تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تغییرو تحول در خلق و خوی انسان

 

انسانها همه تغییر پذیر هستند ودر دوران حیات خود. دچار تغییر وتحول می‌شوند ، همان انسانهایی که رئوف و مهربان هستند ودر حقیقت از خود عصیان گری نشان نمی‌دهند .ممکن است در شرایطی از زندگی تغییر کنند و به انسانهای خشن , عصیان گر وظالم وقدرت طلب تبدیل شوند. انسان ها در عمق فطرت وجود خویش ، همواره در صدد رسیدن به کمال , انجام ثواب , نزدیکی به خدا ، انجام خیرات و شیفته محبت ها و هستند ، اما درمیان همین انسانها افرادی وجود دارند که وقتی  نفس شیطانی وعشق دنیا پرستی و حب مال وجاه طلبی ، وعشق قدرت , آنهارا فرا می‌گیرد همه ثوابها ,همه کمالها و همه ارزشها را فدا می کنند تا به لذت شهوانی , جسمی وروحی خود برسند . چنین اشخاصی عمدتا در محیطی ساخته می شوند که در آن روابط اجتماعی افراد نابسامان و غیر اصولی است , و ضد ارزشها بیشتر حاکمیت پیدا کرده است وقتی رفتارها بر خلاف شئونات دینی و اخلاقی و عرف اجتماعی است , انسان ها به بیراهه کشانده می شوند  و راه سعادت خود و یا راه پیشرفت را در کج روی های زیرکانه می‌بینند .

اماسخن این کتاب معطوف به گذشته ی افراد نیست . خداوند انسانها را عاقل آفریده که در هر برهه از زمان ودر هر شرایطی از زندگی راه رستگاری را پیشه خود سازند و اما بسیاری افراد دراین رابطه دچار غفلت و گمراهی می شوند .

سخن این کتاب با کسانی است که احساس خود برتر بینی دارند و عصیانگر به حساب می آیند . و در این عصیان گری  ظلم و تعدی را بر دیگران روا می دارند  و قدرت اجتماعی خود را بر هر چیز رجحان می دهند و فریب نفس اماره را می خورند . واز راه صحیح خدمت به خلق خارج می شوند و این افرا چه بسا در مواقعی ، دین را به دنیای خود می‌فروشند .

این افراد به نظر، انسانهایی هستند که از راه اصولی واولیه زندگی شرافتمندانه ، به دور افتاده اند  وبه فرد محوری مبتلا شده اند و به خوی تجاوز , زور , تکبر, خود خواهی وخود محوری وخود برتر بینی دچار گشته اند ، و شیفته دنیا و زیورهای دنیا گردیده اند وآخرت خود را به خوشگذرانی واستراحت طلبی دنیا می فروشند ، و در این را از کسب منافع مادی ولو به قیمت تضییع حقوق دیگران ابایی ندارند .

تشنه گان قدرت درعصرهای تاریخی مختلف و با مرام ها ومسلک ها و عقاید گوناگون خود ، چه مذهبی وغیر مذهبی ، که بر جوامع تسلط می‌یافتند موجب انحراف در اعتقادات و استعدادهای امت ها شده اند.و با بد عمل کردن خود مردم را گمراه ساخته اند.و با پیمودن راه خطا ، گمراهی را در جامعه و بویژه نسل جوان  بیشتر کرده اند .

 

ازکتاب تشنگان قدرت صفحه 38

آمدن و نیامدن هاشمی رفسنجانی

 

( به عرصه انتخابات ریاست جمهوری )

 

                                                                           " ابراهیم ناظمی"

 

آمدن و نیامدن هاشمی رفسنجانی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری هم میتواند برای تداوم انقلاب اسلامی و حرکت های راستین آن موءثر باشد و هم می تواند موجب طرح سئوالی مهم از مدیریت نظام جمهوری اسلامی باشد از این جهت که تصور کنیم اول و آخر انقلاب اسلامی در تفکراتی مانند تفکر هاشمی خلاصه می شود و اگر امثال ایشان نباشند انقلاب در مسیر اصلی خود طی طریق نمی کند ، البته شاید این عقیده از یک منظر که هاشمی پدرخوانده انقلاب خوانده می شود، چندان بی راه نباشد .

هاشمی مرد میدان سیاست است و می دانیم که ، او هیچ دغدغه ای به جز پاسداری از انقلاب اسلامی که تاکنون حدود 250 هزار شهید داده است ندارد ، اما آیا این بار نیز هاشمی می تواند در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ریسک کرده ، و با هزینه کردن از آبروی خویش ، بار دیگر در وانفسای جامعه ای که انکار حقیقت در آن بیشتر از اثبات حقیقت است آبرو و احترام خود را به آزمایش بگذارد .

آنچه به عقیده نگارنده می رسد این است که ، آمدن و نیامدن هاشمی رفسنجانی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری نهم از دو جهت یک تهدید است . از جهت نیامدن ، اینکه تصور می شود هاشمی با بیان روشن و شیوای  سیاسی خود، و تعیین مواضع خویش مبنی بر اینکه ، " من همچنان منتظرم تا ببینم آیا فردی که قدرت اداره کشور را داشته باشد به صحنه انتخابات خواهد آمد یا نه، و طبعا" در صورتی که چنین اتفاقی نیفتد وظیفه خود می دانم که به صحنه بیایم " و تاکنون که... خود را یک قدم به عرصه انتخابات و ورود به آن نزدیکتر می بیند می خواهد از قافیه تنگ تعیین صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان ،پیشگیری نموده و باعث شود تا نیروهای جوان تر به عرصه اجرایی و سیاسی کشور بیایند و برای تداوم راه انقلاب پخته و آزموده شوند .

از جهت دیگر نیز اگر فرض را بر این بگیریم که هاشمی ازروی اضطرار به عرصه انتخابات ریاست جمهوری می آید باید بپذیریم که در موجودیت و تداوم راه انقلاب اسلامی یک حباب خالی ایجاد شده است که اگر هوا گیری در آن صورت نگیرد و خلاء موجود بر طرف نشود به اصل نظام و انقلاب ، و راه امام و شهیدان لطمه وارد خواهد آمد .

هاشمی میراث بزرگ انقلاب اسلامی است که هیچ کس را قدرت و جرات نادیده گرفتن توان او نیست . آگر هاشمی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به وسیله بدخواهان پیدا و پنهان انقلاب اسلامی مورد اهانت قرار گیرد و هتک حیثیت شود ، دیگر از انقلاب و ارزشهای مهم آن ، و شخصیت های اصیل و فکری آن که اساس انقلاب را بنا گذاشته اند و از آغازین روز های آن ، مبارزه کرده اند چیزی باقی نمی ماند.

امروزه هم ، حضور هاشمی و هم اندیشه او برای آمدن و یا نیامدن به عرصه انتخابات ریاست جمهوری اصول مغتنمی است که ، هم میتواند از یکپارچگی  قدرت که بنا به اندیشه محمد خاتمی ریاست محترم جمهوری می تواند موجب استبداد شود جلوگیری کند و هم معادلات سیاسی بد خواهان نظام را برهم زند 

همگان می دانیم که نگاه امروز هاشمی رفسنجانی به جامعه و ملزومات آن تا اندازه ای با نگاه دهه های گذشته وی و بنا بر مقتضیات زمان تفاوت کرده و تجربیات مدیریتی وی در عرصه اجرایی و تصمیم سازی کشور به او تکلیف می کند تا برای ساماندهی خطوط و اندیشه های سیاسی و اجرایی کشور گامهای بلند دیگری بردارد و شاید از این منظر و در موقعیت فعلی نیز . از هاشمی کسی بهتر نتواند تکلیف سیاست های نظام را تا آنجا که به وی مربوط می شود و در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد معلوم نماید .

در موقعیت کنونی همانند مقاطعی که تاکنون نیز به عنوان نمونه در ارتباط با هاشمی ، مسائلی از سوی محافظه کاران و اصلاح طلبان بوجود آمده است . اگر جناح های مذکور بخواهند برای شکستن آراء هاشمی رفسنجانی تخطئه کنند قطعا" و بدون شک . خودشان ضربه خواهند خورد و هاشمی باز هم پیروز صحنه گردانی سیاسی کشور  خواهد بود . همانطور که در ورود هاشمی به مجلس ششم این خطا را مرتکب شدند . لذا روند تحولات سیاسی اخیر در چگونگی گشایش عرصه انتخابات ریاست جمهوری ایجاب می کند که در قافیه تنگ تعیین صلاحیت ها و به عرصه کشاندن رجال سیاسی و نخبگان کشور و مدیران لایق تجدید نظر گردد و به افراد برجسته برای مدیریت اجرایی کشور اجازه داده شود تا به میدان رقابت بیایند تا هم خلاء فرضی موجود در عرصه مدیریت  اجرایی کشور پر شود و هم دامنه حاکمیت دمکراسی منطبق بر اصول دینی گسترده تر شده ، و نیروهای کاردان و با تجربه برای آینده سیاسی کشور تربیت شوند

 

عید کریسمس مبارک

سال نو میلادی بر همه هموطنان مسیحی مبارک و میمون باد


 

امید وارم سالی همراه با صلح و دوستی داشته باشیم و آئین های خدایی را ترویج کنیم

 

به دنبال حقیقت

 

 

چرا پیروی از حقیقت همیشه ما را فریب می دهد و  سر ما کلاه می گذارد و در روند امور چیز دیگری نمایان می شود, حقیقت میگوید: من هستم , اما کمتر خودی نشان می دهد کمتر موثر واقع میشود و کمتر به کرسی می نشیند , نمیدانم , آیا باید با حقیقت همیشه قهر کنیم یا اینکه بالاخره حقیقت می تواند پیروز بشود .و اما حقیقت, پیش کدام یک از ما آدمیان است?... حقیقتآ  دنیای ماستمالی امروزه جای راستی و درستی  و حقیقت خواهی را نیز گرفته است با این حال چه می توان کرد هیچ چیز یا خیلی چیزها سر جایش نیست و نمی دانم چه کسی باید آنها را سر جایش بگذارد شما بگویید باید چه کرد . خیلی از اظهار نظر ها بدور از واقعیت می باشد یعنی اگر هم بر اساس واقعیت باشد چندان مورد پسند واقع نمی شود چرا که انگیزهای امروز در جامعه ما مبنای دیگری دارد مبنایی غیر از حقیقت و واقعیت . راستش نمی دانم این مردم و مسئولان بالاخره دنبال چه هستند و چه می خواهند من که سر در نمی آورم خدا کند آخر و عاقبت همه ما به خیر و خوشی تمام شود و انتخابات ریاست جمهوری نیز منشأ تحولی کارساز برای حل مشکلات کشور .دین . آزادی و حقوق مردم و استقلال میهن باشد .و خوب است که همیشه ملک و مملکت و دین و مذهب و سربلندی میهن  و منافع ملی را بر هر چیز ارج بنهیم  

 با این حال به نظر من که آخرش هم حقیقت پیروز است .چه بخواهیم و چه نخواهیم بد بینی ها هم زود گذر است و ره به جایی نمی  برد

 

                      رفع اختلاف دو برادر مسلمان
قال ابو عبدالله علیه السلام :
اذا رایت بین اثنین من شیعتنا منازعه فافتدها من
مالى
امام صادق علیه السلام : هنگامى که بین دو شیعه اختلافى دیدى با پول من آن ها را آشتى بده .

خلیج همیشه فارس باید همیشه خلیج فارس بماند

 

خلیج همیشه فارس باید همیشه خلیج فارس بماند و به هیچ وجه کشور بزرگ حوزه خلیج فارس یعنی ایران سرافراز زیر بار تغییر نام این خلیج نرود خلیج بزرگ فارس نام پر افتخار و پر آوازه ای است که از قدیم باقی مانده است و باقی خواهد ماند

 اما : چرا این خلیج در توطئه های کشور های اروپا و آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس تغییر نام داد من فکر می کنم دلیل آن جز نابخردی مسئولان کشور و سیاست مداران نا آگاه نبود که در درگیری های سیاسی جهانی آنقدر بر دامنه اختلافات منطقه ای و سیاسی افزودند و از واقعیات دنیای سیاست جهانی دور شدند تا نهایت چنین امتیاز تاریخی و بزرگی را باختند و باید به مردم امروز و فردای ایران زمین  پاسخ گو باشند  طبیعی است این برگ باخت در تاریخ سیاسی کشور باقی خواهد ماند و صفحه سیاهی بر عملکرد متولیان امور خواهد بود .

نمی دانم آیا هوشیاری مسئولان و سیاستمداران کشور در آینده خواهد توانست مصوبه شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس را کن لم یکن کند یا نه. به هر حال این تغییرات چندان هم سهل و آسان نیست و هزینه های بسیاری در پی دارد . تا خدا چه بخواهد و ما . اما این خلیج را همیشه فارس خواهیم خواند                                                         

انحصار طلبی

 

هر حکومتی که در اختیار گروه خاص قرار گیرد و ارکان قدرت توسط افراد آن گروه تصاحب شود و در میان آنان افرادی با نظرات دیگر و متفاوت از گروه خاص و حاکم، وجود نداشته باشند به انحصار طلبی کشیده می‌شود البته انحصار طلبی هم در میان چنین گروه‌ها  و اقوامی از ظرفیت های خاص به خود برخوردار است، برخی گروه‌ ها با فکر منطقی که در مورد حکومت خود دارند و حس برتری جویی بیشتری دارند ، سعی می‌کنند قدرت را در انحصار افکار خود وافراد خود قرار دهند و متاسفـانه چنین طرزتفکرهایی پیروز هم  نیستند ممکن است چند صباحی مردم جرات نکنند مانعی در مقابل اندیشه های آنان بوجود آورند و یا به مخالفت با آنها بپردازند اما خود به خود افکار جلودار در مقابل آنها ساخته می‌شود و رشد می کند و به مخالفت با آنها برمی‌خیزد. این رسم طبیعت است و ظالم و خود خواه بالاخره روزی زمین می خورد .

در انحصار طلبی افراد جناح حاکم عقیده مند می شوند که همه چیز مال آنها است .همه چیز در ید قدرت آنها است همه فکر عالم و فکر آدم همان است که آنها دارند همه صلاح جامعه را آنها تشخیص می‌دهند اما به واقع چنین نیست اینها‌، انسانهای کوچکی هستند که علی‌الظاهر اهداف بلندی در سر دارند که به اصطلاح همان است که می‌خواهند صاحب فکر، عقیده ، مرام و برنامه و صاحب قدرت مطلق باشند. این گونه افراد همه فکرها را سرکوب می کنند و همه فکرها و اندیشه هایی را که جلوتر از آنها است و یا ممکن است موجه تر از فکر آنها باشد آن را مردود می‌شمارند و صاحب آن را به انحاء مختلف در انزوا و تکفیر و تحقیر قرار می‌دهند و یا تضعیف می‌کنند در حالی که این عمل آنها نتیجه عکس می دهد ، چرا که واقعیت ها بر مردم آشکار می گردد و چشم حقیقت بین افراد جامعه به پوچی و کج روی افراد انحصار طلب بیشتر  باز می‌شود، و اینگونه است که مردم حق را از باطل و عدل را از ظلم و درست کردار را از نادرست کردارتشخیص می‌دهند .

همچنین انحصار طلب برای حفظ قدرت و موقعییت خود جامعه را فدای فرد می کند و حتی از بسیاری حقایق و حق ها چشم می‌پوشد و سعی دارد روند امور رابه نفع  فرد قدرتمند رقم بزند ، انحصار طلب ها درمواردی عقیده دارند که جامعه یا با ماست یا برماست همان سخنی که در بهمن ماه 1380 از سوی رئیس جمهور آمریکا گفته شد ، او پس از آنکه طالبان را در افغانستان سرنگون کرد و باد قدرت و کبر ، وی  را در بر گرفته بود کشورهای ایران ، کره شمالی و عراق را آشوبگر خواند و گفت :این کشور ها مانع اهداف آمریکا می شوند و حالا که با ما نیستند پس بر ما  هستند و باید سرکوب شوند ، این  در حقیقت ، همان فکر انحصار است که جامعه را به خودی و غیر خودی تقسیم می‌کند و درهمه ممالک دنیا این طرز تفکردرافراد جامعه وجود دارد، آمریکائی ها نیزمی‌گویند :

 ما قدرت برتر و دارای تمدن نوین بشری هستیم و لذا  همه جهـانیان باید پیرو ما باشند . افکار انحصار در واقع همین است ، نمونه هایی از این دست در روند تحولات سیاسی ایران نیز پس از انقلاب بروز کرده است که نمونه های آن بسیار آشکار است ، این طرز فکر در افراد سطوح پائین و بالای جامعه وجود دارد ، حتی خود افراد و گروهایی که انحصاری فکر می کنند ازلطمات انحصار طلبی مصون نیستند و در برخی از حوزه ها [1]، نظرات و تمنییات افراد درصورتی که حتی به حد اندک در مقابل یا مخالف شخص حاکم باشد مورد توجه قرار نمی‌گیرد ، و خواست عمومی فدای خواست فرد حاکم می‌شود ، و چشمانی که اینگونه حقوق جمع را نادیده می‌گیرند در حقیقت چشمان کوری هستند که وقتی به حقوق عام و کلان جامعه باز نشوند به حقوق فرد  فرد جامعه نیز، باز نخواهند شد و اینها لطمات زیادی بر جامعه وارد می سازند و موجب به هم ریختگی نظام اجتماعی و مسائل اداری و مردم می شوند .

البته می‌دانیم که تعریف انحصار طلبی وسیع تر و عمیق تر از آن است که بخواهد در چند سطرخلاصه شود ، و سطور فوق تنها از باب خالی نبودن عریضه است

 

از کتاب تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت  . صفحه 78



[1] -شورای انتخابی ، مشهد ، اسفند1380