تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

دهه ۶۰، قفل ناگشوده

ابراهیم ناظمی :

با دهه ۶۰ چه کنیم که اینقدر مصیبت بر سرمان آوار کرده و می کند راهی که نمی توان رفت و دغدغه‌ای که نمی توان رهایش کرد! اما نابخردان جامعه را همچنان میخواهند به اجبارا در فرهنگ و باور های دهه ۶۰ باقی بگذارند و تغییر نکنند و چشم خود را به تحولات نسلی و اجتماعی۳۵ سال گذر از این دهه را می بندند و نتیجه اعمال و سیاست های خود را در تغییر باور مردم که نتیجه کردار خود آنها است نمی پذیرند ،نمی خواهند بپذیرند که بابا ۳۵ سال از آن سال ها سپری شده و تا الان باید به پیشرفتها و تحولات اجتماعی بزرگی دست می یافتیم، و یا حداقل افکار دهه ۶۰ بیشتر در جامعه دینی تقویت می شد و آرزوهای جوانان و شهیدان برآورده می شد، برآورده که نشد هیچ، حاکمان میخواهند فقط میوه چین درخت پوسیده دهه ۶۰ باشند، دهه شصت دوره ای بود پر از اعتماد و اطمینان، باور ،خوش بینی، امید، صفا، عشق ،ایثار و آینده نگری جوانان، در این دهه جوانان با تمام وجود در راه اهداف متعالی ایران و اسلام کوشیدند و بسیار جانفشانی کردند، به روی مین رفتند، خط شکن بودند، سینه سپر کردند ،و سینه سوختند، اما... اما چه شد ؟ نتیجه نداد که هیچ، اکنون پس از ۳۵ سال حسرت متوجه شدند که چقدر بازی خوردند این بازی را هنوز هم کسانی در این کشور ادامه می دهند و به زور تبلیغات تلویزیونی بر فریب افکار عمومی ثابت قدمند و غافل از آگاهی جامعه میخواهند هنوز هم مردم را صوری بر همان باور نمایش دهند و ابزار اهداف و سیاست های خود سازند و مسرور از کرده خود، خلاف مسیر اکثریت مردم شنا کنند و غافل از تغییر افکار و باورهای مردم، بر طبل تبلیغات آن دوره بکوبند و شعور جامعه را نادیده بگیرند که بزرگترین اهانت به جامعه و مردم است و این روش البته بهترین ترفند برای نابودی همه ارزشهای انسانی و اسلامی و اجتماعی شده است و حسرتی جانکاه دردل مردم و جوانان حال، گذشته و آینده میگذارد که شاهد بی ثمر بودن تلاشهایشان هستند، شاهد به هدر دادن خون شهیدان هستند، شاهد نا امیدی ها و نیز امیدهایی که به هیچ روی و با هیچ تغییری جبران نشده و بلکه پسرفت های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی، جامعه را روز به روز به واپسگرایی رسانده و به کلی از اهداف خود دور کرده است و همانطور که سید محمد خاتمی در مزار امام خمینی گفته باید حسرت انحراف از اهداف انقلاب را بخوریم.

آنچه امروزه مردم به آن باور دارند بواقع دقیقاً پشیمانی است که متوجه افکار و اندیشه های دهه ۶۰ و نسل های بعد شده و متاسفانه با گستاخی تمام این روزها نیز در برنامه های مختلف و تبلیغات تلویزیونی تاکید بر زنده نگه داشتن حال و هوا دهه ۶۰ می شود و این تلاش ها بوی فریب به خود گرفته است، فریب که تنها عده ای خاص را در صدر نشانده و متنعم از سفره اموال ملت به قیمت نابودی ایران کرده و کثیری از مردم در آرزوها و ارزشهای متعالی آن درجا خورده اند و می بینند که پسرفت ها بدجور جان فرسای جامعه شده است، و پیشرفت ها را دست نیافتنی کرده و قفل دهه ۶۰ را نا گشوده باقی گذاشته است!!

بازتاب ممانعت استفاده از شبکه های مجازی

    شبکه های مجازی مسدود است و با فیلتر شکن ها هم سخت باز می شود و روی اعصاب و روان مردم راه می رود.

به یقین این محدودیت موجب جبهه گیری تند تر مردم شده و تغییر ذائقه و باور مردم در قضاوت ها پیرامون مسائل سیاسی و اجتماعی را باعث می شود .

هرچه محدودتر مقابله سخت تر

هرچه محدودتر سخن ها تندتر و  گزینش ها خلاصه تر

هرچه محدودتر مردم لج باز تر ،کنجکاو تر و بلیغ تر

خود دانید !!!

الوعده وفا به آنها که می گفتند فضای مجازی را نخواهیم بست، چرا که روان مردم و دانش آموزان به هم میریزد.

پیشرفت یا پسرفت، مسئله این است


 ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:
شماره ۴۵۶
تیتر پروژه انزوای ایران با بازیگران جدید، در روزنامه خراسان ۲۸ دی ماه ، مرا ناچار از بیان یک نکته ناگفته نمود که همیشه از کنار آن بی اعتنا عبور کردیم !!
شنیدید که بارها جناب آقای رئیسی گفته اند ما همچنان به پیشرفت ادامه خواهیم داد و نخواهیم گذاشت قطار حرکت پیشرفت ایران متوقف شود ! این بیان خبر از یک ضمیر ناخودآگاه میدهد که سالها مانع پیشرفت ایران بوده است و امروز که فرد در صدر نشسته میخواهد با این ادعا، مفهوم وارونه به آن بدهد به واقع مخالفت با پیشرفت های واقعی ایران در ذهن جناب رئیسی و همفکران ایشان سالها وجود داشته اما در عین حال اکنون اظهار می‌کنند که ما همچنان به پیشرفت ادامه خواهیم داد و نخواهیم گذاشت کسانی مانع پیشرفت شوند!
اما باید پرسید چه کسانی اکنون در نظام یکدست شما ، مانع پیشرفت می شوند، در حالی همه چیز بر وفق مراد جنابعالی است.
نتیجه عملکرد ۴ دهه گذشته هم در کشور موید موضوع است و معلوم است که در سالهای گذشته چه کسانی مانع حرکت سازنده دولت های قبل بوده اند و الان در راس امور اند.

به واقع کسانی امروزه در راس مملکت هستند که در گذشته نخواسته اند ایران مسیر ترقی و پیشرفت و تغییر را طی کند یکی از نشانه های بزرگ این ادعا همین که ایران در حال حاضر نزد جهان منزوی شده و اخیراً هم کشورهای غربی از همین انزوا خبر می دهند و مقبولیت در داخل نیز به شدت تنزل یافته است و کشور هایی مانند چین و روسیه نیز همواره ضمن طرح ادعاهای دوستی با ایران، از پشت به ما خنجر میزنند!! (یادداشت فرا خبر خراسان ۲۸ دی) حتی کشور کره جنوبی نیز اخیراً به جرگه تهدید کنندگان  ایران پیوسته که نقل همین روزهای رسانه هاست، (( خراسان نوشته : همزمان با افزایش فشار کشورهای غربی علیه ایران،رئیس جمهور تازه کار کره جنوبی نیز اظهارات مداخله جویانه ای بر ضد کشورمان بیان کرد
او خطاب به سربازان کشورش گفته: «شما این جا هستید زیرا امارات ، ملت برادر ماست و دفاع از امنیت ملت برادرمان به اندازه امنیت کره جنوبی مهم است، دشمن و تهدید اصلی برای امارات، ایران است و دشمن ما هم کره شمالی است... ما در موقعیتی بسیار شبیه امارات هستیم.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۸))

در هر حال آنچه مورد نظر است توجه به اینکه ملت چگونه باید در این میان، افکار دشمنان پیدا و پنهان سرزمین مظلوم ایران را بخواند و عملکردهای مسئولان را مورد تجزیه و تحلیل واقعی و مداقه قرار دهد که در یابد چه کسانی مایل به پیشرفت ایران هستند و چه کسانی نیستند و یا چه تصمیمات و عملکرد هایی موجب پیشرفت و یا موجب پسرفت ایران می شود؟ موضوعی که البته باور آن بسیار سخت است به طوری که با تصورات بسیاری از ما، این مقوله درست از آب در نمی آید و باور دشمنی برخی با ایران، از درون کشور هم ، اعجاب برانگیز است.
در امور داخلی کشور نیز، مسائل و دغدغه ها و مشکلاتی که هر روز جلوی پای مردم قرار دارد و هر روز افزون تر هم میگردد گواه مقصود است که آیا این تصمیمات و عملکردها موجب پیشرفت است یا پسرفت؟؟
خوب میدانیم که یکی از موانع پیشرفت، وجود فرهنگ پاچه خواری، تملق و چاپلوسی است که اگر برچیده شود،بسیاری از کارها در مسیر حقیقت و راستی و علم و منطق پیش خواهد رفت.

❇️ اما چهار نظر از انبوه پیامهای روزانه مردم در ستون روزنامه خراسان ۲۸ دی که گواه دغدغه و عدم پیشرفت در کشور است.
✅ به نظرم سوار قطار پیشرفت هستیم ولی داره به عقب حرکت می کنه.

✅ آقای رئیسی! این آمارهایی که به شما می دهند در حد حرف است، عمل در کار نیست!

✅ اون از اینترنت، این از گاز، اون از برق، این از مرغ و تخم مرغ! یعنی روزی نیست مشکلی افزوده نشه! مردیم از این همه خوشی!

✅ برای فرار از مشکلات خودمان، مشکلات دیگرکشورها رو مثال می زنن! چرا نمی‌گن تو دیگر کشور ها، رفاه چطوریه؟


سکوت و بی اعتنایی دولتمردان سابق در برابر مشکلات

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار
شماره ۴۵۸
سکوت معنادار دولتمردان تدبیر و امید یعنی دوره ریاست جمهوری آقای روحانی در عدم اعتنا به انبوه مشکلات جامعه از جمله (برجام، دلار ، طلا، مسکن، اشتغال،روابط دیپلماتیک ایران با اروپا و آمریکا و حتی شرق و حتی کشورهای عربی خلیج فارس، اوکراین، فلسطین،عراق و ..) جالب توجه است.
اگر یادتان باشد در دوره دولت تدبیر و امید همواره تریبون ها علیه دکتر روحانی و عملکرد دولتش داغ بود و از سوی دیگر هم تریبون های حداقلی دولت، در تحریم و سانسور شدید رسانه ملی قرار داشت، و سیمای جمهوری اسلامی به اجبار گاهی از جلسات هیات دولت و یا شوراهای تصمیم‌گیری، یک یا دو جمله یا بهتر بگویم ۱۰ الی ۱۵ ثانیه مطلب و خبر پخش می کرد آن هم نکته هایی که می توانست ذهنیت جامعه را نسبت به دولت بدبین کند، و هر چه دکتر روحانی میگفت مردم را بدبین نکنید کسی توجه نمی کرد، اما در حال حاضر همه ی تریبون ها در اختیار دولت است، دولتی یکدست که مجلس و قوه قضاییه را هم، همراه خود دارد، و ساپورت دولتند، نهادهای تحت امر مقام رهبری و تریبون های جمعه و جماعات هم با دولت همسویند، اما هچنان ناکارآمدی نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی جلوه گری مینماید و هر روز بر مشکلات افزوده می شود، و مشکلات رگباری و عجیب و غریب، از تغییرات و تصمیم سازی ها و طرح های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نمود پیدا می کند و سرگردانی دولت را نمایش میدهد و لنگ بودن همه امور را هر لحظه به ذهن می آورد و هر روز بدتر از دیروز، تورم، بیکاری، گرانی، فقر، نارضایتی مردم رو به افزایش است و ندانم کاری و سایر معضلات( قیمت خوراکی ها،بلیط هواپیما، کمبود گاز، قطع اینترنت و گرانی دارو و سرم، ناکار آمدی سیستم اداری و آموزشی و...) را در مقابل دیدگان مردم، به نمایش میگذارد،و حتی استاندارهای کیفیت هوا هم در شرف تغییر است و کاری از دولت ساخته نیست و گرهی از مشکلات باز نمی شود و هدف محسن رضایی مشاور اقتصادی رئیس جمهور که می خواست ریال را هم مثل دلار و یورو جزو سه ارز برتر جهان کند تحقق نمی پذیرد و زنان تاثیر گذار هم، بی تاثیر بر جهان ،ایران را ترک می کنند!! و ۲۱ میلیارد تومان هزینه سفر و اقامت ۵ روزه پشت دست دولت می گذارند.
حال در این میان سکوت دولتمردان گذشته، معنادار است، آنها به کنار نشسته اند و فقط تماشا می کنند و زیر لب می خندند و در محافل خود پچ پچ می کنند و البته مثل مخالفان خود که هر لحظه سنگ اندازی در کار دولت داشتند مقابله به مثل نمی نمایند. دراین باره باید بپذیریم که جناح اقتدارگرا، تمام کاردانهای اجرایی و اقتصادی و سیاسی کشور را ازخود رانده و اکنون با طرحهای پی در پی حتی ساختارهای منظم را هم به هم می ریزد( کالا برگ)
بااین حال بازهم،آنها که سر از پا نشناخته، در صدد تخریب دولت تدبیر و امید بودند الان هم در محافل عمومی و خصوصی، مشکلات را به گردن دولت سابق، آمریکا و اصلاح طلبان می‌اندازند و در کمال گستاخی می گویند مشکلات از آنها به ارث رسیده است.

سه امیر کبیر در ایران

میرزا ابوالقاسم فراهانی

میرزاتقی خوان امیر کبیر

اکبر هاشمی رفسنجانی