تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

 

روزنامه ها را نخوانید

 

دوستی می گفت : من اخیرا" به این فکر افتادم که اخبار را گوش نکنم و روزنامها را نخوانم 

گفتم : این فکر تورا خیلی از افراد که اهل مطالعه هستند دارند و سالهااست که این حرف را از بسیاری افراد شنیده ام. اما به هر حال بگو شما چرا نمی خواهی اخبار را بشنوی و یا روزنامه ها را بخوانی ؟

گفت : راستش وقتی خبرها را می خوانم بسیار متأثر می شوم و تا ساعت ها در روحیه من اثر منفی می گذارد و گویی تمام وجودم زخم شده و جراحت بر داشته است  برای اینکه در باره هرکدام از این اخبار نطرهایی دارم که این نظرها را به فرض اینکه بتوانم منعکس کنم ره به جایی نمی برد و لذا از هر جهت درد روی دلم باقی می ماند و همچنان افسرده و دلگیر می مانم . می دانی گفته های مسئولین در این کشور جهت ندارد .ده نفر از کنترل قیمت ها و پیشگیری از گرانی دم می زنند  ده نفر دیگر از گران شدن کالاها سخن می گویند . چند ده نفر از اختلاف فکری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسئولان سخن می گویند و بالاخره گفتمان ها نیز بسیار سئوال برانگیز شده و فضای سیاسی اجتماعی . آلوده افکار متفاوت گردیده است و همچنان باید از چند گانگی ها را تحمل کنیم که بعضا" خسارت های سنگینی هم بر مردم و خوانندگان و شنوندگان تحمیل می شود  و نمی دانیم که به کجا می رویم و مقصد و مقصودمان چیست .

به عنوان مثال اخیرا" یک آقایی دروغ پراکنی روزنامه ها را به نجاست خواری تشبیه کرده و یکی دیگر از نمایندگان مجلس خبرنگاران زن را برای کسب خبر به عشوه گری و طنازی متهم کرده است و من مانده ام که واقعا" ما در چه جامعه و محیطی زندگی می کنیم و عشق و علاقه انسان بودن به جامعه ای عاری از هر نوع کج فکری و کج فهمی را چگونه باید پی ریزی کرد ؟؟؟؟

(یادداشت سیاسی )

    معادله پیچیده انتخابات نهم

 

(ابراهیم ناظمی)

 

روند انتخابات ریاست جمهوری نهم در ایران در حال حاضرکه بیش از 30 روز به ثبت نام کاندیداها مانده است به گونه ای به پیش می رود که خبر از بوجود آمدن معادله ای سخت و تقریبا" حل نشدنی می دهد به طوری که پیش بینی می شود  برنده انتخابات نهم قطعا" نخواهد توانست بالاتر از 55 در صد آراء را کسب نماید .

تعدد کاندیداهای مطرح که بیشتر در بین جریان اصول گرا عرصه را بر کاندیداهای جناح اصلاح طلب تنگ می کنند در واقع بر سختی معادله حل نشدنی انتخابات نهم با کسب اکثریت آراء برای یک نفر. می افزایند و کار را برای اینکه یک نفر بتواند حداکثر آراء را مانند دو دوره هفتم و هشتم ریاست جمهوری بدست آورد دشوارتر می کند .

مطرح کردن قطعی حضور محمد باقر قالیباف فرمانده سابق نیروی انتظامی در عرصه انتخابات که با هجمه تبلیغاتی وسیعی ظهور یافته است نیز می تواند معادله حسابگرایانه " به چه کسی رای بدهم بهتر است " را با توجه به عملکرد وی در این نیرو  حساستر و دشوارتر  می سازد .

قابلیت های دیگر نامزدها . در عرصه انتخابات را .که از چند ماه قبل نیز روی آنها تبلیغات گسترده ای صورت گرفته است و هزینه های و اعتبارات میلیاردی برای تبلیغات آنها در نظر آمده است نیز بر معادله شک و دو دلی مردم برای انتخاب شخص برتر از میان کاندیداها می افزاید و بیم آن می رود که باز هم تبلیغات بتواند در افکار عمومی نقش تعیین کننده خود را ایفاء نماید .

حضور هاشمی رفسنجانی نیز که در موقعیت فعلی آمدن وی بیشتر محتمل می گردد  گواه این است که هنوز به عقیده هاشمی جا برای آمدن اشخاص قوی تر به عرصه انتخابات وجود دارد و باید که نیروهای شایسته تری پا به میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری بگذارند و هاشمی منتظر آمدن افراد شایسته تر و میانه روتر به عرصه انتخابات ریاست جمهوری است .

با این حال هنوز سمت و یا جهت سرمایه گذاری های احزاب و گروه های سیاسی برای هزینه کردن های مالی بر روی کاندیدای واحد چندان مشخص نشده و جنبه قطعیت نیافته است و آنچه انجام می شود از باب غایب نبودن در عرصه انتخابات است به گونه ای که هم سران احزاب در کشور و هم مردم فهیم و ناظر بر روند انتخابات نهم ریاست جمهوری . منتظر اقدامات شفات تر در رقابت های انتخاباتی اند و طبیعی است که مردم قابلیت های کاندیداها را نیز محک می زنند .

از همین روست که اقشار مختلف جامعه نیز  .این روزها با هر شخص آگاه و نیمه آگاهی مواجه می شوند از روند انتخابات ریاست جمهوری می پرسند و این کنجکاوی مردم گواه آن است که اقشار جامعه نیز روند انتخابات را زیر نظر دارند و نمی خواهند ازتحولات در میدان انتخابات ریاست جمهوری غافل باشند . روندی که امروز به شکل پیچیده ای در آمده است

              چاپ شده در روزنامه خراسان 18/1/84 صفحه 4