تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

تشنگان قدرت و شیفتگان خدمت

یادداشت ها و نکته هایی در باره موضوعات اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

شبه مداحی در کوچه های تاریک شهر

شبه مداحی در کوچه های تاریک شهر

چند وقتی است که برخی از افراد به اصطلاح مداح ، شب و نصف شب ، با استفاده از نقاط تاریک در معابر شهری ، بلندگو به دست می گیرند و وا زینب و واحسین ، و یا وا سکینه سر می دهند و بدون اینکه کار آنان و رسم آنان ، معنی و مفهوم صحیحی داشته باشد ، به صرف ذکر روضه و مداحی در معابر شهری ، هم موجب آزار و اذیت مردم می شوند و هم به حرمت و قداست این امر مذهبی لطمه و صدمه وارد می سازند .

به راستی چقدر این موضوع از ارزش و ضد ارزش برخوردار است ، دیده ام این افراد را که بلند گوهایی با صدای بسیار تیز و دلخراش دارند که صدای آنها تا چند خیابان هم میرسد ، در بررسی و تحقیق پیرامون کار این افراد، به این نتیجه رسیدم که محتوای کار آنان ، واقعا حرمت شکنی است و هدف آنان طبق فرمایش آیت ا... مکارم شیرازی استفاده از احساسات مذهبی مردم است .

واقعا چرا باید جامعه اسلامی ما به این گونه مسائل دل خوش کند و مشغولیات بی هوده برای محتوای دینی فراهم سازد ، در حالی که در جامعه مسجد، حسینیه و خانه های بسیاری وجود دارد که در اختیار روضه و مداحی و مصیبت خوانی اهل بیت قرار می گیرد که دیگر نیاز به استفاده از کوچه های تاریک برای مرثیه خوانی های الکی نیست.

من این موضوع را دچار اشکال می دانم و به نظرم باید با این پدیده که هیچ ارزش دینی هم ندارد برخورد گردد .مدتی بود که در صدد بررسی این موضوع بر آمدم و کار و رفتار این افراد را سنجیدم و به این نتیجه رسیدم که این کار به مسخره کشاندن رسم عزاداری است .تا اینکه در صفحه شش روزنامه خراسان رضوی خواندم به نقل از سرهنگ نجاریان رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی استان خراسان که به صراحت گفته است با خودروهایی که آلودگی صوتی ایجاد نمایند برخورد می کنیم و آنها را توقیف مینماییم ، حتی اگر این خودروها اقدام به پخش مداحی کرده باشند .

با این حال اگر پخش انواع صداها را مزاحمت برای مردم بدانیم که واقعا'' هم هست ، پخش صداهای بلند گوهای افرادی که به نام مداح در کوچه های تاریک شهر ، شبها به مداحی می پردازند در اهمیت و اولویت بیشتری قرار می گیرد تا جلو این افراد گرفته شود.

من با یکی دو نفر از این افراد که صحبت کردم اظهار داشتند که این کارمان از دیوار مردم بالا رفتن که بهتر است و به این گونه ، کار خود را توجیح می نمایند و نگاه کاسب کارانه به امر با ارزش دینی دارند .

بنابر این شایسته است با چنین پدیده هایی که بویژه با نیت های پنهان هم اجرا می گردد هر بیشتر برخورد گردد ، البته این افراد به دلیل پیاده روی در کوچه های تاریک زود از نظرها پنهان می شوند و هرجا را که بیشتر برای خود امن ببینند در آنجا بلند گو را روشن و چند کلام پراکنده آواز مداحی سر می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد