تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

ارادت شهید سلیمانی به آیت الله هاشمی رفسنجانی

اینقدر به جان مردم آتش نیفکنید

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:

شماره ۱۶۸ 

 شهید حاج قاسم سلیمانی سرداردلها، و محبوب ملت، بزرگ بود اما نه به جهت تبلیغات تلویزیونی که شما راه انداخته اید اوازمردم ودر میان مردم ، نماد خواسته های برحق آنها، چه در سنگر نظامی و چه در سایر. 

 جنگ آوری متواضع و با اخلاص، با اهداف متعالی، عاشق میهن و مکتب تعالی بخش اسلام و دلداده مردم و تحت فرمان رهبر. 

اکنون تلویزیون هر دم و هرساعت با برنامه های مختلف، تنها درراستای یک هدف ! ، تبلیغاتی به نام او ومکتب سلیمانی را انداخته و دهه مکتب (۹تا۱۹ دی) گرفته وآتش به جان مردم می اندازد،با سلیقه خاص سیاسی ،و آمریکایی نگون بخت وجنایت او را به یاد می آورد، والبته برای انتقام .. هیچ..!  

 ازاین قبیل آدمها البته در انقلاب زیاد دادیم ،انسانهایی تعیین کننده، انسانهایی اثرگذار، انسانهایی شریف که با رفتنشان به مسیر تعالی و پیشرفت کشور صدمه خورده، اما نامی از آنان به نیکی برده نمیشود. 

 سلیمانی فدای انقلاب ،اسلام و وطن شد و خودش به استقبال شهادت رفت یا شاید هم او را به استقبال شهادت فرستادند. 

حال به جان مردم آتش میزنند تا استحکام و قوام خود را در بزرگنمایی سلیمانی بیشتر کنند اما بدانید سلیمانی تنها به واسطه ارادت به انقلاب و رهبری محبوب نیست سلیمانی به واسطه مرام مردمی اش محبوب دلها است، او به هیچ گروه و دسته خاصی تعلق نداشت، و متفاوت از دیگر فرماندهان و مرد میدان های سخت در عرصه های نظامی، فرهنگی، اجتماعی و مکتبی بود،قدر و منزلت او قابل معامله در سبد اقتدارگرایان نیست. سلیمانی اصلاح‌طلب، اصولگرا ،ملی‌گرا اعتدال‌گرا و... را به یک چشم می‌دید، حتی دختران بدحجاب را..

 یادم هست دراوج مبارزات نیروهای قدس سپاه در لبنان ،سوریه وعراق، یکی ازاصلاح طلبان (الف، الف) که دراوج مذاکرات برجام و یا مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۹۶ به مشهد آمده بود درسالن ابن سینا اشاراتی به فعالیت‌های برون‌مرزی ایران که درراس آن حاج‌قاسم‌ سلیمانی بود کرد ، اوگفت من به اندازه ای که به دکترظریف وزیر امورخارجه، سید محمد خاتمی و سردار سازندگی هاشمی رفسنجانی ارادت دارم به فرمانده سپاه قدس حاج قاسم سلیمانی هم ارادت دارم. 

اوازاحترام و تعلق خاطرش به سلیمانی سخن ‌گفت و شخصیت او را می ستود. 

 می خواهم بگویم سلیمانی کسی نبود که حالا تنها عده ای او را با تبلیغات به نفع خود مصادره نمایند و هرلحظه مردم را با یادش آتش بزند یا تلویحاً با گزینش هایی از سخنانش بگویند سلیمانی ازما بود! درمسیرما بود! و او که محبوب ملت است موید ما است! 

ازشهید سلیمانی نشانه‌هایی باقی است که راه ورسم او و شخصیت او را می‌نمایاند. 

 ازآن جمله سفارش هایی که برای سنگ قبرش  و مکان قبرش کرده و اینکه انگشترش را به پیکر مطهر هاشمی رفسنجانی هدیه نموده تا همراه او دفن شود و..اما همین کسانی که امروز سنگ سلیمانی را به سینه می زنند اوایل شهادت او اینگونه فکر نمی‌کردند، بلکه گویی دوره مصرف سلیمانی برای آنها تمام شده بود واینها طوردیگری با شهادت او مواجه بودند تا اینکه استقبال مردم از سلیمانی آنان را شوکه کرد، و الان ..البته باید گفت در جامعه ما مرده ها بیشتراز زنده ها قابل احترام اند و وقتی شهید می شوند تازه قهرمان به حساب می آیند و به درد عده ای می خورند تا پرچمش را به نفع خود برافرازند. 

 یادم نمی رود هنوز ۵ روز از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نگذشته بود که درجلسه هفتگی قرآن محلی خودمان، شاهد سخنرانی عجیب دوتن ازتندروها و ارادتمندان افراطی یک نهاد بودم. 

 آنها که برای هرموضوعی درکشور توصیه ها سفارشی دارند تا دراین گونه جلسات مردم را تحت تاثیرو هدایت افکارخود قراردهند، چنان شعار ولایت‌مداری سرمی دهند که کسی جرات نمی کند بر خلاف نظر آنان سخن بگوید. 

 دراین جلسه بود که مربی قرآن۲۰ دقیقه در حالی که قران ها باز بود به سخنرانی پرداخت وازمواضع ضد برجامی دولت گفت ،او دولت قانونی را بی عرضه و مسبب همه مشکلات کشوردانست و گفت این دولت ، دولتی منحرف ، دروغگو، ضد ولایت و نوکر آمریکا است و همه مشکلات از ناحیه این دولت بی عرضه است، 

 اودرباره ترورشهید حاج قاسم سلیمانی گفت: 

 این واقعه چیز مهمی نبود یک ترورساده بود که یکی دیگرازسربازان ولایت درآن شهید شد و چندان ازاهمیت برخوردار نیست و باید شهید می‌شد! 

در ادامه روحانی جوان جلسه نیز به منبر رفت و گفت : سلیمانی ۶۳ سال داشت وعمرش را کرده بود و به جای این که بازنشسته شود درسنگر خدمت فعال بود و شهادت پایان خدمتش بود! 

من که از سخنان این دو تن مو برتنم سیخ شده بود، منبری جلسه را هنگام خروج همراهی و اورا مورد پرسش و اعتراض قرار دادم که چرا باید در مورد شهید سلیمانی این گونه سخن بگوئید و..

آیا دستور و سفارش شده بود؟

شهید سلیمانی ، آغازی بر پایان


ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:

شماره ۳۵۳

شهید سرافراز قاسم سلیمانی یک سرباز بود منهای درجه و مقام برجسته ای که داشت و سرتیپ پاسدار و فرمانده سپاه قدس بود خود را سرباز می‌دانست و اتفاقاً بر واژه سربازبودن خود هم تاکید کرده بود.


سلیمانی مانند سایر فرماندهان سپاه پاسداران. خود را وقف اهداف انقلاب و نظام کرده و تحت فرمان زعیم خویش و فرمانده کل قوا ماموریتی بر عهده داشت و تمامی تلاش خود را صرف انجام وظیفه نمود.

حاج قاسم سلیمانی، ابدا خود را در مکتب تنگ نظریها و خود حق پنداری ها، محصور نکرده بود.

او دارای شاخص‌های دور اندیشی ،صبر، اخلاص، ازخودگذشتگی، بریدن ازدلبستگی های دنیوی، مقاومت ،تواضع ، نهراسیدن در راه حق و تشخیص راه درست از نادرست بود و جز به رضای خدا نمی اندیشید.

 سلیمانی هم برای وطن جنگید و هم برای فرهنگ ایرانی اسلامی وعربی ، برای او امت واحد اسلام. اهمیت داشت آنجا که سالها برای برقراری این فکر و ایده درمیان جوامع دینی تلاش کرد، سلیمانی البته تا هنگام شهادت چندان شناخته شده نبود و از آن هنگام که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فوت کرد شهید سلیمانی در فراق او گریست و دچار تحول روحی شد و انگشتری خود را به پیکر پاک آیت الله هاشمی رفسنجانی ره اهدا نمود وآن را در کفن هاشمی گذاشت،

 سلیمانی با هاشمی انس و الفتی خاص داشت و برخی از گفته های او با هاشمی به تبادل نظر و پذیرش توصیه منجرمی گردید و این که برای وحدت امت اسلام باید اختلافات دینی وعقیدتی را کنار گذاشت.

 سلیمانی نیرویی بود که همچنین مورد اطمینان مقام رهبری قرار داشت و هیچ گاه از خواسته و رهنمودهای رهبری عدول نکرد و تا پایان عمر خود را سرباز ولایت می دانست، به طوری که مقام رهبری هم هنگام نماز میت براو سه بار کلمه عفوک ،عفوک، عفوک را به کار میبرند.


 زندگی شهید سلیمانی برخورداراز الگوها و ویژگی‌ها و شهادت او دارای رمزهایی است که در عالم سیاست و نظامی گری کمتر قابل بیان است و با این وجود طی طریق را برای او دشوار می نموده است اما با خلوص نیت و توکل بر خدا بر همه آنها فائق آمده است ، اینکه سردار محمد حجازی معاون و جانشین او وقتی از سلیمانی می پرسد سردارکجا انشالله ؟ او می گوید: می روم به مقتلم !! این سخن دارای پیامی است که گویی او از شهادت خود مطلع بوده است و این که سه و نیم ساعت قبل از شهادت بر روی یک کاغذ کوچک، محل دفن خود را کنار قبر شهید محمدحسین یوسف الهی تعیین کرده، باز دارای پیام دیگری است که چگونه می شود چنین فرماندهی که باید تمام حرکات و سکنات و برنامه هایش محرمانه باشد به جایی می‌رسد که از آینده خود خبردار میشود؟ و این ها نشان میدهد که این قهرمان بزرگ خود را فدای مصلحت نظام کرده است و محبوب عام وخاص گردید.

 آیا این رخدادها بدین معنی نیست که برخی دوره خدمت او را پایان یافته تلقی کرده بودند و امروزه بیش از هر کس سنگ سلیمانی را به سینه می زنند.

دو سه روز اول شهادت سلیمانی بود که در مجلسی مداح می‌گفت : سلیمانی هم مانند سایر پاسداران است بالاخره راه اینها آخرش شهادت است و آن یکی دیگر بر بالای منبر می گوید سلیمانی ۶۳ سالش بود او دیگر عمرش را کرده بود و باید میرفت و ما از این سربازان زیاد داده ایم و باز هم خواهیم داد.

شنیدن این نکات دو سه روز بعد از شهادت و درموقعیتی که نحوه شهادت او سئوال برانگیز شده مفهوم و معنی خاصی را تداعی می‌کند که چرا کسانی که باید بیش از دیگران از شهادت او به دست عوامل جنایتکار آمریکا محزون و نیز خشمگین باشند این گونه شهادت او را عادی و بی اهمیت توصیف می کردند ! 

آیا این گونه سخن گفتن ها محصول و سفارش اتاق‌های فکر بوده؟ وقتی چنین تحلیل‌های مُنضم به طریق شهادت سلیمانی می شود درمی یابیم که سلیمانی ناشناخته را، خدا محبوب قلبها کرد و لذا همه دغدغه مندی کسانی که امروزه سنگ سلیمانی را به سینه میزنند را نمیتوان پای تجلیل از شهید دانست

ومن هرگاه مطلبی از سلیمانی در رسانه ها میخوانم یاد این گفته ها که می افتم اذیت میشوم.

 اکنون به نظر میرسد شهید سلیمانی ابزار سیاسی برخی شده تا پشت ایمان و اخلاص و مرام او، برای خود وجاحت کسب نمایند؟

همین روزها بود محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع اعضاء ستاد مردمی دومین سالگردبزرگداشت شهید سلیمانی گفته، افرادی که  مبنایشان صرفاً حفظ قدرت و جریانات سیاسی شان است شخصیت شهید سلیمانی را نشناخته اند(خراسان  ۴دی ماه)

 درهرحال آنچه در جوامع انسانی رنگ و لعاب افراطی به خود میگیرد تبلیغ ضد تبلیغ است ولذا باید مراقب باشیم که تجلیل بر مبنای شایستگی های حقیقی صورت پذیرد نه بر جانب داری سیاسی و منافع جناحی، که در این صورت خیانت به خون شهید حساب خواهد شد.

https://t.me/abrahim2441