تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

اصلاح طلبان به کما نروند

اصلاح طلبان به کما نروند

اصلاح طلبان ، یا همان تفکر شکل گرفته در دوم خرداد سال 76 ،که به مدت 8 سال بخشی از مدیریت کشور را بر عهده داشتند، پس از انتخابات مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم، با شکستی مواجه شدند که به رغم گذشت یک سال از پیروزی اصول گرایان ، گویی هنوز در کما به سر می برند، و در مورد تحولات و رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور کمتر اظهار نظر می کنند که این رویه نیز ، یکی دیگر از ضعف های درون جبهه اصلاحات در روند حیات سیاسی آن است .

نمی توان پذیرفت که تفکر اصلاحات در جامعه مرده است، چرا که تفکر اصلاحات و اصلاح طلبی با انقلاب اسلامی متولد شده و همچنان باید در راه اعتلای نظام اسلامی راه بپیماید، اما سکوت در برابر وقایعی که این روزها رخ می نماید جایز نیست و یکی دیگر از اشتباهات به حساب می آید .

جبهه اصلاحات دامنهء وسیعی از اندیشه و تفکر دینی و جامعه شناختی سیاسی و اجتماعی دارد که فروگذاری از این مسئولیت خطای دیگری را رقم خواهد زد .

جبهه اصول گرایان در کشور علیرغم اینکه در دو انتخابات ریاست جمهوری هفتم و هشتم شکست خود ، توانست با اتکاء به نیروهای موءمن و فداکار و با ایمان و اعتقاد راسخ به هدف خویش ، دوباره پیروز شود و در جبهه ای با حضور طیف وسیعی از آحاد ملت ایران دو باره ظهور پیدا کند و بیرق پیروزی را بر افرازد ، اما جبهه اصلاحات امروز چنان در شک شکست به سر می برد که گویی می خواهد با سکوت و عدم موضع گیری های سیاسی و اجتماعی به اهداف و آرزوهای خود برسد ، در حالی که دلمردگی و یاس ، مهمترین ابزار " نیستی " انسان و یا همان " عدم وجود " به حساب می آید و موءمنی که از ایمان و عقیده خویش دفاع نکند و باری به هر جهت باشد در واقع از هستی ساقط است و راه فلاح وپیروزی را هرگز نخواهد پیمود .

سران جبهه اصلاحات مقابل نیروهای طرفدار انقلاب قرار ندارند، بلکه از وجههء انقلابی نیز بر خوردارند و در برابر تحولات و تهدیدهای جهانی مسئولیت دارند و به هیچ روی جایز نیست که سکوت را بر گزینند .

سران جبهه اصلاحات ، امروزه حتی فرصت این را نیز دارند که که به نقد عملکرد مثبت و منفی خود در طول هشت سال دولت خاتمی بپردازند، چه آن که، اگر معتقدیم سیاست ها و برنامه های این جبهه در طول مدت فوق با موانع بزرگی همراه بوده است،که بوده ، پس مطلب برای گفتن بسیار است، اکنون زمان غفلت نیست و جبهه اصلاحات نیز با گرایش های مذهبی و عقیدتی ، فرصت باز خوانی برنامه های خود را دارد و نباید از گفتمان های موءثر در پیشبرد انقلاب اسلامی دوری گزیند، جبهه اصلاحات باید به اشتباهات خود اعتراف کند و با گفتمان خویش به نقد افکار مدیریتی و اصلاح طلبی خویش بپردازد و زمینه روشن فکری را در جامعه تقویت سازد و تأثیر پذیری خود را بر افکار عمومی بار دیگر بیازماید.

یکی دیگر از بزرگترین اشتباهات جبهه اصلاحات در بدو پیروزی و استقرار پس از دوم خرداد ، نامهربانی سران این جبهه با اکبر هاشمی رفسنجانی بود که این خطا ، همهء اهداف جبهه اصلاحات را به انحراف برد و توان آن را مضمحل ساخت و تأثیر پذیری آن را خنثی کرد و پیشبرد اهداف آن را با بن بست مواجه ساخت .

جبهه اصلاحات که با دست توانمند اقشار مختلف جامعه ایجاد شد و هشت سال استمرار یافت ، در نگاهی عجولانه به ساختار سیاسی کشور بر آن بود تا اصلاحات را در عرصه مدیریتی دنبال نماید و نخبگان را در جهت اهداف اساسی انقلاب هدایت کند ،اما همین نگاه موجب فراموشی قشر متوسط جامعه و در نتیجه فاصله گرفتن آن ها از تفکر اصلاح طلبان گردید و در نتیجه دنباله این سیاست عقیم ماند و با عدم اقبال عمومی مواجه شد .

اکنون نیز غفلت از نقد سیاست ها و برنامه های اجرایی کشور ، موجب زیان های اقتصادی ، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی خواهد شد که شاید جبران آن ، سال ها زمان بطلبد و سرمایه انسانی و مادی صرف کند .

بالاخره این مطلب  پس از گذشت ۲۰ روز انتظار در روزنامه خراسان چاپ شد ( لینک آن )

نظرات 1 + ارسال نظر
شاید... شنبه 3 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 02:25 ب.ظ

سلام
فکر نکنم با این وضع به وجود آمده اگر مردم هم بخوان اصلاح طلبان بتونن پا بگیرن.چون اونا هر کسی رو بخواهند خودشون می یارن.لطفا در مورده این موضوع صحبت کنید که آرای مردم واقعا همونیه که مشاهده می کنیم یا نه...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد