تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

رقابت احزاب و اعتلای کشور

رقابت احزاب و اعتلای کشور

 

برای پیشبرد اهداف اجتماعی جامعه .بهترین راهبرد .استفاده از فکر و تجربه جمعی است .که در این رابطه فکر و تجربه جمعی از گروههای کارشناسی و تخصصی ناشی می شود و تصمیم جمعی بهتر از تصمیم فردی کارساز می افتد .

جامعه ما نیز برای رسیدن به این هدف باید راههایی از جمله تشکیل احزاب و تشکل ها را طی کند و احزاب نیز باید گسست های موجود میان خود و مردم را بر طرف نمایند  و جامعه نیز به سوی تشکل های حزبی روی بیاورند

کما اینکه از اول انقلاب اسلامی نیز چنین بوده و استفاده از فکر جمعی با تشکیل گروههایی در قالب شوراها . انجمن ها .اتحادیه ها و سایر تشکل ها مورد عنایت ویژه قرار داشته است .

امروز نیز پیشبرد امور با کار جمعی و حزبی میسر است و طبیعی است که کار جمعی و گروهی نقش آفرین تر و مثمرالثمرتر است و لذا باید برای رسیدن به جامعه ای متعالی و مردم سالار. گرایش حزبی بوجود آید و اقشار جامعه برای شناخت بیشتر از مسائل . از گروههای فکری و کارشناسی مانند احزاب بهره گیرند که همیشه نیز مورد تاکید مسئولان است چرا که احزاب می توانند پایدار بمانند و همیشه پاسخگو باشند .احزاب شناسنامه دارند و در مسیر فعالیت های خود از مسائل مختلف کشور تجربه و شناخت  پیدا می کنند . اما افراد عادی جامعه . نه تجربه احزاب را دارند و نه شناخت آنها را و نه به تجربیات اجتماعی و تاریخی توجه دارند و نه به آموخته های علمی و تجربه های سیاسی . اجتماعی .اقتصادی و فرهنگی .

البته این اعتقاد به آن معنی نیست که مردم آگاهی ندارند بلکه همین مردم هستند که شناخت از احزاب پیدا می کنند و یا بر اساس خط مشی احزاب عمل می نمایند و با رویکردشان به احزاب . به آنها اعتبار می دهند و یا آنها را از اعتبار ساقط می نمایند .

مردم عادی کمتر فرصت شناخت افراد نوظهور را در عرصه سیاسی و اجتماعی می یابند و ممکن است به پیشینه و آینده افراد کم توجهی کنند اما احزاب واقعی با شناختی که در امور سیاسی و اجتماعی کسب می کنند پدر بزرگان جامعه به حساب می آیند و به یقین پدر بزرگان جامعه که عمری را تجربه کرده اند و سردی و گرمی زندگی و امور کشور داری را شناخته اند صلاح مملکت را بهتر می دانند

 جامعه نیز البته . در دید کلان از فکر حزبی و فرهنگ ملی برخوردار است . همین که مردم گرایش مذهبی را در اولویت تصمیم های خود قرار می دهند و مطابق با فرهنگ خود فکر می کنند و متناسب با آن مطالبات دارند در واقع پیرو یک تفکر و یا طرفدار یک حزب فراگیر به پهنای تمام ایران هستند .

احزاب خانه های مطالعه و شناخت هستند . البته همین احزاب را هم باید شناخت و به فکر و اندیشه و هدف آنان توجه داشت .طبیعی است حزبی که خط مشی و فکر شفاف و همه پسند و سیاست همه جانبه گرایی نداشته باشد طرفداران دائمی نخواهد داشت.  لذا احزاب نیز باید خود را بسازند و آموخته های فراوان و تجربیات فراوان و گرانبها بدست آورند و در مجموع بهترین باشند . مردم هم باید به بهترین ها عنایت داشته باشند .

از طرف دیگر احزاب اشخاص را مقطعی نمی شناسند و توانمندی های آنها را محک می زنند و پیرامون آنها و استعدادشان به مطالعه می پردازند

یکی از زیان هایی که در بی اعتنایی به احزاب متوجه "مملکت " و " مردم " می شود . این است که افراد جامعه .بدن توجه به تجربیات . شناخت . مطالعه . کارکردها و ملاحظات احزاب .به اشخاص رویکردی ناشی از تشخیص مقطعی و زود گذر دارند و چنین افرادی به فرض کسب اقبال عمومی . می توانند در آینده خود را از پاسخگویی معاف بدارند . اما احزاب همیشه پاسخگو هستند . حتی اگر چندین سال از حاکمیت یک حزب سپری شود . باز هم حزبی که سال ها حاکم بوده و قدرت اجرایی را دراختیار داشته است باید پاسخگو باشد و باید تاثیر سیاست های مثبت و منفی خود را در دوران حاکمیت و پس از آن بپذیرد و در مقابل آن پاسخگو باشد . لذا به یقین کارکرد یک حزب و کارکرد بک فرد با یکدیگر قابل مقایسه نیست .

حزب می تواند با تمام نیروهای کارآمد . تجربه آموخته و هدف دار کار کند و امور کشور را به پیش ببرد و برای بهتر کار کردن رقابت داشته باشد اما فرد . به تنهایی قادر نیست تمام امور کشور را هماهنگ به پیش ببرد . مگر با اتحاد و انسجامی که با تدبیر و مدیریت قوی و کار گروهی .ایجاد کرده باشد که آن هم در نوع خود یک کارجمعی و حزبی محسوب می شود . اما اگر چنین توانایی هایی  در فرد نباشد که بتواند مدیریت یک تفکر را در جامعه به عهده بگیرد به یقین افراد دیگر او را تحت سیطره قرار خواهند داد و سررشته امور کشور از دست او خارج خواهد شد و مسائل جامعه باری به هر جهت خواهد بود و این یعنی اتلاف وقت . اتلاف انرژی . اتلاف نیرو و استعداد ها و اتلاف امکانات که در واقع شروع از نقطه صفر است .

نظرات 4 + ارسال نظر
مهدی چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 11:41 ق.ظ http://www.ganj-e-sokhan.blogsky.com

سلام
روز مادر رو بهتون تبریک میگم.
وبلاگت عالیه. از مطالب زیبایی که در مورد سیاست و اقتصاد می نویسی واقعا استفاده کردم و لذت بردم.
اگه وقت کردی یه سری هم به کلبه درویشانه ما بزن. خیلی خوشحال میشم اگه نظرتو هم در مورد مطالب وبلاگم بدونم.
خیلی خوشحال شدم که باهات آشنا شدم.
موفق و موید باشی

مهدی جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 02:48 ب.ظ http://www.ganj-e-sokhan.blogsky.com

سلام
اگه مایل هستی که طرح قالبت عوض بشه از بین قالبهای رایگانی که در وبلاگم برای همه بازدیدکنندگان گذاشتم میتونیی استفاده کنی.
من پیشنهاد می کنم از قالب لیست سیاه یا مدرن استفاده کنی. بازهم سلیقه خودت بهتره.
فقط کافیه کد این قالب فعلیتو در داخل ورد ذخیره کنی و سپس کد جدید رو به وبلاگت بریزی. و بعد از اون اطلاعات ویادداشتهای قبلیتو بریزی در داخل قالب جدید.
موفق باشی

محمدمحتشمی شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 03:33 ق.ظ http://mohmohta.blogsky.com

سلام سیاست پدر و مادر نداره سعی کن خیلی به پروپاش نپیچی
اگه دوست داشتی به منم سربزن
نظر هم یادت نره

محمدمحتشمی یکشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 05:16 ق.ظ http://mohmohta.blogsky.com

سلام
ممنون که به من سزردی
اگه آپ کردی خبرم کن
راستی من لینکت رو تو وبلاگ میذارم
توام..........
فعلا بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد