تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تفاوت رای عالمانه و جاهلانه

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:
شماره ۵۳۵

از قدیم گفته‌اند خواب (بخوانید رای) عالم به از خواب جاهل است خواب مومن به از خواب فاسق است خواب مرد به از خواب زن است خواب پیربه ازخواب جوان است و خواب آقا به از خواب غلام است و خواب بی بی به از خواب کنیز است وخواب شهری به از خواب دهاتی است و خواب مظلوم به ازخواب ظالم است وخواب پادشاه به ازخواب رعیت است، و بدین قیاس است رای سنتی وغیرعالمانه.

اما چرا اکنون درایران آنها که گاهی، اّکثرُهُم لایَعقِلون هم خوانده می شوند میتوانند بیشترین آراء را در صندوق ها بریزند؟

این ناشی ازطریق انتخابات سنتی است که  در ایران کنونی متداول شده و شرکت کنندگان در انتخابات اکثرا همان رأی دهندگانی هستند که در سایرتصمیمات اجرایی به حساب نمی آیند و خواسته های اجتماعی آنان هم تامین نمیشود.

چراغی را که ایزد بر فروزد
هرآنکس پُف کند ریشش بسوزد
پشت هررای باید انگیزه وخواستگاه عالمانه از مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشورکه لاینفک از سرنوشت احاد مردم و جامعه است باشد.
آرایی که بر پایه تحریک احساسات مردم حاصل شود طبیعتا رای عاقلانه نیست، بلکه آراء شبه باطله است .
هرگاه که مردم با صرف هزینه‌های بسیار و گسترده به پای صندوق‌های رای کشانده شوند به یقین رأی آنها می‌تواند جاهلانه واز جمله آرای باطلانه باشد و لذا آگاه کردن مردم به انگیزه‌های واقعی رای دادن، می‌تواند اسباب و ابزار پسندیده و پذیرفته شده برای توسعه ،تغییر و پیشرفت جامعه باشد و هرگاه مردم با عشق و علاقه و احساس مسئولیت و مشارکت درامور اجتماعی پای صندوق‌های رأی بروند وفریب حیله‌ها و خدعه‌های تبلیغاتی از سوی حاکمان ، احزاب ، گروهها و قشرهای سیاسی و عقیدتی را نخورند وبه سهو و سهل دچار نگردند رای آنان با ارزشتر است .
اگرآماری اتخاذ شود که رای دهندگان از چه سن و سوادی برخوردارهستند و یا معلوم گردد که آراء شهری و روستایی چه میزان است قوام و دوام و مقبولیت آرا نیز بیشترمشخص می شود.
می گویند : کسی که نصف علم کاری را دارد از کسی که علم کاری را ندارد خطرناک‌تر است چرا که به اعتبار آن نصف علم می‌تواند کارهای خطرناک‌تر و حرف‌های جاهلانه‌ تر بزند.
جرج برنارد شاو می‌گوید: دانش اشتباه از نادانی بدتر است او می‌گوید تنها ۲ درصد از مردم می‌اندیشند! و۳ درصد مردم فکر می‌کنند که می‌اندیشند! و۹۵ درصد مردم حاضرند که بمیرند اما فکر نکنند.
(البته به نظرمیرسد این آمار، آمارقبل از فعالیت خبری و اطلاع رسانی درفضاهای مجازی است)
استیون هاوکینگ نیز می‌گوید: بزرگ‌ترین دشمن انسان جهل او نیست بلکه توهم دانایی اواست!
چرا باید مردم خودمان را محدود کنیم به انتخاب افرادی که با اندیشه همگانی جامعه، وعصاره ملت خوانده شدن فاصله فراوان دارند؟
اگر مردم مبنا و پایه قدرت نظام هستند و باید به اجرای خواسته‌های مردم تمکین شود وعصاره‌های مردم در معرض انتخاب شدن اصلح تر قرار گیرند ناثواب است؟
آیا اینکه اسوه ها و عصاره ها و نخبگان مردم به حاشیه رانده شوند و انزوا گزینند و تهدید بشمارآیند، نشانه جاهلیت مدرن نیست؟!

https://t.me/abrahim2441

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد