تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

✅ حجاب که اسلام نیست اسلام هم که فقط حجاب نیست

ابراهیم ناظمی خبرنگار:  

شماره ۴۴۴ /۲۰ اسفند۱۴۰۲

فیلم برداری غیرعقلانی یک طلبه در قم از یک زن فرضا بد حجاب مرا وا داشت تا نکته ای را در باره لباس روحانیت بنویسم که خود را به این واسطه آقا و راهنمای مردم و ضامن ناموس دیگران میدانند!! 

 می گویم حجاب که اسلام نیست، اسلام هم که فقط به حجاب نیست، پس پافشاری برنوع پوشش زنان که همواره درجهان بشریت تغییر کرده برای چیست ؟اصرار برنوع خاصی از پوشش که بویژه منطبق برنظریک قشرباشد نمی تواند امری معقول و قانونی تلقی گردد، پس چه لزومی بر اصرار و دخالت در زندگی دیگران و انتخاب پوشش بانوان است. 

 پوشش اجتماعی تمایلی ذاتی و عقلانی است، حیا درهمه انسانها وجود دارد مگراینکه حیا به تَبَع برخی نارضایتی‌ها ازمرزعقلانی و عرف اجتماعی خارج و به لج بازی برسد. 

 اگرنوع پوشش زنان جامعه، اسبابی برای کسب درآمد، یا مسئله‌ای برای تحکم و فخر فروشی، وبهانه ای برای  تحقیرمردم و مسئله ای برای دینی خواندن یک حکومت از سوی روحانیت باشد،از اساس باطل ودارای اشکال است. 

اگرنگاهی به نوع لباسی که امروزه به عنوان لباس روحانیت شناخته شده وگفته می شود در دوران صفویه (۹۰۷ تا۱۱۳۵ ق) جایگاه یافته بیندازیم شهرتی خاص نمی آورد که هر امری از ناحیه آنها صادر شود واجب الاطاعه برای دیگران باشد. 

لباس روحانیت درگذر زمان بر دوش یک عده طلبه علوم دینی قرار گرفته وبه یک نماد عقیدتی شهره یافته است. 

 ما نسل‌های قبل خودمان را هم به یاد می‌آوریم که نوع پوشش آنها لباده ای بلند وعمامه ای با یک سرآویز بر شانه و یا بردور گردن بوده است که در سایربلاد هم مشابهت داشته است.  

 حتی علاوه بر کشورهای عربی، کشورهای خاور دور و کشورهای چین و هندوستان قدیم هم مثل اعراب از لباس‌های بلند مانند عبا و قبا و لباده استفاده می کردند که این پوشش دراکثرمردم جهان تغییریافته و فقط بر دوش آنانی باقی مانده که خود را صاحب مکتب خانه ها وعلوم دینی دانسته اند تا اینکه امروزه به لباس خاص روحانیت درآمده و به اشتباه آن را لباس پیامبرمی خوانند. 

 من خودم به یاد دارم که پدرم سال‌ها عمامه به سرداشت عمویم همچنین بسیاری ازدرگذشتگان ما همه عمامه به سر بودند و لباس‌هایی بلند می‌پوشیدند و اگر فقط خواندن و نوشتن بلد بودند به آنها ملا می‌گفتند. 

با همه این احوالات لباس آخوندی این وظیفه مندی را برای فرد معین نمی سازد که خود را مدافع ناموس دیگران بخواند و وقت و بی وقت برای مردم تعیین تکلیف کند، 

آیات عظام شبیری زنجانی، سبحانی، فیاض، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، صانعی و صافی گلپایگانی قبلا فتوا دادند که فیلم برداری و یا عکس برداری از دیگران بدون اذن آنها، فعلی غیرمجاز وحرام شرعی شمرده می شود.

حال اگر این کار از سوی یک طلبه باشد حرام ترو قبیح تراست وهیچکس این اجازه را ندارد که ظامن ناموس دیگران باشد بلکه فقط می تواند ظامن ناموس خود باشد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد