تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

   دیدگاه     

                                                                         (   ابراهیم ناظمی   )

کاهش سود تسهیلات بانکی گامی مهم برای رونق تولید


درآمدهای بانکی در کشور یکی از مسائل بسیار مهم است که تنها از ناحیه تسهیلات و ارزش افزوده منابع اقتصادی و تورم بدست می‌آید.

درواقع می‌توان گفت که هیچ ارگان و سازمانی به مانند بانک‌های کشور از درآمدهای سرشار در بازار بی‌ثبات پولی کشور برخوردار نیستند و بدون زحمت هر سال بر سرمایه‌های ثابت و درآمدزایی آنها افزوده می‌شود.

پرواضح است که سود تسهیلات بانکی در کشور امان مردم را بریده وتاکنون نیز ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیک اقتصاد کشور شامل تولید، اشتغال و خدمات وارد کرده است به‌گونه‌ای که مردم نیز دراین چرخه معیوب، توان دریافت و پرداخت تسهیلات بانکی را نیز ندارند و ناچار دست از تولید و اشتغال مناسب می‌کشند و به سمت واسطه‌گری و دلال‌بازی و نیز سپرده‌گذاری در بانک‌ها روی می‌آورند.
دربحث طرح کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی که اخیرا فوریت آن به تصویب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است تنها برخی ازمدیران بانک‌ها ساز مخالفت باآن را سرمی‌دهند درحالی که آحاد مختلف مردم این امر را مثبت تلقی کرده و آن را موجب اصلاح سایر مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی درکشور می‌دانند.

برخی از مدیران بانک‌ها کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را موجب افت سپرده‌های مردم در بانک‌ها می‌دانند واین ادعا را مطرح می‌سازند که اگر سپرده‌های مردم در بانک‌ها کاهش یابد میزان کمتری وام نیز به افراد جامعه داده خواهد شد در حالی که این مطلب چندان واقعیت ندارد و نه تنها سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها کاهش نخواهد یافت بلکه در ازاء کار و تولید بیشتر، مردم پول خود و وام‌های بانکی را به جریان می‌اندازند و سپرده‌های مردم نیز نزد بانک‌ها افزایش خواهد یافت و ملاک واقعی دراین‌باره و برای متولیان اقتصاد کشور باید گردش پول ورشد تولید باشد نه رشد سپرده‌گذاری‌ در بانک‌ها و به صرف اینکه سپرده‌های مردم در بانک‌ها کاهش یابد زیانی متوجه اقتصاد کشور وتولید نخواهد شد بلکه مسیراستفاده از پول و سرمایه راه صحیح خود را بازخواهد یافت و تولید و اشتغال رشد خواهد کرد و از بازار واسطه‌گری وکسب سودهای بدون زحمت در بازار توام با ربا جلوگیری خواهد شد.نکته دیگر اینکه چه وقت بانک‌ها همه سپرده‌های مردم را در قالب وام به متقاضیان بازپس داده‌اند؟ پاسخ این سئول روشن است و آن اینکه مردم برای گرفتن یک وام از سیستم بانکی باید هفت‌خوان رستم را سپری کنند و درقبال اخذ وام چند برابر وثیقه و ضمانت بگذارند که این موضوع از عهده افراد کم‌بضاعت خارج است و در واقع اکثر وام‌ها نیزنصیب اشخاصی می‌شود که از پشتوانه پولی واعتبار اجتماعی برخوردارند.

ازسوی دیگر امروزه بنگاه‌های اقتصادی مانند بانک‌ها و شبه بانکها به دلیل سودهای فراوانی که ازناحیه اعطاء وام به نیازمندان می‌دهند هرروز چاق‌تر و سرمایه‌دارتر می‌شوند و بدون زحمت بر ثروتشان افزوده می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد هیچ اهرمی مانند افزایش غیرمتعارف سود تسهیلات بانکی نمی‌تواند اقتصاد کشور وپیکره تولید و اشتغال را تحت‌تاثیر منفی قرارداده و ضربه سهمگین برتولید وارد می‌کند. پس باید که خط پایانی برافزایش نادرست نرخ سود تسهیلات بانکی از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی کشیده شود تا جلو رشد روزافزون تورم قیمت‌ها نیز سد گردد و رقم سود تسهیلات بانکی به زیر ده و در سالهای آینده مانند سایر کشورها به کمتر از 4درصد کاهش یابد.

واضح است که بالابودن بهره‌های بانکی در کشور امکان سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و خدمات را از مردم و جامعه سلب می‌کند. درصورتی که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی واخذ وام‌های کم‌بهره توسط مردم می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد کشور منجر شده و مانع ایجاد و گسترش بازار رانت‌خواری درجامعه و شبکه‌های غیرتولیدی شود.

 

چاپ شده در روزنامه خراسان 4/11/1383 صفحه 6

نظرات 3 + ارسال نظر
محمود یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 03:54 ب.ظ http://www.xmx.blogsky.com

سلام متشکرم که نظر دادید

سازمان انجمنهای اسلامی خیزش سرخ ای دوشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 08:48 ق.ظ http://www.khizeshsorkhblogspot.com

با سلام
برادر عزیز پس از خواندن مقاله شما نمیتوانیم تعجب خود را از یک نکته در نوشته های شما دوست گرامی پنهان کنیم؛ فرموده اید:"دربحث طرح کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی که اخیرا فوریت آن به تصویب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است "(!) کُدام نمایندگان محترم؟ اگر معیار شما برادر خوب امام (ره) میباشد، موازینی که نمایندگان مجلس هفتم توسط آن به مجلس راه یافتند، بر خلاف قید محترمانه ای است که شما پشت سر راه یافتگان مجلس از آن استفاده مینمائید،امام بارها از میزان رأی مردم است سخن گفتند و اینکه اگر دو سوم مجلس به طرحی رأی دادند آن طرح نیاز به تأئید شورای نگهبان ندارد، آیا این وصایا ذره ای عمل شد؟...باقی بحث بحثی است که خود میتواند محل مناقشه باشد، در کشوری این پائین آوردن سود بانکی به قول شما:" درصورتی که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی واخذ وام‌های کم‌بهره توسط مردم می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد کشور منجر شده و مانع ایجاد و گسترش بازار رانت‌خواری درجامعه و شبکه‌های غیرتولیدی شود." که بازار بلافاصله جای سودهای بالای بانکی را نگیرد، تا این بازار است و مراجع تقلید ما محکم درباره بازار حرفی نمیزنند این مشکل پابرجاست. شما دو، سه بار از مجلس با عنوان نمایندگان محترم مجلس نام بُردید. در خبرها داشتیم نوه ی امام از اینکه برخی روند تخریب دولت را شدت بخشیدند گلایه داشتند، برادر خوبم ارتجاع از راه امام اگرچه جذاب به نظر میرسد اما مسیری ست سنگلاخی و به قول امام (ره): (ما اسلام متحجران مقدس مآب، اسلام بادیه نشینان جاهلیت، اسلام کاخ نشینان واپسگرا و در یک کلام اسلام آمریکائی را نمیخواهیم.) با تشکر از شما برادر خوب که انتقادهای ما را تحمل میکنید.

المیرا سه‌شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 10:52 ق.ظ http://asemoun-hasty.blogsky.com

سلام ممنون از اینکه به من خوش آمد گفتی وب قشنگی هم داری بازم پیش من بیا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد