تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

جزئیات افزایش حقوق کارگران در سال 85

جزئیات افزایش حقوق کارگران در سال 85

 
حداقل حقوق و مزایای کارگران که برای سال 1385 اعلام شده است برای برخی از شهروندان و یا کارگران ایجاد شبهه کرده و برای کسانی که با ریز برنامه‌های حقوقی آشنایی کمتری دارند جای پرسش و پاسخ را بوجود آورده است از این رو گزارشگر ما ضمن پرداختن به این موضوع چگونگی افزایش حقوق و مزایای کارگران را مورد بررسی قرار داده است.

جراید و اخبار رسانه‌های ملی کشور نیز به نقل از مسئولان ذیربط حقوق و مزایای کارگران را به دو گونه اعلام کرده‌اند که در حقیقت هر دو صورت آن درست است منتها چون تا به حال اعلام حداقل حقوق کارگران، تنها در رقم اصلی حقوق پایه تعریف و بیان می‌شده برای کارگران ایجاد سئوال کرده است.

میزان دستمزد و مزایا

میزان دستمزد و مزایای سال جاری برای کارگرانی که سال اول اشتغال آنها می‌باشد ماهیانه 1225920 ریال « یکصد هزار ریال حق مسکن « 40 هزار ریال حق بن « 800 ریال حق خواربار در سال جاری می‌باشد که مجموعه حقوق و مزایای چنین کارگری 1386720 ریال می‌شود و در صورتی که وی 720 روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد برای یک اولاد 592/122 ریال و برای اولاد 184/245 ریال به حقوق وی اضافه می‌گردد که مجموعه اینها به صورت حقوق و مزایا تلقی می‌شود.

اما برای سال آینده، بنا به اعلام ابراهیم نظری جلالی معاون تنظیم روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی کشور حقوق و مزایای کارگران به این گونه تعریف می‌شود که اگر رقم حقوق پایه را درنظر بگیریم حقوق یک کارگر تازه اشتغال یافته در سال اول یک میلیون و پانصد هزار ریال می‌شود که این مبلغ به اضافه مزایای آن به 170 هزار و 80 تومان می‌رسد و در صورتی که دو فرزند داشته باشد این رقم به دو میلیون و 800 ریال خواهد رسید به این صورت که در سال آینده حداقل حقوق یک کارگر تازه اشتغال یافته در ماه 000/500/1 ریال « یکصد هزار ریال حق مسکن « یکصد هزار ریال حق بن « 800 ریال حق خواربار می‌باشد که مجموعه آن یک میلیون و هفتصد هزار و 800 ریال (000/708/1 ریال) خواهد بود و در صورتی که چنین کارگری 720 روز پرداخت حق بیمه داشته باشد کارفرما موظف است بابت یک اولاد 150 هزار ریال و بابت 2 اولاد 300 هزار ریال دیگر به حقوق و مزایای وی اضافه نماید که در این صورت جمع حقوق و مزایای چنین کارگری شامل دو میلیون و 800 ریال خواهد شد.

پس در این صورت مشاهده می‌کنیم که هم مبلغ 150 هزار تومان صحیح است و هم مبلغ 200 هزار تومان، چرا که مبلغ اولیه رقم حقوق و مبلغ ثانویه جمع حقوق و مزایایی است که به کارگر با دو فرزند در صورت داشتن اسابقه پرداخت 720 روز حق بیمه تعلق می‌گیرد.

قربانعلی میرشکار نماینده کارگران در استان سیستان و بلوچستان اعلام دو رقم شبهه‌انگیز برای افزایش حقوق کارگران را تعجب‌برانگیز خوانده و گفته است اینگونه اعلام کردن افزایش حقوق بی‌احترامی به جامعه کارگری است.

غلامرضا ابوطالبی نماینده کارگران خوزستان نیز گفته است افزایش حقوق و مزایا به خاطر تورم موجود، کارگران را راضی نمی‌کند.

افزایش در سایر سطوح مزدی

یکی دیگر از سوالاتی که اکنون برای کارگران و کارفرمایان مطرح است افزایش حقوق برای سایر سطوح مزدی و کارگرانی است که بیش از یک سال سابقه کار دارند.

نظری جلالی معاون وزیر کار در این باره می‌گوید: سایر سطوح مزدی کارگران چه آنها که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند و چه آنها که ندارند به صورتی است که علاوه بر مزایای اعلام شده بابت بن کارگری (10 هزار تومان)، افزایش حق اولاد (به 30 هزار تومان) و رقم ثابت مانده حق مسکن (10 هزار تومان) و حق خواربار (800 ریال)، 10 درصد به مزد ماهیانه آنها و 15 هزار تومان نیز به عنوان رقم ثابت به حقوق کارگران باسابقه اضافه خواهد شد.

به عبارت دیگر کارگری که آخرین حقوق دریافتی اسفندماه امسال او 140 هزار تومان باشد در فروردین ماه سال بعد 14 هزار تومان (شامل 10 درصد) و 15 هزار تومان شامل رقم ثابت به اصل حقوق وی اضافه می‌شود و سایر مزایا همان ارقام اعلام شده فوق خواهد بود.

حقوق کارگران قراردادی

حقوق و مزایای دریافتی کارگران موقت به 230 هزار تومان می‌رسد اما این موضوع نیاز به توضیح بیشتر از سوی معاون روابط کار و نیز تدوین آئین‌نامه‌ای درباره چگونگی اجرای آن دارد که امیدواریم با آغاز سال جاری و حداکثر فروردین ماه نحوه پرداخت حقوق به کارگران قراردادی مشخص شود که آیا 230 هزار تومان جای 150 تومان حقوق کارگران ثابت را می‌گیرد یا جای 200 هزار تومان حقوق و مزایا را ؟ کدامیک ؟ و سایر سئوالات ...

نظری جلالی درباره اعلام نرخ حقوق و مزایا برای سال آینده اضافه کرد نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی 13 درصد اعلام شده است درحالی که رقم افزایش حقوق و مزایای کارگران برای سال آینده 3/22 درصد رشد دارد.

چاپ شده در روزنامه خراسان صفحه۸ مورخه ۱۸/۱۲/۸۴

نظرات 1 + ارسال نظر
وحید جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1384 ساعت 12:08 ب.ظ http://vahidabiri.blogsky.com

salam.omidvaram haletoon khoob bashe
webloge berooz va motabarie.agha man ye soal daram mikham afrade ziadtari az weblogam didan konan bayad che kar konam.mer30 .bye

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد