تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

دکتر سروش و مصباح یزدی

گزیده هایی موجز از سخنان دکتر سروش درباره آیت ا..مصباح یزدی 


✅ جامعه ای که نیکو، کار می کند برترین نشانه اش ترازویی است که وزن هرچیز و یا هرکسی را، به اندازه خودش نشان می‌دهد نه بیشتر، و نه کمتر و ترازوی استبداد بد کار میکند یک گرم را هزارگرم و هزارگرم را یک گرم نشان می دهد!

✅ آقای مصباح قبل ازانقلاب اهل سیاست و مبارزه نبود وهیچگاه به زندان نرفت درآن روزگار قبل از انقلاب ، آقایان خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی که از اطرافیان آقای خمینی بودند نزد آقای مصباح رفته و او را ترغیب به مبارزه کرده بودند، اما او مبارزه با شاه را حرام می‌دانست، به این بهانه که دراین مبارزه مجاهدین خلق هم شرکت دارند و اینها مبارزه را آلوده کرده اند و این آقایان از او خواسته بودند که باری ، چون عسل نمیدهی، نیش مزن، یعنی اگر مبارزه نمیکنید کارشکنی هم نکنید و چوب لای چرخ مبارزات نگذارید. چنین بود که از دایره مبارزه قبل از انقلاب بیرون بود، اما سرگرمی او به مبارزه با دکتر شریعتی معطوف گردید تا حدی که دکتر شریعتی را تکفیرمی کرد و با مطهری هم دراین باره درتضاد بود.


✅ آقای مصباح مروج خشونت و تروریسم بود به قرآن هم استناد می کرد، واز کلمه ارهاب بهره برد... بر اساس آیه" ترهبون بهی عدو الله وعدوکم" .. این اساس تعلیم مارکسیست‌ها و چپ‌ها بود که به بهانه آزادی از قرآن هم سوء استفاده کرد... و درخطبه های نماز جمعه خشونت را ترویج داد... به طور مثال تا جایی که بر اساس رهنمودها و خواسته های او، پسران و دختران جوان را که با یکدیگر رابطه داشتند می‌گرفتند و به جرم اینکه نامحرم هستید سرشان را در لجن فرو می بردند وخفه می کردند. 


✅ خرافاتی که از کودکی در ذهن انسان باقی می ماند زدوده هم نمی‌شود و این یک آفت بویژه برای علما و بزرگان است . 

دهخدا می گوید: 

شک نیاورده گانِ ، کرده یقین 

عِن وّلوشان به جای رای رزین. 

این حالت بسیاری از روحانیون وعلمای ماست که هرچه ازکودکی آموخته‌اند و عقیده گرفته اند برمحور فرو کوفتن بر دهان دیگران، آن را به عمل درمی آورند،


✅ بسیاری از روحانیون ما ، مال مردم را به باطل می خورند. اگر سرمایه مادی مردم را به باطل خوردن ، حرام باشد که قطعا حرام است سرمایه دینی و معنوی آنان را به باطل خوردن که، صدبارحرام تر است. 

پاره ای از روحانیون ما از جمله آقای مصباح سرمایه های قدسی این مردم را که دیانت باشد آتش زدند و پای اهداف و منافع و پست‌های سیاسی خود قربانی کردند و درجریان انتخاب احمدی‌نژاد ... مشت شان بازشد..، آقای مصباح دیانت را خرج سیاست کرد.


✅ از کارهای آقای مصباح یزدی باید عبرت بگیریم، اگرایشان درحد فلسفه خودش باقی مانده بود بسیار عالی بود اما او پای خودش را از حد خودش فراتربرد و فاجعه آفرید.


✅ مصباح یک فیلسوف بود و فلسفه خوانده بود و خوب هم خوانده بود و گواهی می دهم که فلسفه اسلامی را نیکو می دانست همین و بس ... اما او نه فقیه بود نه آیت الله، نه اهل علم الحدیث بود نه دانش های جدید را می دانست نه تاریخ اسلام را می‌دانست.


✅ با همه کس باید مدارا کرد الا با دشمنانِ مدارا، 

کسانی که با مدارا دشمنی می‌کنند با آنها نباید مدارا کرد شعر حافظ هم می‌گوید: 

با دوستان مروت، با دشمنان مدارا ، اگر من در کنار حافظ بودم میگفتم باید یک بیت به این شعر اضافه کنی که با دشمنان مدارا، مدارا کردن جایز نیست. 


✅ من به آقایان روحانیون گفتم دهان مخالفان را نبندید ، اگرقدرت استدلال ندارید پارگی حجت خود را با سوزن قدرت رفو نکنید اگر باطل شما و یاوه شما ، متعلق به زور و قدرت سیاسی باشد وای به حال شما،

و اگر این سخن شما، سست وغیر واقعی و مربوط به اعتقادات دینی باشد...بدتر..


✅ این آقایان توجه دارند که مسائل خردی را که مطرح می‌کنند و می‌گویند امام زمان درآنجا می‌آید و به داد مردم می رسد چقدر این ضربه به دین است ، از جمله در داستان انتخاب احمدی نژاد و سخنان آقای مصباح پیرامون او... چطورامام زمان به مسائل مهم که درجامعه جهانی و جوامع مسلمین وجود دارد نمی رسد آن وقت می خواهد به داد مسائل فردی و خرد برسد؟!


✅ شاگردان آقای مصباح فریاد می‌زدند که سروش بیاید با مصباح مناظره کند، وزارت اطلاعات بنده را صدا زد و درخلوت خانه های خودشان به من گفتند:

حق نداری لب بجنبانی، حق نداری به مناظره بروی، اصلا حق نداری جواب بدهی که می آیم یا نمی آیم، من اینجا ساکت نشسته بودم وآنها بر طبل مناظره می کوبیدند، که هیچ کس نمی تواند به مناظره استاد اعظم ، فیلسوف بزرگ ،علامه دهر، آقای مصباح یزدی برود و من خون جگر می خوردم و این چنین است که وقتی کسی پشت قدرت قرارمی‌گیرد می‌تواند باطل اورا در یک ضریب بزرگ ضرب کند و به فروش برساند! 

✅ اینها متکلم وحده بودند و هنوز هم هستند و کسی مقابل آنها نمی تواند بایستد یک طرفه سخن می‌گویند و دهان مخالفان را با حیله های متعدد و قدرت سیاسی که دارند می بندند.

@enazemi