تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

طالبان را آمریکا به قدرت رساند

طالبان را آمریکا درافغانستان به قدرت رساند.

ابراهیم ناظمی روزنامه نگار:
شماره ۳۰۸
تحولات چند ماه گذشته نشان می‌دهد که قطعاً مذاکرات دوحه قطر در دوره ترامپ و دوره اخیر بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا دارای نوعی پذیرش دو طرفه برای آینده افغانستان و به قدرت رساندن طالبان بوده است اگرچه دو طرف احتمالا برای رسیدن به اهداف خود بده بستان هایی داشته‌اند اما این موضوع که تمام عاملیت را به طرف آمریکایی ها نسبت دهیم هم کافی نیست،اینکه آنها با یک برنامه‌ریزی ویژه توانستند آینده افغانستان را رقم بزنند دورازذهن نیست اما اشتراکات و منافع منطقه همه گیرترازاین حرفهاست.

نکته حایزاهمیت اینکه طالبان پس از دو دهه جنگ و درگیری با چراغ سبزآمریکا به قدرت رسید و کشورهای منطقه نیزبا این هدف به واسطه خروج امریکا از افغانستان همراه شدند.
اما آیا طالبان درآینده قدرت را تقسیم خواهد کرد؟

پر واضح است که اگر طالبان بتوانند به قبضه کامل قدرت درافغانستان اقدام کند به یقین نخواهد توانست مشروعیت حداکثری را نیز کسب کند چرا که از همین حالا مشخص می نماید که اکثریت مردم افغانستان دل خوشی از طالبان ندارند و در فکر فراراز دست طالبان هستند و ازهمین روست که به نظر می رسد کشورهای منطقه نیزهمکاری حداقلی با طالبان داشته باشند دیگر اینکه اکنون مشروعیت جهانی طالبان در هاله ای از ابهام است و کشوری هنوز آنان را به رسمیت نشناخته است.

این گروه دارای رفتارهای افراطی و غیر قابل تغییراست و افراطی های متعصب و مدعی شریعت دردرون طالبان نیز نخواهند گذاشت که آنها به یک ساختار قابل قبول دست یابد.

این نکته مهم هم نباید از نظر دور بماند که با روند فعلی سیاست در افغانستان، این کشور دوباره مامن سران القائده می‌شود به طوریکه گزارش ها حاکیست امین الحق که ازاو به عنوان یکی از نزدیکان بن‌لادن یاد می‌شود وارد ننگرهار درشرق افغانستان شده است اما این حضور را سخنگوی طالبان تایید نکرده البته این به معنی نبود شواهد حضور او درافغانستان هم نیست.
با این روند آیا طالبان خود را بدهکار آمریکا خواهد دانست و برای امنیت و پیشبرد امور سیاسی با این کشور رایزنی خواهد داشت؟
باید منتظر رخدادهای آینده باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد