تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

حضور چشم گیر

حضور چشم گیر

حضورمردم در انتخابات ریاست جمهوری نهم ایران امروز همرا ه با شور و نشاط و انگیزه بسیارانتخاباتی  در جریان است که چشم جهانیان را خیره کرده است .این حضور چشم گیر نشان می دهد که در ایران مردم به مسائل و تحولات سیاسی دقت دارند وروند سیاست های مسئولین را زیر نظر می گیرند. مهم این است که مسئولان باور کنند که مردم ناظر بر آنها هستند واین مردم هستند که برای بسیاری از تصمیم های کلان کشور می توانند تعیین تکلیف نمایند

 پیروزی ملت شریف ایران پیشاپیش مبارک باد و مسیر دمکراسی و آزادیخواهی همواره . هموار .و پر رهرو باد

از شرکت در انتخابات غفلت نکنیم

از شرکت در انتخابات غفلت نکنیم

 

 دهها دلیل محکم وجود دارد که باید سراسیمه در انتخابات شرکت کرد و فرصت را غنیمت شمرد و رای داد و هر انگیزه ای هم که داشته باشیم باز توجیه لازم برای اینکه با قاطعیت در انتخابات شرکت کنیم وجود دارد آلان انتخابات از همه گروهها و اندیشه ها نامزد دارد و لذا این فرصت بسیار مغتنم است تا بتوانیم برگی بر تعیین سرنوشت خودمان بیفزائیم افکار بچگانه و خیالی و تفکرات سطحی و باورهای بی اساس را کنار بگذاریم و به سوی حوزه ها برای رای دادم بشتابیم و انقلاب را بیمه کنیم .

انقلابی که نهایت آن باید اعتلای واقعی کشور . مردم .فرهنگ .اخلاق . حفظ منابع انسانی و مالی و رسیدن به کمالات اجتماعی و سیاسی باشد و موجب نفی قشری گری . تعصب پذیری .خود برتربینی  .و قیم مآبی گردد

به کجا چنین شتابان

به کجا چنین شتابان

 

انتخابات ریاست جمهوری با شتاب فراوان از سوی گروهها و نامزدهای ریاست جمهوری به پیش می رود و لحظه به لحظه هم دراوضاع انتخابات تغییر ات بوجود می آید و از پس و پیش شدن نامزدها خبر می رسد برخی گروهها از شکست می ترسند و برخی گروه ها از پیروزی به وجد می آیند ولی واقعیت این است که معلوم نیست مردم آگاه میهن اسلامی با این اوضاع و احوال چه می کنند

آیا فریب برخی از سیاست بازان را می خورند (که آنها نامزد خود را بر مردم و طبقه چهارم جامعه تحمیل نمایند ) یا نه خود در اندیشه انتخاب شخص برتر تلاش خواهند کرد به هر حال امید واریم ملت بزرگوار ایران خوب بیاندیشند و سنگر مهم ریاست جمهوری را به آدمی  کارآمد تر بسپارد که از دست او کاری برای کشور .و تغییری در اوضاع . برای بهبودی و سرافرازی ملت و کشور ایران ساخته باشد

انتخابات را به « باد » نسپاریم

یادداشت سیاسی

انتخابات را به « باد » نسپاریم  

(انتخابات را به باد نمی‌سپاریم و خودمان برای آن تعیین تکلیف می‌کنیم و بی‌تفاوتی را کنار می‌گذاریم)

   خیلی‌ها امروز در جامعه ما به وضعیت موجود اعتراض و انتقاد دارند و فریاد نارضایتی سر می‌دهند و خواستار تجدیدنظر در تفکر مدیریتی جامعه بوده و خواهان تغییرات اساسی در امور کشور هستند و می‌خواهند برای بسیاری از امور دوباره بیندیشند و نوسازی را دوباره در پیش بگیرند، اینها روش‌های اصلاحی را در نظر دارند و معتقدند باید با استفاده از نظرات علمی و تخصصی و مشورت‌های اجتماعی، اهداف و آرزوهای انقلابی به سرانجام برسد.

   بسیاری هم معتقدند که وضع جامعه، اقتصاد، سیاست و فرهنگ عمومی به گونه‌ای پیش رفته است که همه چیز را دگرگون کرده و خرابی‌ها بیشتر از آبادانی‌های آن است و نارضایتی‌های مردم روز به روز بیشتر می‌شود.

برخی نیز با انتقادهای خود به جنبه دشمنی کردن با نظام اسلامی دامن می‌زنند و می‌گویند: اصلاحات شکست خورده است و مردم نیز کاری از پیش نمی‌برند و تغییرات اساسی درجامعه محقق نمی‌شود.

    برخی نیز از همه‌جا ناامید شده‌اند و به قوانین جاری و رفتارها و تصمیم‌های مدیران و برنامه‌ریزان کشور بدگمان شده‌اند و به نوع تفکر برخی از تصمیم‌گیرندگان جامعه معترضند و می‌گویند: مسئولان مردم را فراموش کرده‌اند و با این که سر سفره خان نعمت انقلاب و ملت نشسته‌اند در عین حال ارض خود می‌برند و زحمت ما (ملت) می‌دارند و همه هدف و سیاست‌هایشان این است که به مردم فشار بیاورند و تنها به فکر مقام و موقعیت خود هستند تا خدمت به جامعه و مردم و لذا نارضایتی‌های عمومی را هم درنظر نمی‌گیرند.
   با وجود این مسائل است که برخی نیز می‌گویند: در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، هرچه می‌خواهد بشود بشود و این یعنی سپردن سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری به «باد». شرکت نکردن در انتخابات همانا سپردن انتخاب به آنهایی است که بیشتر سطحی نگرند و مسائل سیاسی و پیچیدگی‌های رموز سیاسی را بر نمی‌تابند و یا نمی‌دانند واگر اینها برای سرنوشت ملت تصمیم بگیرند به یقین انتخابات را به «باد» خواهیم داد و دشمنان داخلی و خارجی بر ما مسلط خواهند شد و اگر به اتفاق پای صندوق‌های رأی نرویم، دیگران که توصیفشان شد به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت و برایمان انتخاب خواهند کرد.

    «جرج سانتایا» فیلسوف آمریکایی می‌گوید: اگر مرد سبک مغزی را دیدی که منصبی عالی‌دارد تعجب نکنید «باد» همیشه اشیاء سبک را بالا می‌برد.

    و اما ما نخواهیم گذاشت که باد تکلیف ریاست جمهوری را برایمان رقم بزند در انتخابات به باد اجازه نخواهیم داد که شیئی سبک‌تر را بالا ببرد بلکه پرشور در انتخابات شرکت خواهیم کرد و آنرا تحریم نخواهیم کرد و هرکس را که قابلیت بیشتری داشته باشد بر کرسی ریاست جمهوری خواهیم نشاند.

    البته ملت بزرگ و فهیم ایران قصد عدم شرکت در انتخابات را ندارند بلکه انتخابات را حماسه‌ای جاویدان خواهند ساخت و به نامزدهای لایق و شایسته، کاردان و کارآزموده و شجاع و توانمند رأی خواهند داد و راه اصلاحات اصولی را به پیش خواهند برد.

چاپ شده در روزنامه خراسان 18/3/83 صفحه 4

انحصار طلبی نکنیم

 

·       انحصار طلبی نکنیم

                                                  
از انحصار طلبی و گروه گرایی دست بکشیم . اختلاف در تشخیص وزن سیاسی و اجتماعی و میزان تفکر نامزدهای ریاست جمهوری خوب است اما اینکه عده ای خود را دایه دلسوز تر از مادر در اداره کشور بدانند و گرایش های فکری متفاوت با خود را به مجموعه مدیریت کشور راه ندهند یک خطا و خیانت بزرگ است  مملکت با فکر یک خانواده اداره نمی شود . اداره مملکت به دست یک گروه و یک تفکر انجام نمی شود. گروه گرایی بس است . قشری گری بس است . گروههای مختلف اجتماعی در کشور ما هیچ یک برتری نسبت به دیگری ندارند مگر اینکه صادقانه تر به مردم خدمت کنند و منافع ملی را فدای منافع شخصی و منافع گروهی ننمایند . هیچ قشری از امتیاز برتر در جامعه بر خوردار نیست همانگونه که قشر پزشک به درد جامعه می خورد قشر خدمتکار و حتی رفتگران شهرداری هم به درد مملکت می خورند و هریک در جایگاه خود باید دارای احترام باشند و در سیستم کشور هر دو از یک حق بر خوردارند هر دو شهروند ایرانی اند . هر دو در اداره کشور یک سهم دارند و هر دو را خداوند یک عمر و یک زندگی و یک دهان و دوتا چشم و یک شکم برای خوردن و دیدن داده است ما می توانیم برای اندیشه های برتر و نا کارآمدتر تفاوت قائل شویم اما برای تغذیه و خوراک و حق زندگی مجاز نیستیم در جامعه افکار قشری گری و انحصار طلبی را ترویج دهیم و اداره کشور را به یک خانواده بسپاریم و امکانات مملکت را به طور ناعادلانه بین گروهها تقسیم کنیم . یک میزبان برای میهمانان خود یک سفره می اندازد و همه را روی یک سفره پذیرایی می کند و اطعام می شوند . انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم . فکر اینکه فردا فلانی به ریاست جمهوری برسد و تنها طرفدارنش را بر این مسند و آن مقام بگمارد را از سر بیرون کنید . رئیس جمهور شخص اجرا کننده اهداف و خواسته های ملت و مواد قانون اساسی است . او نوکر ملت است  نه ارباب آنها . او خادم است و باید به تأمین نیازمندیهای کشور و مردم اقدام کند او نمی آید که بار خود را ببندد و فقط هم فکران خود را تغذیه کند و قشری گری به راه بیندازد او باید رئیس جمهور ملت باشد نه رئیس جمهور یک طیف خاص . که الآن خیلی از گروه ها تصور می کنند پیروزی نامزد آنها یعنی پیروزی گروه آنها .

درست است که پیروزی یک نفر در انتخابات .گرایش فکری قسمت اعظم  مردم ایران را نشان می دهد و فکر فردی که پیروز می شود غالب تر و موجه تر است اما این به آن معنی نیست که فردا آن گروه حرف و اندیشه خود را برتر بخواند و افکار دیگران را نادیده بگیرد و با دید انحصار طلبی اسب تازی را در همه امور و بدون ملاحظات حقوق دیگران آغاز نماید و به قدرت غره شود و وعده هایش را فراموش کند .

"جرج واشنگتن "از دکترین های امنیت ملی آمریکا که در سال 1796 سخنرانی خداحافظی خود را ایراد کرد می گوید: همه اختلافات بشر در طول تاریخ ناشی از غره شده به قدرت است .

"آناتول فرانس " نویسنده . شاعر و ادیب فرانسوی می گوید: تا وقتی به قدرت نرسیده ای مطیع باش  اما وقتی به قدرت رسیدی متواضع شو .

"علامه اقبال لاهوری " می گوید :قدرت هر ملت از جمعیت است        قدرت هر جمعیت از وحدت است .