تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

عوارض نوسازی شهری و اهمال شهرداریها و اتحادیه املاک

 
حدود ۲۸ درصد ساکنان شهر مشهد مستاجرند

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:
شماره ۱۵۷
زنگ خانه که به صدا در آمد از پشت آیفون گفت: ابلاغیه شهرداری ! ؟
گفتم ابلاغیه شهرداری دیگر چیست ؟
وقتی مراجعه کردم قبض عوارض عمران و نوسازی شهری بود که همراه با ابلاغیه اخطار، به ساکنان محل داده می‌شد.

قبوضی که به همسایه های ما ابلاغ شد حاکی از بدهی « چند ساله ! » عوارض نوسازی و عمران شهری بود که رقم آنها، هر یک بیشتر از ۶ میلیون ریال می‌شد و شهروندان این مبالغ را زیاد می دانستند و به آنها معترض بودند. اما مأمور شهرداری آن را براساس ضابطه مساحت واحد مسکونی و همچنین مصوبات شورای شهر اعلام کرد و گفت:

این عوارض شامل همه می‌شود و طبق ضابطه است .
همسایگان هر یک در هنگام دریافت این ابلاغیه اعتراض می‌کردند که این بابت چیست ؟.
و می گفتند: کوچه ما که ازآسفالت مناسب برخوردار نیست ! جدول ها هم خراب شده ! چاله چوله های آن هم در زمستان موجب آبگیری و دست اندازهای آن نیز باعث صدمه زدن به شاسی خودروها میشود.

دیگری گفت : نظافت کوچه ما به درستی انجام نمی‌شود و آشغال ها درست جمع آوری نمی گردند.
عده ای هم به اتفاق به مبالغ قبوض اعتراض داشتند که زیاد است و پرداخت آن در توانمان نیست.
آن یکی گفت: ما که مستاجریم و این عوارض شامل ما نمی شود.

مامور شهرداری گفت: پرداخت این عوارض مالک و مستاجر نمی‌شناسد هرکس در یک واحد مسکونی زندگی می کند و از خدمات عمران و نوسازی شهری استفاده می‌کند باید این عوارض را بپردازد و عوارض عمران و نوسازی شهری هزینه زندگی در شهر است.

او به مواد ۱ و۲ قانون نوسازی و عمران شهری در پشت قبوض اشاره کرد و گفت: این عوارض برای ایجاد و اصلاح و توسعه خیابان ها و معابر، پل ها، فضای سبز، پارکینگ‌ها ، توقفگاه ها ، پایانه‌ها و تامین سایر تأسیسات مورد نیاز « عموم شهروندان » هزینه می شود و براساس مساحت واحد مسکونی مورد استفاده شهروندان محاسبه می شود. و کلیه شهرنشینان اعم از مالک یا مستاجر، ملزم به پرداخت آن می‌باشد.

او البته گفت: آنها که مبالغ بدهی شان زیاد است می‌توانند ظرف مدت ۵ روز به شهرداری منطقه مراجعه و نسبت به اقساطی کردن آن اقدام نمایند.
وقتی مأمور شهرداری این مطالب را ایراد کرد و پشت قبوض را نیز ، مستاجران معترض، مشاهده نمودند گفتند :

پس چرا این موارد را به آگاهی شهروندان نمی رسانند و در قولنامه های اجاره قید نمی‌شود. ؟!
من اما وقتی به موضوع ورود کردم به این نتیجه رسیدم که شهرداری در آگاهی بخشی پیرامون این موضوع کوتاهی میکند و باعث اختلاف مالک و مستاجر میشود و بنگاههای املاک نیز به خاطر بی اطلاعی و یا سهل انگاری ، آن را در قولنامه ها قید نمی نمایند.

لذا جا دارد، شهرداری این موارد را با اتحادیه املاک هماهنگ نموده تا در بند شرایط قولنامه ها قید گردد، تا همه بدانند در هزینه شهرسازی شریکند.

در حال حاضرطبق آمار حدود ۲۸ درصد ساکنان شهر مشهد را« مستاجران » تشکیل می دهند که بسیاری از آنها به خاطر عدم قید کردن این موضوع در قولنامه ها عوارض عمران و نوسازی شهری را نمی پردازند و یا خود را معاف از پرداخت آن می‌دانند در حالی که از همه امکانات شهری هم استفاده می کنند.

پرچم اعتدال گرایی و اصلاح طلبی

پرچم اعتدال گرایی و اصلاح طلبی ملت ایران بر زمین نمی افتد.
ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:
شماره ۱۶۱
علیرغم همه مشکلات طاقت فرسا که در جامعه وجود دارد و ملت از جناح های سیاسی مطرح تقریبا دل کنده اند اما خواستگاه ملت آگاه ایران باز هم اعتدال گرایی ، میانه روی و اصلاح طلبی وتعامل سازند با جهان است و پرچم این مطالبه گری برافراشته خواهد ماند و بر زمین نخواهد افتاد.

اصلاح طلبی و اعتدال گرایی یک فکرو ایدئولوژی اجتماعی است.و صرف نظراز اشکالات در حوزه فردی و تشکیلاتی که به ذهن می آید، نمیتوان این خواسته عمومی را که برای اصلاح امور کشورضروری است از نظردورداشت.

در این میان راه و اندیشه دکتر روحانی با یک عمرتجربه ، تحصیل ومدیریت، قابل احصا است
برافراشتن پرچم دکتر روحانی در بحبوحه نفاق ها و مشکلات کشور وفشارهای مضاعف بر مردم که ناشی از تصمیمات و مسائل خارج ازدولت است و در راستای اقتصاد مقاومتی می باشد یک پیروزی است.
دکتر روحانی رئیس جمهور در دوره اول دولتش بسیار موفق و سرافراز بود و دردوره دوم با کینه توزی ها درعرصه اجرایی کشور مواجه شد که در نتیجه، برجام اولش بر زمین ماند و برجام دوم و سوم او ابتر گردید.

در این حال رئیس جمهور توانسته ،علیرغم مشکلات ریشه ای در انتخاب و استیضاح وزیرانش و انتصاب سخت مدیرانش، با چراغ خاموش در مقابل معاندان، مخالفان و منافقان و کینه افروزان، مقاومت کند و با همه تهدیدهایی که می‌شد پیش برود و به کاهش مشکلات عجیب وغریب کشور بپردازد.

این دولت در طول چهار سال گذشته بیش از هر دوره از دولت های گذشته با مشکلات طبیعی و عمدی مواجه بوده است ، شامل برجام و مذاکرات پیرامونی و تبعات داخلی و خارجی آن ، زلزله و سیل های پی در پی،ازمیان رفتن آیت الله هاشمی رفسنجانی و آتش سوزی ساختمان پلاسکو،سقوط هواپیمای اوکراین ، مبارزه با داعش ، تظاهرات مصنوعی و اعتراضات ساختگی که در پی آن جوانان این وطن نیز کشته شدند همچنین گرانی بنزین وآشوبهای سالهای ۹۶ ، ۹۷ و ۹۸ که بسیاری ازتوان دولت را تلف کرد و گرانی طلا ، دلار و ارزاق عمومی بود.
با این حال دولت تدبیر و امید توانست با وجود همه این مشکلات ، بدون توجه به حاشیه سازی ها به رفع موانع و پیشبرد مسائل بپردازد و فعالیتهای عمرانی واقتصادی و.. کشوررا نیزانجام دهد ، و البته کاستی ها ومطالبات فراوانی هم وجود دارد.
دکتر روحانی تا دم آخر دوره دوم، یعنی همین روزها و ماه ها حتی تهدید به استیضاح هم می شد .
اکنون پر واضح است، کسانی که مسبب مشکلات اجتماعی و گرانی در جامعه هستند ، مقصرانِ منتقد، ( دکتر علی مطهری: ) از کاهش و رفع گرانی ها وحشت دارند و تمام تلاششان این است که این بحران را به هروسیله ممکن تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرفشار نگه دارند تا علیه دولت روحانی و تفکر اعتدالگرایی و اصلاح ‌طلبی به کارآید ودر انتخابات نتیجه دلخواه آنان حاصل شود، همانطورکه احمدی نژاد درجایی اظهار داشت ،گفته اند: اگر مردم دررفاه باشند به حرف حکومت گوش نمیدهند.

ازهمین روست که دکترحسن روحانی رئیس جمهور به آنها می‌گوید: شما قهرمان رفع تحریم ، بفرمایید مشکلات را حل کنید.
از طرفی آنها با صراحت تمام اطمینان می دهند که ظرف چند ماه آینده همه مشکلات کشور و گرانی ها حل و فصل خواهد شد ( کریمی:) همین امر نشان میدهد که باعث و بانی همه آشفتگی ها درگرانی مایحتاج مردم ، اقدامات پیدا و پنهان آنان است، که جاهایی مانع اند و جاهایی خود را کاردانتر از دولت میدانند !! و درآشوبها نیز شروع و پایان به اختیارآنان بود.

آنها بحث مذاکره با آمریکا را به تاسی از منش مقام رهبری حد اقل در یک فرض کن لم یکن میدانند و این ناشی از نگاه آنان به انتخابات ۱۴۰۰ است که تصور می‌کنند پیروزی زائد الوصفی را به دست خواهند آورد و معتقدند هر چه سیاه نمایی ها علیه دولت ، بیشتر شود آنها به هدف خود در سال۱۴۰۰ نزدیکتر می شوند ولذا از ناامیدی مردم از دولت، بیشتر سود می‌برند. و تمامی حملاتی را که قبلا به سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی و سابق تر به آیت الله دکتر بهشتی و مطهری و..داشته اند اکنون به سمت دکترحسن روحانی حواله می کنند، در فرض دیگر خود را برای مذاکره ای آماده می کنند تا حال روسیه و چین هم ، مکدر نشود ،( شریعتمداری کیهان: )

اکنون اینها از شکست ترامپ هم احساس رضایت نمی کنند و البته به درماندگی بین بایدن و ترامپ هم دچار شده اند و لذا با هدف گذاری که برای سال ۱۴۰۰ دارند تحرکاتی ازنوع ایجاد موانع اقتصادی، ایجاد جو روانی و کلیپ سازی یر علیه حسن ! در فضای مجازی را شدت می بخشند، شیپورهای نفاق ، و تیم های مخرب علیه دولت را همچنان فعال داشته وافزایش می دهند تا مردم را در یک سردرگمی و اشتباه فهمی از سیاست‌های داخلی قراردهند.
مجلس به اصطلاح انقلابی هم ،اکنون خود وسیله ای برای گسترش و افزایش رویه های فوق الذکر برای تخریب دولت و ناامیدی و افزایش مطالبات مردم شده است و هر ساعت تکلیفی برای دولت معین می کند و این است که باید گفت: مردم باهوش ایران نباید فریب مغالطه های درون نظام و مخالفان دولت را بخورند، و پرچم اصلاحات را زمین بگذارند.

از سوی دیگردکتر روحانی حتی در سخن گفتن پیرامون مشکلات و تشریح مسایل کشور محدودیت ومعذوریت فراوان دارد کما اینکه بسیاری از احزاب، کارگزاران ، مدیران و اندیشمندان سیاسی بارها از او خواسته اند تا مسایل و موانع پیش روی دولت را برای مردم بازگو کند، اما او با معذوریت هایی که دارد همچنان ناچار از سکوت، تسامح و ملاحظه کاری است و گاهی به کنایه سخن میگوید(خرید هواپیما و..)

از طرفی آنچه را هم می گوید، شنیده نمی شود به طور مثال در حال حاضر سخنان دکتر روحانی بسیار کمتر تر از سخنان رئیس قوه قضاییه ورئیس قوه مقننه انعکاس دارد و اگر سخنان آنها به فرض مثال در شبانه روزدهها باراز شبکه‌های صدا وسیما پخش و تکرار می شود سخنان رئیس جمهور با حجم و نوشتاربسیار کمتر ، ۵ بارهم انعکاس ندارد.و البته آنهم مطالبی جهت دار و گزینشی با هدف تخریب (نزد عامه مردم) ، و این در حالی است که عمده اخبار و گزارشات کشور باید از قوه مجریه باشد.

از سوی دیگر، درطول چند دهه گذشته همواره عده ای در صدد تخریب آیت الله هاشمی رفسنجانی ره بودند ‌و الان هم در صدد تخریب دکتر روحانی هستند که این مرا به یاد صدراعظم کشی در ایران می‌اندازد و اینکه هر دستی برای اعتلای کشور بلند شود درفضای غفلت وناآگاهی آحاد جامعه قطع می گردد و تاریخ ایران پراست از شخصیت هایی که برای عزت و سربلندی ایران درخشیدند و قربانی جهل وغفلت جامعه شدند و تنها تاریخ است که به حقانیت آنان گواهی میدهد،
افتادن پرچم دکتر روحانی که خط فکری او دنباله ‌رو آیت الله هاشمی رفسنجانی ره است، این خطر را گوشزد می کند که در صورت وقوع آن یک پشیمانی بزرگ برای ملت ایران، در تاریخ ثبت خواهد شد.

در هر حال ملت باید در شرایط فعلی پرچم دکتر روحانی را بالا نگه داشته و خادم و خائن را ازهم تمیز دهد و فریب تبلیغات پروپاگاندایی و پوپولیستی را نخورد.
می دانیم که خط فکری دکتر روحانی ادامه مسیرمتعالی آیت الله هاشمی رفسنجانی ره ، سردار سازندگی و سردارعزت و سربلندی ایران اسلامی است که او هیچ چیز را برای خود نمی خواست ، و درهمه حال ،به فکر مردم بود و در جبهه مردم ، و دکتر روحانی نیز چنین، اما دیگرانی هستند که فقط به دنبال جاه طلبی ، قدرت طلبی وکسب منافع مادی کشور میباشند و می گویند: پیامبر و ائمه ثروتمند بودند ما نیز باید ثروتمند باشیم و تمام وقفیات کشور باید برای ما هزینه شود! (شیخ احمد رهدار از قم .. )