تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تغییرو تحول در خلق و خوی انسان

 

انسانها همه تغییر پذیر هستند ودر دوران حیات خود. دچار تغییر وتحول می‌شوند ، همان انسانهایی که رئوف و مهربان هستند ودر حقیقت از خود عصیان گری نشان نمی‌دهند .ممکن است در شرایطی از زندگی تغییر کنند و به انسانهای خشن , عصیان گر وظالم وقدرت طلب تبدیل شوند. انسان ها در عمق فطرت وجود خویش ، همواره در صدد رسیدن به کمال , انجام ثواب , نزدیکی به خدا ، انجام خیرات و شیفته محبت ها و هستند ، اما درمیان همین انسانها افرادی وجود دارند که وقتی  نفس شیطانی وعشق دنیا پرستی و حب مال وجاه طلبی ، وعشق قدرت , آنهارا فرا می‌گیرد همه ثوابها ,همه کمالها و همه ارزشها را فدا می کنند تا به لذت شهوانی , جسمی وروحی خود برسند . چنین اشخاصی عمدتا در محیطی ساخته می شوند که در آن روابط اجتماعی افراد نابسامان و غیر اصولی است , و ضد ارزشها بیشتر حاکمیت پیدا کرده است وقتی رفتارها بر خلاف شئونات دینی و اخلاقی و عرف اجتماعی است , انسان ها به بیراهه کشانده می شوند  و راه سعادت خود و یا راه پیشرفت را در کج روی های زیرکانه می‌بینند .

اماسخن این کتاب معطوف به گذشته ی افراد نیست . خداوند انسانها را عاقل آفریده که در هر برهه از زمان ودر هر شرایطی از زندگی راه رستگاری را پیشه خود سازند و اما بسیاری افراد دراین رابطه دچار غفلت و گمراهی می شوند .

سخن این کتاب با کسانی است که احساس خود برتر بینی دارند و عصیانگر به حساب می آیند . و در این عصیان گری  ظلم و تعدی را بر دیگران روا می دارند  و قدرت اجتماعی خود را بر هر چیز رجحان می دهند و فریب نفس اماره را می خورند . واز راه صحیح خدمت به خلق خارج می شوند و این افرا چه بسا در مواقعی ، دین را به دنیای خود می‌فروشند .

این افراد به نظر، انسانهایی هستند که از راه اصولی واولیه زندگی شرافتمندانه ، به دور افتاده اند  وبه فرد محوری مبتلا شده اند و به خوی تجاوز , زور , تکبر, خود خواهی وخود محوری وخود برتر بینی دچار گشته اند ، و شیفته دنیا و زیورهای دنیا گردیده اند وآخرت خود را به خوشگذرانی واستراحت طلبی دنیا می فروشند ، و در این را از کسب منافع مادی ولو به قیمت تضییع حقوق دیگران ابایی ندارند .

تشنه گان قدرت درعصرهای تاریخی مختلف و با مرام ها ومسلک ها و عقاید گوناگون خود ، چه مذهبی وغیر مذهبی ، که بر جوامع تسلط می‌یافتند موجب انحراف در اعتقادات و استعدادهای امت ها شده اند.و با بد عمل کردن خود مردم را گمراه ساخته اند.و با پیمودن راه خطا ، گمراهی را در جامعه و بویژه نسل جوان  بیشتر کرده اند .

 

ازکتاب تشنگان قدرت صفحه 38

نظرات 2 + ارسال نظر
نثرما پنج‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 01:49 ب.ظ http://nasrema.blogspot.com

سلام.
خیلی جالب است ! نوشته اینبار شما همراه شد با یک مصداق بارزی که خ.د من همزمان درگیرش شدم. باور نمی کنید کسی که من بسیار با او قاطی بودم و بارها از معایب دنیا و قدرت و ... داد سخن گفته بودیم به یکباره فقط به خاطر چند ریال ناقابل دنیا اون طرف نوار شیفتگی به قدرت را برایم گذاشت. هرچه طرف دیگر نوازنده بود این طرف نوار گوش خراش و دل آزار بود. ای دل غافل.

با سلام
درباره جامعه ما، مسئله بیماری اجتماعی است و درمان آن نیاز به درمان ریشه ای برخی روندهای ناسالم اقتصادی دارد...متأسفانه جناح بازار اجازه درمان قطعی این معضلات را نمیدهد و همین، سن فحشا را در جامعه نزدیک به چهارده سال کرده است. اینکه چرا جناح راست ایران اینقدر منحرف و مسبب انحطاط اخلاقی جامعه ایران است میتوان به شرح بسیار نشست اما دلیل اصلی آن، کمبود شخصیتی، عقب ماندگی روحی، احساس تحقیر و همان چیزی ست که قرآن کریم از آن با صفت زشت "حسادت" نام بُرده است:بگو پناه میبرم از شر حسود، بواسطه حسودیش...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد