهای غربی و تاثیر گذاردر تحولات افغانستان ،حتی با همکاری دولت این کشور دو هدف اساسی را دنبال می نماید.

اول اینکه با زمینه چینی انجام شده افغانستان را در اختیار گروه افراطی طالبان قرار دهند تا با حاکم شدن این گروه، رفته ‌رفته اعتقادات مذهبی درافغانستان درتعاملات سیاسی و اجتماعی رنگ ببازد و به مرور زمان این جامعه متحجر و متعصب به جامعه لائیک و یا دموکراتیک تبدیل گردد.

در چنین سیاستی اهدافی برای شیعه ستیزی هم رقم می خورد این گروه فقط به زور اسلحه می‌اندیشد و با کشتارهای بی رحمانه هم آرام نمی‌گیرد و بلکه جری تر از قبل می شود و هیچ قدرت یا مقاومتی آنان را از تهاجم باز نمی دارد.
نیرویی که در سیاست داخلی فقط اسلحه را می‌شناسد و هموطن خود را می‌خواهد به زور سرنیزه مطیع کند، بدیهی است در سیاست خارجی اهل مصالحه نخواهد بود؟

دوم این که درمنطقه آسیای میانه، آمریکا یک پایگاه نظامی کم دارد و درموقعیتی که اکنون، ایران نیز با طالبان از درآشتی درآمده است بهترین ترفند و تدبیر برای استکبار جهانی این است که هوشمندانه این بستر را فراهم سازد تا بتواند درسال های آینده یک پایگاه قوی درمنطقه و به ویژه افغانستان داشته باشد تا به سایراهداف خود دست یابند.

اما برخی درمنطقه و ایران با خوش بینی به طالبان، غافل از توطئه خطرناک درمنطقه هستند وبا آن ها همراهی می نمایند.

دولت ایران نباید در مقابل رویدادهای افغانستان منفعل باشد قدرت در افغانستان نباید به زور منتقل شود و نباید از نقشه آمریکا در قدرت گیری طالبان غفلت ورزید. این هشدار را آیت الله صافی گلپایگانی قبلا داده بودند.

با این وضعیت به احتمال زیاد ،آینده منطقه در جنگ و نزاع مذهبی فروخواهد رفت و اختلافات مذهبی از نقطه کانونی فلسطین و لبنان و سوریه و یمن به افغانستان و مرز ایران منتقل خواهد.

سخن آخر با دکتر حسن روحانی

خسته نباشی دلاور-روحانی

ابراهیم ناظمی پیشکسوت مطبوعات
شماره ۲۸۳
آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم، به رسم انصاف وغیرت و مردانگی درپایان ۸ سال تلاشتان میگویم؛ آقای رئیس جمهورخسته نباشید.

به وزش باد هم کاری ندارم که به کدام سوست، آنچه می گویم ازروی انسانیت و وجدان وجود درزندان منطق و انصاف و شرافت آدمی است ، نه مجیز گویم و نه جیره خور و نه بنده غیر خدا.

آقای روحانی ؛ راه پر سنگ ولاخی را به ویژه درچهار سال گذشته طی کردید بسیاری از گفتنی ها را به مصلحت و به تاسی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رحمة الله علیه نگفتید، کبودی تازیانه ها را نشان ندادید، کورکردن چشم وابرو شکستن را بی سر و صدا درمان کردید و از دست های بسته نگفتید ،اقتصاد کشور را با بودجه کم چرخاندید.

طرح ها و پروژه ها و کارخانجات و کارگاه های صنعتی ،علمی، پژوهشی، خدماتی پتروشیمی ،راه ،را آهن مخابرات ، گاز، انتقال آب خلیج فارس به استان ها ، افزایش مراکز بهداشتی و بیمارستانی و طرح های سلامتی را بدون هیچ تبلیغاتی و حتی بدون هیچ منًتی برای مردم پیش بردید و افتتاح کردید،صندوق های قرض الحسنه و موسسات اعتباری فاجعه ساز در کشور را جمع کردید،و وقت مدیریت کشور را، درسفرهای تفریحی سپری نکردید و به بطلان نگذراندید وازمردم و بودجه کشور تعریف و تبلیغ از خود نساختید وازبودجه بیت المال سوء استفاده نکردید

ولی معاندان و بدخواهان حسن روحانی به قدری وقیح اند و پروار شده‌اند که عکس منتشر می‌کنند و روی آن می نویسند حسن بیدار شو! که وقت رفتن است !! در این ۴ سال و یا ۸ سال دروغی نبود که به حسن روحانی نسبت ندهند و اینها همه ، توهین به مردمی بود که او را برگزیدند و او انتخاب محافل قدرت نبود،

جواب تحقیرها و توهین ها و بی انصافی ها و ناروایی ها و ضدیت ها و عقده گشایی ها را ندادید.
در همه موارد صبوری و مقاومت پیشه کردید و کار را برای مردم و خدا بدون منًت دنبال نمودید و چشم در تعریف و تمجید نداشتید.

عملکرد جاهلان و نادانان و گمراهان جامعه و جیره خواران و مزدوران وعمله های سیاسی را به خدا واگذار کردید بدون اعتنا به جو سازی‌های باندی ،امنیتی و رسانه‌ای کار خودتان را دنبال نمودید.
بودجه های فرهنگی که دادید، برای تخریب شما به کار گرفته شد همان کاری که مدرس برای رضاشاه کرد برای شما هم به نوعی به خرج دادند وعلیه شما لحظه‌ای ازتبلیغات منفی فروگذار نکردند. زیر رگبار توهین ها، تحقیرها و تضعیف ها به مدیریت عالمانه خود برای کشور پرداختید و تهمت ناکارآمدی را برایش پشیزی قائل نشدید چون توانمندی خود را باورداشتید، کوچکتان کردند تا ازچشم بیفتید اما بزرگتر شدید مردم را علیه تان شوراندند و به استخر تهدیدتان کردند و مرگ برروحانی گفتند تا دولت تان را تضعیف کنند وازنظرها بیندازند و مردم را ازدولتتان ناامید سازند تا شاید زودتر در فقدان هاشمی به مقصود برسند، وهرچه فریاد برآوردید که مردم را از دولت ناامید نکنید گوش ندادند هرچه گفتید اگرمردم از دولت ناامید شوند از نظام ناامید خواهند شد، کسی یا بهتر بگویم دشمنان پبدا وپنهان مردم ،انقلاب و اسلام و ایادی داخلی به سخنان شما گوش ندادند و همچنان بر طبل تخریب روحانی کوفتند، حرف هایتان را پخش نکردند و از گفته‌های تان تا توانستند سوء برداشت و حاشیه سازی نمودند،گزینشی سخنانتان را برای تضعیف و تحقیر پخش کردند شما را درسانسورخبری قراردادند به طوری که برخی از رسانه ها، قبل ازانعکاس سخنان مهم شما که نماینده به حق مردم بودید واکنش معاندان را درصدرسخنان شما پخش می کردند تا حرف هایتان را بی اثر کنند به طوری که دررسانه های وابسته، یک خبراز روحانی بدون نیش و کنایه به او و حاشیه سازی چاپ نشده است، نیش و کنایه هایی که اشک و خشم انسان را در می آورد و البته صفحات روزنامه های وابسته را نیز به لجن کشیده اند.

خیلی ها سعی کردند شما را درمقابل رهبری و مقام رهبری را هم در مقابل شما قرار دهند اما به مصلحت جمهور، این شیطنت ها را نیز، در حد توانتان خنثی کردید.

تریبون ها را با بودجه دولت و بیت المال و سفارشات دستوری پشت پرده علیه شما شارژ کردند و دمادم علیه تان سخن گفتند ومنبرها را آلوده به توهین نمودند.
در تریبون ها و نزد جامعه شما را به سخره گرفتند و شما را درمجالس روضه حسنک خطاب می کردند تا مجالس جوک و خنده هایشان را رونق بخشند.

تا اینکه امروزکودکان دررحم مادر هم متوجه حملات بیجا ، ناجوانمردانه وغیر منصفانه به شما شده‌اند و تاریخ گواهی خواهد داد که شما و تیم تان چگونه از مسیر پراز سنگلاخ و رگبار تهمت و افتراء گذر کردید و فشارها را تحمل نمودید و با دست بسته و بغض درگلو، کارکردید، تدبیرنمودید وبرنامه دادید و به تصمیمات تان سرعت بخشیدید. علیه تان راهپیمایی کردند شعار دادند اما شما طرفدارانتان را به خیابان نکشاندید چون میدانستید فتنه سازان دست به اسلحه اند و جان شهروندان به خطر می‌افتد همچنان که دراغتشاشات سالهای ۹۶ -۹۷ و ۹۸ اتفاق افتاد.

باید دانست که مسبب اوضاع پررنج جامعه حسن روحانی نیست،. که به او لعنت بفرستند بلکه خودش می‌گوید به کسی لعنت بفرستید که مسبب اوضاع درهم ریخته و پرآشوب مملکت است.
نگذاشتند که برجام محصول بدهد و نگذاشتند که در تفکیک قوا، تفکیک وظایف صورت گیرد و اصول ۵۹و۶۰ قانون اساسی اجرایی شود.
اگرگرانی ها در نتیجه درهم شکستن برجام و استمرار تحریم ها به وجود آمد، دستمزدها نیز افزایش یافت، و همسان سازی درحقوق ها صورت گرفت که الان می بینیم درکمال تآسف نمایندگان مجلس درصددند تا برای دولت آینده همسان سازی حقوق ها را برای سال آینده لغو کنند!
برخی از طرفدارانتان شاید گلایه داشته باشند، که حسن روحانی آن طور که نشان داد ظاهرنشد، اما باید گفت، مردم نیز آنطورکه نشان دادند و برافروختند، صحنه آفرینی و حمایت آفرینی نکردند و به فضاسازی بدخواهان پاسخ ندادند و به آنها باختند اما تو با دستان بسته و بغض درگلو کارکردی، تحمیلی به ملت هم نبودی و از سوی محافل قدرت هم شارژ نشدی ! واین برای اقتدارگرایان جانسوز بود، وزیران ومدیران مجموعه خودت در قوه مجریه را،نتوانستی به اختیارانتخاب کنی و همواره کارها و تصمیمات شما زیر نظر بود تا این که حتی برای مدیران تحمیلی به شما نیز، مانع تراشی می کردند در طول این چهار سال، یک کلمه تقدیراز دولت نشنیدی و نشنیدیم وهمواره سنگ زنی ها به دولت ورئیس جمهوررا درهمه برنامه‌های خبری سیما و صفحات روزنامه‌های وابسته شاهد بودیم که برجسته‌سازی هم می‌شد و مظلوم کشی روحانی ازمظلوم کشی هاشمی رفسنجانی کمتر نبود.

خیلی سعی کردی زندگی را برای مردم آسان کنی وبرای جامعه آرامش بیافرینی ،اما نگذاشتند وپی درپی برایت حادثه آفریدند که حوادث طبیعی هم مانند سیل و زلزله و خشکسالی مزید برعلت ها بود حوادث دیگری مانند کشتی سانچی، سقوط هواپیمای اوکراین واغتشاشات ساختگی سه سال گذشته ،بی آبی خوزستان ،نارضایتی مردم سیستان و بلوچستان، ازدست رفتن آیت الله هاشمی رفسنجانی ،آتش سوزی ساختمان پلاسکو و دهها حادثه و بحران دیگرازجمله میتوانست با هجمه معاندان داخلی ،ملت و کشوررا فلج کند اما با تدبیر و نشست‌های علمی و تصمیمات مدبرانه، همه اینها در کنترل دولت درآمد.
وحدت ملی را حفظ کردید و بسیاری از ناگفته ها را به مصلحت نگفتید و به قول خودتان که درجلسه خداحافظی با هیات دولت گفتید، می ترسیدید اهداف بلند کشورصدمه ببیند.
شاید اینکه درواکنشهای وقیحانه ی اخیر به سخنانت در جلسه خداحافظی هیات دولت، روزنامه های وابسته به نقل ازافراد حقیرو معلوم الحال مینویسند:
روحانی قفلی روی قفل ها زد و رفت.
می نویسند: آیا کسی پیدا می شود که روحانی را حلال کند ؟ !
و هم چنین می نویسند هشت سال مردم عذاب کشیدند روحانی چه حلالیتی طلب می کند ؟ !
همچنین مینویسند: عواقب کارهایت گریبانگیر مردم است؟ !

وقاحت را میبینید!! الفبای کشورداری را نمی شناسند و درجهالت محض سیاست بازی به خرج میدهند، بااین وجود، اگر با نورافکن دراین جامعه دنبال ،انصاف ، منطق، وجدان، انسانیت ، شرف ،عقل ،مردانگی و دینداری و سایر ارزشهای انسانی بگردید یافت نخواهد شد.

امروزه مسببان تمام عیارفساد عیان و پنهان و نابسامانی های جامعه خود را مقدس می شمارند، جبهه طلبکارانه می‌گشایند ومدعی اند روحانی زمین سوخته تحویل می‌دهد،
عجیب است درحالیکه در یک قلم محمود واعظی در پاسخ به خبرنگاران می‌گوید: زمین سوخته یعنی چه ؟

ما با وجود خشکسالی های مکررتولید محصولات کشاورزی را از ۹۵ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۲۵ میلیون تن رسانده ایم واین یک قلم ازهزاران پیشرفت در زمینه‌های خدماتی ، سازندگی، صنعتی ، بهداشتی ،آب، برق ،گاز ،مخابرات و توسعه تکنولوژی، ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی است و دولت توانسته است آب دریای عمان و خلیج فارس را به هفت استان بکشاند

آری یادمان نرفته است که مخالفان دولت برآمده از رای مردم ، ( نه محافل پنهان) در دور دوم ریاست جمهوری ،شش ماهه می‌خواستند دولت را ساقط کنند، اینها از ترس سیاست‌های افشاگرانه روحانی خواب آرام نداشتند و ثانیه های سخت بر مخالفان رئیس جمهور روحانی گذشت ،اما دکترروحانی افشاگری نکرد حالا با پایان ریاست جمهوری قطعاً مجالس جشن برپا خواهند کرد.

حالا اما آقای روحانی از میز خدمت در قوه مجریه راحت می‌شود.
اما درهرجا باشد بد خواهان او که توسط محافل پنهان کوک می شوند او را آسوده نخواهند داشت،
اما آقای روحانی یادت باشد از منشأ فساد ها درکشورهیچ که نه، ولی خیلی کم گفتی و تهمت فساد ها و دروغ ها را به جان خود خریدی تا میراث دار هاشمی رفسنجانی ره باشی.